كارگردانی که از فروش فیلم رقیب لذت برد؛

علی اکبر ثقفی:تمامی مشکلات سینما بر سر حوزه اکران است

"علی اکبر ثقفی" تمامی مشکلات سینما را حوزه اکران و نمایش فیلم ها بیان کرد و خواستار رعایت عدالت برای اکران فیلم ها شد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛شب گذشته علی اکبر ثقفی تهیه کننده سینما و مصطفی کیایی کارگردان فیلم سینمایی (ضد گلوله) مهمان برنامه ی "دو نیم ساعت" شبکه خبر بودند در ابتدای این گفتگو علی اکبر ثقفی تهیه کننده فیلم سینمایی (همه چیز برای فروش) گفت: به مناسبت عید سعید فطر وضعیت سینمایی ایران به نقطه عطف رسیده است که باید آن را به فال نیک گرفت و به نظر من یک بخش عظیمی از مخاطب با این فیلم ها ارتباط برقرار کرده اند.
مصطفی کیایی در ادامه گفت:اختلافات پیش آمده بین مسئولان فرهنگی باعث شده بود تا سینما شرایط خوبی نداشته باشد؛اکران عید فطر فرصت بسیار مناسبی بود که مردم با سالن های سینمایی آشتی کنند.
وی افزود:اگر اختلافات حوزه هنری حل می شود و فیلمهای عید فطر در تمامی سالن های سینمایی اکران می شوند؛قطعا شرایط بسیار مطلوب و رضایت بخشی برای سینما پیش می آید.
وی اظهارداشت:روز اول قرار بود با 30 سالن سینمایی اکران فیلم "ضد گلوله" را آغاز کنیم. از عدد 30 به 25 سالن و از 25 به 17 سالن رسیدیم این نکته را در نظر بگیریم که وجود پردیس ها برای اکران فیلم ها فروش بسیار قابل توجهی را رقم می زند.
در ادامه این گفتگو ،"حبیب کاوش" سخنگوی شورای صنفی نمایش که مهمان تلفنی این برنامه بود گفت:مسئله و مشکل ما با شهرداری حل شد و از امروز پردیس سینمایی ملت، تماشا و راگا نیز به جمع دیگر سالن های سینمایی پیوستند.
کاوش ادامه داد:با سعه صدر مسئولین و افراد حوزه طی چند روز آینده ابر تیره آسمان سینمای ایران برچیده می شود و مشکل سینمای آزادی به زودی حل می شود .
سخنگوی شورای صنفی نمایش ادامه داد: سینما آزادی نیز در حال اکران فیلم های عید فطر هستند و مشکل حل شد و سینما آزادی به سرگروهی خود بازگشت.
وی ادامه داد: سال 89 حدود 9 میلیارد فروش در سینمای کشور داشتیم و سال 90 این رقم به 22 میلیارد تومان رسید و 20 درصد رشد داشتیم و در ما اسفند هم ما بیشترین تولید فیلم را شاهد بودیم.
سخنگوی شورای صنفی نمایش تصریح کرد:سال های گذشته برای اکران عید فطر ما 5 فیلم سینمایی در نظر می گرفتیم که امسال 3 فیلم را اکران کردیم.
وی اظهار داشت:تا به حال بالاترین رقمی که یک فیلم برای فروش رکورد زده بود 103 میلیارد تومان تخمین زده بودیم که روز سه شنبه فیلم سینمایی "کلاه قرمزی و بچه ننه" رکوردی 117 میلیون تومانی را ثبت کرد.
ثقفی ادامه داد:مشخص است فیلمی مثل کلاه قرمزی مخاطب خاص خودش را دارد ما باید با"ضد گلوله" و "بی خداحافظی" ببینیم مخاطب ریزش کرده است یا خیر.
ثقفی ادامه داد:با توجه به محبوبیت کلاه قرمزی که طی سالیان سال مخاطبان بسیاری را جذب کرده است در نتیجه اکثریت تمایل دارند که فیلم سینمایی کلاه قرمزی را ببینند؛اما فیلمی همچون "ضد گلوله" که فیلمی در ژانر دفاع مقدس است کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
وی ادامه داد:عده ای از سینماگران می گویند امروز دیگر سینما مخاطب ندارد من با این گفته موافق نیستم؛سینما همچنان همانند گذشته مخاطی خود را دارد و مردم با سینما قهر نکرده اند.
این تهیه کننده سینما تصریح کرد:به اعتقاد من خود ما دست اندرکاران سینما را به چالش کشیده ایم متاسفانه شرایط بحرانی و نگران کننده ای که با آغاز سال جدید برای چند فیلم در حال اکران بوجود آمد باعث شد که سینما ریزش مخاطی شدیرتری پیدا کند.
کیایی در پاسخ به این که آیا امروز مخاطب با سینا قهر کرده است،گفت:من نیز با این گفته موافق نیستم مخاطب به هیچ وجه با سینما قهر نکرده است مردم همیشه به درستی عمل کرده اند و فیلمی را که دوست داشته باشند می بینند.
کارگردان فیلم سینمایی" ضد گلوله" اظهار داشت:برای یک فیلم باید هم گیشه و هم تمامی استاندارد ها را در نظر داشت "ضد گلوله" فیلمی کمدی و در ژانر دفاع مقدس است که ما تمامی سعی و تلاش خود را کردیم تا با تمامی استانداردها فیلم بسازیم.
وی افزود: امروز آنقدر موضوعات مختلف از طرف مسئولین و سینماگران پیش آمد که مردم از سینما دل آزرده شده اند مردم به فضای سینما بی اعتماد شده اند.

* از فروش فیلم رقیب لذت بردم
کیایی به موفقیت فیلمی عروسکی اشاره کرد و ادامه داد: "کلاه قرمزی" شخصیتی عروسکی که خوشبختانه توانسته طی سالیان متمادی مخاطبان بسیاری را جذب کند،امروز توانسته رونقی دوباره به سالن های سینمایی بدهد ، من از فروش فیلم رقیب بسیار لذت بردم.
ثقفی ادامه داد: تاسفانه درگیری های بین صنوف و تهیه کننده به وجود آمد که در نهایت حوزه هنری اعلام کرد 15 فیلم سینمایی را اکران نمی کند گر چه هیچ گاه دلایل آن را بیان نکرد.
تهیه کننده فیلم سینمایی "مرگ کسب و کار من است" اشاره کرد:با این وضعیتی که پیش آمد مردم احساس ناامنی بسیاری کردند باید فیلم هایی را به تصویر بکشیم که قابلیت نمایش برای مخاطب را داشته باشد.

* به شعور مخاطب احترام بگذاریم

ثقفی ،مخاطب را اصلی ترین رکن فروش یک فیلم نامید و گفت:باید به شعور مخاطی هنگام ساخت یک فیلم احترام بگذاریم و توقع نداشته باشیم که هر فیلمی که می سازیم باید فروش آن چنانی داشته باشد.

* سردرگمی خلاقیت را از فیلمساز می گیرد

کارگردان فیلم سینمایی" ضد گلوله" به سردرگمی فیلمساز به هنگام پروانه ساخت برای یک اثر اشاره کرد و گفت: این سردرگمی ها خلاقیت را از فیلم ساز می گیرد من باید دائم خود را سانسور کنم برای این که بتوانم پروانه ساخت برای یک فیلم بگیریم تمامی این مدت این دغدغه را دارم آیا به کسی برمی خورد یا نه.

* جسارت مذاکره داشته باشیم

ثقفی به گفتگو و تعامل بین سینماگران اشاره کرد و گفت: باید جسارت مذاکره با یکدیگر را داشته باشیم، ما در هیچ حوزه سینما مشکل نداریم بلکه بزرگترین مشکل سینما بر سر حوزه اکران فیلم ها است.

ثقفی افزود: اگر فیلمی یک میلیارد فروش داشته باشد، 500 میلیون آن برای سینمادار است .

** ضد گلوله در بخش خصوصی تولید شده است

کیایی به ساخت "ضدگلوله" در بخش خصوصی سینما اشاره کرد و گفت: فیلم سینمایی "ضد گلوله "در بخش خصوصی تولید شده است و بر اساس آن نیز ما سرمایه گذار خصوصی پیدا کردیم متاسفانه کمتر در بحث جنگ تحمیلی و سینمایی دفاع مقدس بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند.از مسئولان انتظار داریم از این وضعیت حمایت کنند.

* 20 درصد کل فروش فیلم های سینما آزادی است

ثقفی به اهمیت سینما آزادی اشاره کرد و گفت: سینما آزادی 20 درصد فروش کل آثار سینمایی را تشکیل می دهد که تمامی فیلمسازان نیز تمایل دارند فیلم هایشان در آن سینما اکران شود.

*تهیه کننده بدون کارگردان معنا ندارد

این تهیه کننده سینما به اختلافات سلیقه ای که باعث رخ دادن پاره ای از مشکلات شده است اشاره کرد و گفت:تهیه کنندگی بدون وجود کارگردان در سینما معنا ندارد،اما متأسفانه اختلافات سلیقه ای که رخ داده باعث شده تا سینما در حوزه اکران دچار چالش شود.
ثقفی به خالی بودن صندلی های سینما اشاره کرد و گفت:تمامی سینماهای حوزه هنری متعلق به بیت المال است ما نگران صندلی های خالی هستیم.
ثقفی به نبود سالن های سینمایی اشاره کرد و افزود: به اعتقاد من نبود سالن های سینمایی مجهز و با امکانات مهمترین عامل نرفتن مخاطب به سینما است؛زیرا مخاطب برای سینما رفتن امکانات و شرایط می خواهد که متأسفانه هیچ کدام از سالن های سینمایی ما از این شرایط برخوردار نیستند،امروز سالن سازی در کشور نیازمند حمایت مسئولان و همچنین بودجه ای کلان است بطور مثال سینماهای خیابان انقلاب باید تغییر کاربری داده شوند.
وی بیان کرد:بعید می دانم تهیه کننده بیاید 10 میلیارد از سرمایه خود را صرف ساخت سینما کند زیرا این کار به دولت و مسئولان مربوط می شود و نه تهیه کننده.
این تهیه کننده ادامه داد:اگر سالن سازی در کشور انجام شود 80 درصد از مشکلات سینما حل می شود.

*مسئولان سینما بسازند
تهیه کننده فیلم سینمایی "همه چیز برای فروش " اظهار داشت:اگر مسئولان دولتی نگران سینما هستند بیایند هزینه کرده و سالن سینمایی بسازند.

*باید با کشورهای دیگر رایزنی کنیم

کیایی به تعامل و گفتگو با کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: تشکیل شدن اجلاس سران متعهد زمان مناسبی است برای اینکه بتوانیم با کشورهای دیگر به لحاظ فرهنگی وارد مذاکره و گفتگو شویم زیرا امروز وقت آن رسیده تا از مرزهای کشور پا را فراتر گذاریم.

*رئیس سازمان سینمایی اتاق فکر تشکیل دهد

ثقفی به تشکیل اتاق فکر توسط رئیس سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت:باید جمعی متشکل از تهیه کننده، فیلمساز،فیلمنامه نویس اتاق فکری تشکیل دهند تا موضوعات مختلف سینما را آسیب شناسی کنیم.
امروزه این بحث مطرح شد که اکران عید فطر موفق از آب درآمد اما بعد تکلیف چیست و یا اینکه چه کسی جواب فیلم های سوخته شده در قبل از ماه رمضان را می دهد.

*دست به دست هم سینما را نجات دهیم
کیایی در پایان به شریف بودن سینما اشاره کرد و گفت:سینماي ما بسیار شریف،نجیب و آبرومند طی 32 سال گام برداشته است که مدیران باید دست به دست هم دهند تا سینما حفظ شود./ه
برچسب ها: علی ، اکبر ، ثقفی ، تمامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.