خوزستان/

وضعيت آورد آب حوزه‌هاي كارون، دز و كرخه از زبان مدير حفاظت از منابع آب خوزستان

مدير حفاظت و بهره‌برداري از منابع آبي سازمان آب و برق خوزستان گفت: ميزان آورد آب حوزه كارون تا پايان مردادماه 6 ميليارد و 417 ميليون مترمكعب بوده كه اين ميزان نسبت به وضعيت نرمال سال‌گذشته 43 درصد كاهش را نشان مي‌دهد؛ اين در حالي است كه ميزان آورد در وضعيت نرمال بايد 5/11 ميليارد مترمكعب باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛محمدعلي ميري در گفت‌وگو با خبرنگاران، عنوان‌كرد: ميزان آورد آب در حوزه دز 3 ميليارد و 100 ميليون مترمكعب است كه نسبت به ميزان نرمال سال گذشته 60 درصد كاهش يافته است. در حوزه كرخه نيز اين ميزان 775 ميليون مترمكعب آورد مي‌باشد كه نسبت به وضعيت نرمال سال‌گذشته 86 درصد كاهش را نشان مي‌دهد، در حالي كه وضعيت نرمال بايد 5/5 ميليارد مترمكعب باشد.

 وي افزود: همچنين آورد آب حوزه مارون يك ميليارد و 137 ميليون مترمكعب است كه نسبت به سال‌گذشته 29 درصد كاهش يافته اما وضعيت مطلوبي را نسبت به سال‌گذشته نشان مي‌دهد.

 

مدير حفاظت و بهره‌برداري از منابع آبي سازمان آب و برق خوزستان تصريح‌كرد: مجموع كل آورد آب‌ها به استان 5/11 ميليارد مترمكعب مي‌باشد و معادل 56 درصد نسبت به وضعيت نرمال سال‌گذشته كاهش يافته در حالي كه آورد نرمال 26 ميليارد مترمكعب است.

 

ميري با اشاره به حجم آب مخازن سدهاي استان، خاطرنشان‌كرد: حجم مخازن سد كارون بزرگ به جز گتوند با مديريت مصرفي كه انجام شد، امسال 58 ميليارد و 100 ميليون مترمكعب است كه نسبت به سال‌گذشته 7/1 ميليارد مترمكعب كاهش را نشان مي‌دهد و همچنين در حوزه دز نيز حجم مخزن 36 درصد نسبت به سال گذشته كاهش يافته است.

 وي يادآورشد: حجم مخزن حوزه كرخه نيز در 5 ماهه نخست امسال 47 درصد كاهش يافته است به طوري كه در حال حاضر وضعيت اين حوزه بحراني است و هم‌اكنون از حجم مرده‌ي مخزن در اين حوزه استفاده مي‌شود. در حوزه مارون نيز وضعيت مانند سال گذشته است و مخزن وضعيت مناسبي دارد.

 مدير حفاظت و بهره‌برداري از منابع آبي سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وضعيت EC يا ميزان شوري در آب‌هاي استان، يادآورشد: ميزان EC آب كارون در اهواز تا پايان مردادماه حدود 2200 است كه اين ميزان مناسب مي‌باشد و نسبت به سال گذشته تغيير چنداني نداشته است.

 ميري بيان‌كرد: ميزان EC آب حوزه كرخه در سد حميديه كه محل تامين آب شرب طرح غدير و مناطق پايين‌دست استان مي‌باشد حدود 2000 است كه وضعيت مطلوبي را نشان مي‌دهد.

 وي افزود: آب كشاورزي تابستانه در حوزه‌هاي كارون و مارون به‌طور كامل تامين شده و تاكنون هيچ‌گونه مشكل كم‌آبي گزارش نشده است؛ در حوزه دز نيز با وجود كاهش 50 درصدي ميزان كشت، به صورت نرمال با صرفه‌جويي و همكاري كشاورزان، آب مورد نياز كشاورزان تامين شده اما در حوزه كرخه به دليل بحراني بودن وضعيت مخزن، ممنوعيت كشت تابستانه به‌طور كامل اعلام شده است./س
برچسب ها: وضعیت ، حوزه ، کارون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.