همدان/

پدر مدیریت منابع انسانی ایران کیست؟

ناصر میرسپاسی متولد سوم خرداد 1313 در شهرستان نهاوند است که مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی را در سال 1350 از دانشگاه تهران و دکترای مدیریت دولتی را از دانشگاه امریکن (واشنگتن دی ـ سی) اخذ کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ از جمله مشاغل حرفه‌ای و دانشگاهی میرسپاسی عبارتند از عضو هیأت علمی، رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد و مدیر گروه مدیریت دولتی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، سرپرست گروه‌های مدیریت دانشکده مدیریت واحد دانشگاه آزاد اسلامی، سردبیر مجله اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، عضو هیأت تحریریه مجله مدیریت شهری، عضو هیأت تحریریه مجله مطالعات دفاعی استراتژیک، رئیس سابق انجمن علوم مدیریت ایران (دو دوره)، رئیس هیأت مدیره موسسه بین‌المللی مدیریت نوآور و طراح طبقه‌بندی مشاغل (با مجوز وزارت کار و امور اجتماعی) است. مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار و مدیریت منابع انسانی و روابط کار، تمرین و مقالات و کتاب‌های تالیف شده وی است که علاوه بر آن مدیریت فرهنگ سازمان از جمله کتاب‌های ترجمه شده میرسپاسی است.
میرسپاسی مقالات علمی خود را در پژوهش‌هایی چون  مطالعه رابطه بین محیط، ساختار سازمانی و اثربخشی سازمانی شهرداری‌ها و ارائه الگوی پیشنهادی، نقش مدیران حرفه‌ای در توسعه «ضرورت حرفه‌ای کردن مدیریت در جامعه»، مدیریت منابع انسانی و روابط کار در سازمان‌های چند بخشی، برخی از چالش‌های حوزه مدیریت منابع انسانی صنعت نفت کشور و چالش‌های نظری در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک گنجانده است.
وی در کتاب «مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار» در این خصوص می‌گوید: تامین منابع انسانی سازمان، پرورش آن، تامین کیفیت زندگی قابل قبول کاری برای آن و بالاخره بکارگیری بجا و موثر این منبع استراتژیک، با شناخت و اعمال جنبه‌های تاثیرپذیری درون‌سازمانی و برون‌سازمانی در راستای تبیین استراتژی‌ها به منظور تحقق رسالت و اهداف سازمان از منابع مدیریت استراتژیک است.
فرایند سیستم مدیریت منابع انسانی نیز از نظر میرسپاسی نظام جذب، تامین و تعدیل، بهسازی منابع انسانی، نظام حفظ و نگهداری منابع انسانی و نظام بکارگیری و استفاده موثر از منابع انسانی است.
وی همچنین در مورد عوامل تاثیرگذار بر محیط درون‌سازمانی می‌نویسد: ویژگی‌های کمی و کیفی منابع انسانی به ویژه شرایط سنی، تحصیلی و مهارتی از جمله این عوامل است.
نوع و ماهیت تکنولوژی و فرهنگ سازمان نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر محیط درون سازمانی است.
مطالعات فرهنگي در شركت فولاد مباركه و پروژه طرح‌ريزي استراتژيك و طراحي ساختار سازماني شركت نفت پارس از پروژه‌هاي انجام شده توسط وی است.
«نقش روابط عمومي در تقويت سرمايه اجتماعي» از نمونه مقالات علمی و پژوهشی میرسیاسی است «تحول نظام اداری – نظام اداری تحول» نیز از دیگر طرح‌های وی است که می‌گوید: در متون مدیریت دولتی، تحول با مفاهیم گوناگون مطرح شده است که از بهبود و اصلاح مختصر تا مهندسی مجدد نظام اداری در چارچوب تحقق هدف‌های گوناگون از اثربخش‌سازی نظام اداری تا ارتقای کارآیی و سرعت عمل در خدمت‌رسانی عمومی تا انقلاب اداری در راستای انقلاب یا تحولات عمده اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی را می‌تواند شامل شود. بدون شک توسعه هر کشور ارتباط تنگاتنگ با نظام اداری دارد و نظام اداری توسعه از چالاکی و تحریک خاص باید برخوردار باشد ولی بر حسب اینکه برای توسعه از چه مدلی استفاده شود نظام اداری باید از آن مدل تبعیت نماید./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.