با سخنراني صالحي؛

ساختمان جدید مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی "نم" افتتاح شد

دقایقی پیش وزیر امور خارجه كشورمان دو مرکز جدید حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش عدم تعهد را افتتاح کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران مستقر در اجلاس نم؛دقایقی پیش با حضور دکتر علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در محل دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه، ساختمان جدید مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش عدم تعهد افتتاح شد.

متن سخرانی دکتر صالحی به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

یا ایها‌الناس و انا خلقناکم من ذکر و انسا و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا (سوره حجرات آیه 13)

در ابتدا اجازه می‌خواهم از حضار و میهمانان عالیقدر برای شرکت در این مراسم تشکر نمایم. برگزاری این مراسم تقریباً همزمان با سالروز اجلاس معظم وزرای جنبش عدم تعهد در خصوص حقوق بشر و تنوع فرهنگی می‌باشد که 5سال پیش در تاریخ 3 الی 4 سپتامبر 2007(13-14شهریور86) با حضور بیش از 100هیئت عالیرتبه در تهران برگزار شد. در اجلاس مذکور 98عضو، 10کشور ناظر، سه سازمان بین‌المللی ناظر و 5سازمان بین‌المللی به عنوان میهمان شرکت داشتند و از نظر تعداد هیئت‌های شرکت‌کننده قبل ازاجلاس سران که هم‌اکنون در حال برگزاری آن هستیم بزرگترین رویداد دیپلماتیک در تاریخ ایران محسوب می‌شود.

در سند پایانی نشست مذکور که با اجماع به تصویب رسید کشورهای عضو نهضت عدم تعهد تصمیم گرفتند نهادی را به عنوان «مرکز نهضت عدم تعهد برای حقوق بشر و تنوع فرهنگی» در تهران تأسیس نمایند.

دوستان عزیز

کشورهای عضو نهضت دارای سابقه فرهنگی و تمدنی دیرینه بوده و عمده تمدن‌های بزرگ دنیا در حوزه‌های کشورهایی بوده است که اکنون عضو نهضت هستند. نهضت این گوناگونی را در مسیر بهروزی ملت‌ها و نه ایجاد قطبی در برابر قطب‌های جهان و چالش با تمدن‌های دیگر قرار می‌دهد. هویت نهضت همواره به دور ستیزه‌جویی بوده و خواهد بود. این هویت ترجمان آرمان‌های عدالت‌جویانه بشری برای غلبه بر نا امنی و تبعیض و بی‌ثباتی است.

در این راستا در حالیکه احترام به کرامت انسانی و حقوق بشر مفهومی مقدس و فصل مشترک همه فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست، متأسفانه سوءاستفاده‌های سیاسی، ابزاری از حقوق بشر بعضاً وجوه معنوی، اخلاقی، فرهنگی و مذهبی آن را تحت‌الشعاع قرار داده است. جهان امروز از نهضت عدم تعهد انتظار نقش‌آفرینی به سوی وضعیتی بهتر و ایجاد صلح، امنیت و آزادی واقعی و رعایت حقوق بشر برای همه جهانیان را دارد.

نهضت عدم تعهد ناتوانی نظام سلطه حاکم بر روابط جهانی در بالا بردن شأن و منزلت انسان، احترام به حقوق بشر و ایجاد جامعه جهانی مطلوب را به نقد می‌کشد و در این حوزه‌ها به دنبال گشایش افق‌های جدیدی برای جهانیان است. جنبش عدم تعهد همواره پیام امید بخش برای ملت‌های استقلال‌طلب بوده است و برگزاری نشست حقوق بشر و تنوع فرهنگی در 5سال پیش و تصمیم اجلاس مذکور بر ایجاد مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی در تهران در جهت ایجاد سازوکاری برای یک گفتمان مستقل حقوق بشری ابتکاری به جا و ستودنی برای نائل آمدن به جایگاهی است که از این نهضت انتظار می‌رود.

خانم‌ها و آقایان، همکاران محترم

با تشکیل مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی تنها نهاد حقوق بشری متعلق به نهضت عدم تعهد محسوب می‌شود. یک سازوکار دائمی برای نهادینه‌سازی گفت‌وگوهای بین فرهنگی در زمینه حقوق بشر ایجاد شده است که در جهت افزایش مشارکت نهضت عدم تعهد در گفتمان جهانی حقوق بشری فعالیت می‌نماید. در  این راستا فعالیت‌های این مرکز در جهت تبیین آموزه‌های حقوق بشری فرهنگ‌های مختلف و ایجاد یک چارچوب مفهومی و علمی برای نهادینه‌سازی گفتمان‌های بین‌فرهنگی حقوق بشری در جهت ارتقای احترام به حقوق بشر بوده است. رویکرد کاملاً ابتکاری این مرکز در شعار اصلی آن با عنوان «اتحاد فرهنگ‌ها در راستای ارتقای حقوق بشر» تبلور یافته است و محوری‌ترین هدف فعالیت‌های علمی متنوع این رویکرد را تشکیل داد است.

مرکز به عنوان یک مرکز مطالعاتی بین‌المللی، طی فعالیت‌هایی که در چند سال اخیر صورت داده تا حد زیادی توانسته است اعتبار علمی خود را در سطح بین‌المللی به اثبات برساند. بدون تردید فعالیت‌های این مرکز در راستای فعالیت کشورهای جنبش در چارچوب سایر تشکل‌ها و ائتلاف‌های مربوط به کشورهای در حال توسعه خواهد بود، این مرکز با 120عضو می‌تواند از نظر تعداد اعضاء بعد از سازمان ملل متحد به عنوان بزرگترین سازمان‌های فرامنطقه‌ای حقوق بشری در جهان مطرح باشد و بر اساس پیشنویس اساسنامه آن زمینه مشارکت همه 120کشور عضو در هیئت امنا و نیز شورای علمی آن فراهم آمده است. جمهوری اسلامی ایران امیدوار است با میزبانی مناسب برای این مرکز به تحقق اهداف تعیین شده برای آن کمک کند اما مشارکت همه اعضای نهضت عدم تعهد در هدایت فعالیت‌های این مرکز ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای تضمین موفقیت‌ چنین سازوکاری است.

در پایان امید است همانگونه سازمان مشورتی حقوقی آسیایی آفریقایی (آلکو) در دهلی نو به عنوان بازوی جنبش عدم تعهد و کشورهای در حال توسعه در حوزه حقوق بین‌الملل اشتهار یافته است، مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی نیز به عنوان بازوی علمی جنبش در حوزه حقوق بشر اشتهار و اعتباری بیش از پیش کسب نماید.

متشکرم

انتهای پیام/پ2
برچسب ها: اجلاس ، وزرا ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار