رئيس دفتر حافظ منافع ایران در مصر گفت: آمریکایی ها فاقد قدرت و امنیت در منطقه خاورمیانه هستند و سقوط مصر از برنامه های دیکتاتوری آمریکا بود که به بیداری اسلامی انجامید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، یحیی امانی در سخنانی در چهاردهمین اجلاس سالانه اساتید دانشگاه های کشور با بیان این مطلب افزود: با طرح دموکراسی خواهی و حقوق بشر در مصر جریان بیداری اسلامی رقم خورد و این کشور توانست با سرعت زیاد طی 18 روزه نظام مبارک را سرنگون کند و به کشوری مبارزه خواه و انقلابی تبدیل شود.

وی افزود: انبوه مردم و نیز کشورهای عربی از نظام های سلطنتی در کشورهای خود نیز سکولار و نظام های ضد دین خسته شده اند و نیازمند کشوری اسلامی هستند و نیز انبوه مردم در میادین اصلی پایتخت های کشورها توانسته اند هدف های خود را دنبال نمایند.

امانی تصریح کرد: بسیاری از شبکه های تلویزیونی در کشورهای عربی از پول های عربستان تامین می شوند تا به شیعه و آیین ها و مقدسات شیعیان توهین کنند که نیت اصلی آن ها تکفیر شیعه می باشد.

وی با بيان اينكه در مسائل سوريه خواسته مردمی وجود ندارد، افزود: در مسائل سوريه، انبوه مردم با روش‌های مسالمت آميز در ميدان‌های اين شهر حاضر می‌شوند و يک خواسته مردمی برای شورش وجود ندارد.

رئيس دفتر حافظ منافع ايران در مصر در پاسخ به اين سوال كه آيا آمريكا در قيام‌های مردم منطقه دخالت دارد، گفت: آمريكا صد در صد می‌خواهد از قيام‌های به پا خواسته استفاده كند و آنها را دموكراسی خواهی مردم عنوان كند.

وی، مسئله سوريه را با انقلاب‌های منطقه متفاوت دانست و تصريح كرد: نظام سوريه نظام ضد آمريكايی و اسرائيلی است و در سوريه حضور مردم نيست بلكه نيروهای مسلح از خارج دخالت دارند.

رئيس دفتر حافظ منافع ايران در مصر بیان كرد: عربستان و قطر مخالف انقلاب‌های مصر و ليبی است و در بحرين و يمن به گونه‌ای ديگر برای بقای اهداف خود تلاش می‌كنند.

امامی با اشاره به اجلاس عدم تعهد در ايران يادآور شد: يكی از تأثيرات مهم اجلاس عدم تعهد با حضور 120 كشور جهان اين بود كه كشور ما را قدرتمند نشان داد و در گسترش معادلات سياسی، تجاری، اقتصادی و سياسی موثر خواهد بود./س 

برچسب ها: آمریکا ، خاورمیانه ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.