-مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران در اهواز گفت: طرح مدیریت جامع تالاب بین المللی شادگان با تاكید بر هماهنگی بین بخشی دستگاه های مرتبط با تالاب،بهره برداران و جوامع محلی تدوین شده است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان
؛'محسن سلیمانی روزبهانی' درنشست بررسی وضع تالاب شادگان در استانداری خوزستان افزود: آگاه سازی مردم حاشیه تالاب از طریق تشكیل كمیته های محلی با عضویت افراد و جوانان فعال منطقه یكی از محورهای فعالیت طرح است.

وی ادامه داد: دراین طرح همچنین بر تقویت ارتباط سیستمی بین كارگروه های تخصصی با كمیته های مدیریت استانی و محلی تاكید شده است.

سلیمانی روزبهانی افزود: براساس راهبرد این طرح كمیته های تخصصی مرجع اصلی تصمیم گیری درارتباط با تالاب و فعالیت های عمرانی و توسعه ای درمحدوده آن هستند.

وی گفت: برنامه جامع مدیریت تالاب شادگان به عنوان یك سند بالادستی برای تخصیص منابع استان باید مدنظر قرار گیرد .

وی بر لزوم برگزاری منظم نشست های كارگروه مدیریت تالاب بین المللی شادگان در استان خوزستان كرد.

استاندار خوزستان نیز دراین نشست با تاكید بر اهمیت این ثروت طبیعی گفت: بسیاری از اختلاف ها و تعارض ها در خصوص این تالاب برسر محدوده جغرافیایی وگستره دقیق ان است،در كنوانسیون رامسر مساحت این تالاب 400هزار هكتار اعلام شده حال آن كه اداره كل حفاظت محیط زیست استان اكنون مساحت آن را 537هزار هكتار عنوان می كند.

دكتر سید جعفر حجازی افزود: تصمیم گیری ها وبرنامه ریزی ها دررابطه با این تالاب باید با واقعیت ها موجود و شرایط روز منطبق باشد ،باید نگاه خود را نسبت به تالاب مهم اصلاح كنیم .

وی ادامه داد: مردم حاشیه تالاب امروز به همان شیوه سنتی گذشته زندگی نمی كنند و اصرار بر حفظ این شیوه و به روز نشدن برنامه ریزی های مدیران همگام با تغییرشرایط زندگی ممكن است این جوانان را به سمت مهاجرت به شهرها و گسترش معضل حاشیه نشینی سوق دهد.

حجازی گفت: صنایع تفریحی و تبدیلی لازم در حوضه تالاب باید دیده شوند،مشكل این است كه هر دستگاه از دید خودش به موضوع نگاه می كند حال آن كه ما نیاز به یك مدیریت یكپارچه داریم كه درآن نیازها و واقعیت های زندگی جامعه محلی منطقه دیده شود.

وی با اشاره به تغییر در عمق تالاب دربرخی نقاط به دلیل انباشت رسوبات گفت: كاركرد سنتی استفاده از تالاب نیز باید تغییر كند و این تغییر با حفظ و احیای ارزش های سنتی ودرعین حال ارائه شیوه ها و روش های جدید بهره برداری باید صورت گیرد.

استاندار خوزستان با انتقاد از عملكرد اداره كل میراث فرهنگی خوزستان دررابطه با ترویج گردشگری دراین منطقه گفت: حوزه گردشگری استان در این زمینه موفق عمل نكرده ،این اداره به احداث یك بازارچه وچند اسكله و بلم اكتفا كرده كه آن هم الان خوابیده و به طور عملی غیر فعال رها شده است.

وی اظهار داشت: معلوم است كه كار دراین حوزه متولی ندارد كه نیمه كاره رها می شود،نگاه حاكم براین حوزه گردشگری-مقطعی و موردی است وبه این صورت پذیرفتنی نیست.

استاندار خوزستان همچنین خواهان تحقق وعده های كمك های ملی برای برنامه هادرحوضه این تالاب شدو گفت: وعده كمك های ملی دراین زمینه محقق نمی شود ،مثلا لایروبی دریچه های ورودی آب این تالاب اكنون همه رسوب گرفته و نیمه مسدودشده اند كه باید اقدام لازم برای بازكردن آنها صورت گیرد.

حجازی تاكید كرد: اعتبار لازم برای تكمیل تصفیه خانه فاضلاب حدود یك سال و نیم است كه منتظر تامین اعتبار است ،متولی كار حفاظت محیط زیست است كه باید از طریق مركز پیگیری لازم را به عمل آورد.

وی همچنین با انتقاد از اداره كل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: محیط زیست در سرعت بخشی به طرح هایی كه نجات دهنده محیط زیست آبی تالاب است،خودنقشی ایفا نمی كند،مدیران این حوزه باید مشكلات را در مركز منعكس كنند ودردولت كار را سرعت بخشند.

حجازی همچنین بر لزوم آموزش جوامع محلی، ارائه روش های جدید نگهداری دام و بهره برداری دامداران از تالاب ،خارج كردن فاضلاب حیوانی و...،استفاده از پوشش های گیاهی مناسب برای كاهش تبخیر و ... درتالاب بین المللی شادگان تاكید كرد.

استاندار خوزستان همچنین بر لزوم تامین 'حقابه' آب تالاب شادگان تاكید كرد و گفت: لازمه این كار اصلاح روش های بهره برداری و اجرایی كردن طرح جامع مدیریت تالاب است.طرح حفاظت از تالاب های ایران طرحی بین المللی است كه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان هماهنگ كننده ملی آن را با حمایت برنامه عمران ملل متحد ( UNDP ) و تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) اجرا می نماید.

ایده طرح حفاظت از تالاب های ایران ، با احساس نیاز سازمان حفاظت محیط زیست به تغییر نگرش در زمینه مدیریت زیست بوم های تالابی و با هدف بسط و گسترش مدیریت جامع زیست بومی در اكوسیستم های تالابی شكل گرفته است./س
برچسب ها: مدیریت ، تالاب ، تدوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.