در سنین کمتر از پنج سال؛

90درصد موارد لیشمانیوز احشایی دیده می شود

نتایج یک تحقیق در کشورمان نشان داد که حدود 90 درصد موارد لیشمانیوز احشایی درسنین کمتر از پنج سال دیده می شود و شیوع این بیماری در سایر گروههای سنی بسیار کمتر است.

موسی رحمانی نژاد، کارشناس ارشد انگل شاسی پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: لیشمانیوز احشایی یکی از بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان است که توسط انگل های تک یاخته ای داخل سلولی از جنس لیشمانیوز ایجاد می شود.

وی با اشاره به ویژگی های اپیدمیولوژیک و دموگرافیک لیشمانیوز به ویژه لیشمانیوز احشایی در مناطق روستایی شایعتر از مناطق شهری است و انتقال محلی آن در استان های شمال غربی کشور بیشتری دیده می شود.

رحمانی نژاد با بیان اینکه لیشمانیوز جلدی در کودکان شیوع گسترده ای دارد،‌تأکید کرد: نتایج یک تحقیق در کشورمان نشان دادکه حدود 90درصد موارد لیشمانیوز احشایی در سنین کمتر از پنج سال دیده می شود و شیوع این بیماری در سایر گروههای سنی بسیار کمتراست.

وی یادآور شد: خوشبختانه در سالهای اخیر با اجرای برنامه های کنترلی، موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از لیشمانیوز در کشور به ویژه در مناطق با شیوع بالا از نظر این بیماری، کاهش قابل ملاحظه ای یافته است.

رحمانی نژاد خاطرنشان کرد: ادغام مراقبت بیماری در سیستم شبکه تقویت و تشدید نظام مراقبت و گزارش دهی بیماری و انجام برنامه های مداخله ای، از جمله دلایل کاهش موارد ابتلا و مرگ ومیر ناشی از لیشمانیوز به ویژه نوع احشایی این بیماری در کشور بوده است. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار