ولايتي:

صيانت آينده بيداري اسلامي سخت‌تر از گذشته آن است/ آتش پديدآمده در سوريه دامن آمريكا را خواهد گرفت

مشاور عالي مقام معظم رهبري گفت: صيانت از آينده بيداري اسلامي به مراتب دشوارتر از گذشته است لذا ملتها بايد هوشيارتر بوده و خود را براي تقابل با ضدحمله‌ها عليه بيداري اسلامي آماده نگاه دارند.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، علي‌اكبر ولايتي مشاور عالي مقام معظم رهبري در دوازدهمين همايش مديران و مسئولان خبر نمايندگي‌هاي سازمان صدا و سيما در خارج از كشور كه صبح امروز(سه‌شنبه) در سالن همايش‌هاي بين‌المللي اين سازمان برگزار شد، با بيان اينكه موضوع بيداري اسلامي، موضوع روز دنيا است كه سابقه دويست ساله دارد، گفت: اينبار موج جديدي از بيداري اسلامي چشمگيرتر از هر زمان ديگري خود را نشان داده و علت آن اين است كه حركت‌هاي قبلي اكنون به مرحله كمال رسيده‌اند.

وي در ادامه افزود: عصر امروز، عصر رسانه است و يك اتفاق جزئي در گوشه‌اي از جهان به سرعت تمام دنيا مطلع شده و اين اتفاق زير ذره بين قرار مي‌گيرد.

مشاور مقام‌ معظم رهبري با بيان اينكه تحولات روز دنيا به صورت تصاعد هندسي افزايش مي‌يابد، در تعريف بيداري اسلامي تصريح كرد: بيداري اسلامي به معني احياي ارزش‌هاي اسلامي فراموش شده و قرارگرفته در حاشيه است.


ولايتي محرك تحولات بيداري اسلامي را دنياي غرب عنوان و تصريح‌ كرد: انگيزه اوليه براي بپاخيزي بيداري اسلامي در كشورهاي مستعمره بوجود آمد و مي‌توان گفت جرقه بيداري اسلامي از ايران زده شده است.

وي در ادامه مديريت موج بيداري اسلامي را متنسب به اخوان‌المسلمين مصر دانست و افزود: مقام معظم رهبري در ديدار با برخي از مولدين موج بيداري اسلامي تأكيد كرده بودند روش اخوان خوب است به شرطي كه خط مشي پايه‌گذاران اوليه اين نهضت را دنبال كند.

ولايتي همچنين اضافه كرد: در آسيب‌شناسي اين حركت بايد بگوييم كه اگر قرار بود پيمان كمپ ديويد همچنان در مصر نفوذ داشته باشد نيازي به انقلاب نبود و حسني مبارك هم در جايگاهش باقي مي‌ماند، اما بديهي است كه مصر به دوره حسني مبارك بازنمي‌گردد، چرا كه چند بار تلاش كردند كه اين كار صورت گيرد و اهرم‌هاي اصلي قدرت مصر تغيير نكند اما خواست مردم مخالف اين بود.

وي حاكميت گروه نظامي، انحلال مجلس، محدودكردن اختيارات رياست جمهوري و محاصره‌كردن محمد مرسي توسط افراد دوره مبارك را از جمله مواردي دانست كه استكبار آن را دنبال مي‌كرد تا مصر چهره جديدي پيدا نكند.

مشاور عالي مقام معظم رهبري همچنين در تفكيك عبارت "بيداري اسلامي" از "بهار عربي" گفت: اين تحولات، بيداري اسلامي است چرا كه اگر قرار بر بهار عربي بود بايد شاهد احياي ارزش‌هاي پان‌عربيسم مي‌بوديم ولي اينگونه نيست يعني بر روي ارزش‌هاي عربي تكيه نمي‌شود و پرچم اين حركت‌ها را كساني را بر دوش دارند كه شعارهاي اسلامي سر مي‌دهند و خاستگاه اين شعارها از نماز جمعه شروع شده است.

وي با بيان اينكه صيانت از آينده بيداري اسلامي به مراتب سخت‌تر از گذشته آن است، تصريح كرد: اكنون كه ملت‌ها هوشيار شده‌اند بايد مراقب بود كه اين حركت‌ها خنثي و محدود نشود، برداشتن گام‌هاي تازه در جهت تحكيم بيداري اسلامي مستلزم تلاش‌هاي بيشتري است كه از بدو آن دشوارتر است لذا قدم بعدي ساختن جامعه‌اي است كه وعده آن داده مي‌شد.

ولايتي همچنين يادآور شد: زماني‌كه كه محمد مرسي كانديداي رياست جمهوري شده بود تمام دنيا از عربستان تا آمريكا تلاش كردند كه شفيق رئيس جمهور شود و حتي بعد از انتخاب مرسي عده‌اي با تقليد از مدل‌هاي قديمي به محل سكونت وي رفتند و فرياد زدند كه ما بيكار هستيم، در واقع آمريكا اين نقشه را پيگيري مي‌كرد كه مرسي بداند كه موانع زيادي برسر راه دارد و براي پشت سرگذاشتن اين موانع به حمايت منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي نياز دارد كه موضع‌گيري مرسي در مورد سوريه در اجلاس مكه نيز نشأت گرفته از همين امر بود.


ولايتي در بخش ديگري از اظهاراتش به موضوع سوريه اشاره كرد و افزود: بعد از اتفاقات شمال آفريقا  بسياري از سران عرب تلاش داشتند در سوريه حكومتي در رأس امورقرار بگيرد  كه با آنها سنخيت و همسويي داشته باشد چرا كه حاكميت كنوني بشار اسد در سوريه متفاوت با حاكميت كشورهاي همسايه نظير تركيه است.


وي ادامه داد: برخي كشورهاي معروف به ارتجاع عرب زماني كه حسني مبارك را به‌عنوان يك هم‌پيمان قدرتمند از دست دادند به دنبال جايگزيني مناسب در منطقه بودند و لذا سوريه را نشانه گرفتند تا عمده نگراني‌ها براي تامين اهداف و خواسته‌هاي اسرائيل و آمريكا كاهش يابد.


ولايتي با بيان اينكه استكبار به دنبال اين است كه حصار پيرامون اسرائيل شكسته شو،د تصريح كرد: آسان‌ترين راه براي نيل به اين هدف سوريه و يا بعبارتي حلقه مقاومت ايران، سوريه و لبنان و فلسطين بود و آسيب‌پذيرترين آن را سوريه ديدند و به آن هجوم بردند.


وي با بيان  اينكه آتش بوجود آمده در سوريه روزي دامن مولدين آن را خواهد گرفت، اظهار داشت: آينده منطقه آينده حساسي است و دود اين آتش برافروخته شده به چشم كساني خواهد رفت كه آتش‌بيار اين معركه شده اند.


ولايتي در ادامه به ديدار دبيركل سازمان ملل با مقام معظم رهبري و درخواستش براي حل بحران سوريه از معظم اشاره كرد و اظهار داشت: بان كي مون در اين ديدار انگيزه اصلي سفرش به تهران را براي استمداد از  ايران در حل مسائل سوريه عنوان كرده بود هرچند بي بي سي آن را تكذيب كرد ولي ما حاضريم صوت و فيلم اين درخواست بان كي مون از مقام معظم رهبري را پخش كنيم.


وي همچنين اضافه كرد: دبير كل سازمان ملل در اين ديدار از رهبر معظم انقلاب درخواست كرده بود كه شما(مقام معظم رهبري) رهبر منطقه هستيد و مي‌توانيد در لبنان و خصوصا در رابطه با سوريه به ما كمك كنيد چرا كه نفوذي چشمگير در منطقه و جهان اسلامي داريد.


ولايتي اظهار داشت: با وجود همه طرح‌هاي خصمانه‌اي كه از جانب غرب در سوريه پياده شده است م بينيم كه آمريكا و متحدانش شكست خورده‌اند و در جنگ نيابتي به موفقيتي دست پيدا نكرده‌اند.


وي همچنين افزود: حتي آمريكا و متحدانش در تلاشهاي بين‌المللي به جايي نرسيدند و نكته جالب آن است كه دبيركل سازمان ملل را بعنوان يك واسطه به چين مي‌فرستند تا مانع وتوي قطعنامه‌هاي ضد سوريه شود ولي ديدم كه براي اولين بار چين و روسيه در كنار يكديگر و در برابر زورگويي‌هاي سه كشور ديگر داراي حق وتو در شوراي امنيت كوتاه نيامده‌اند.


مشاور عالي مقام معظم رهبري در ادامه به تلاش استكبار براي جلوگيري از برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران اشاره كرد و گفت: علي‌رغم تلاش‌هاي غرب براي عدم پيگيري مسئله سوريه در اجلاس تهران اما در ملاقات هايمان با كشورهاي عضو جنبش خصوصا روساي غيرعرب مسئله سوريه مطرح شد و آنها نيز از اين موضوع اظهار نگراني كردند.


ولايتي  با بيان اينكه آمريكا و همپيمانانش بعد از پايان عمر انقلاب‌هاي رنگي به مدل‌هاي جديد مانند ادعاي تقلب در انتخابات ايران  و يا به مانند مدل سوريه آورده اند، اظهار داشت: بعنوان مثال آنها ادعاي تقلب در ايران را مطرح كردند و با سرازير كردن اقليت ها در خيابان‌ها به دنبال پياده‌كردن نقشه ها و تحقق خواسته‌هاي خود بودند و توانستند فتنه 88 را هرچند بي‌نتيجه و بي‌ثمر به راه بياندازند  كه در واقع اين فرمول تقليد همان فرمول گرجستان، قرقيزستان و اكراين در گذشته بود.


وي در خاتمه با بيان اينكه قدرت‌هاي بزرگ به دنبال اجراي فرمولي جديد در كشورهاي جهان سوم است ، خاطرنشان كرد: اين فرمول جديد را در سوريه مي‌بينيم و ما بايد خودمان را براي تقابل با ضد حمله‌ها عليه موج بيداري اسلامي آماده نگه داريم.

انتهاي پيام/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار