وزیر نیرو اعلام کرد:

عدم دسترسی 62 درصد جمعیت جهان به منابع آب کافی/ بهره مندی 100 درصد جمعیت شهری کشور از آب سالم

وزیر نیرو گفت: 62 درصد جمعیت جهان بدون دسترسی به منابع آب کافی و 74 درصد نیز بدون بهداشت مناسب در آسیا زندگی می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران وزیر نیرو در 8 اجلاس شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری گفت: در طی دو سال گذشته از کشور های قطر و ارمنستان برای عضویت در این شورا دعوت بعمل آمد که این درخواست در حال بررسی می باشد.


وی افزود : از زمان تاسیس این مرکز در سال 2002 تا کنون، همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشور ها و سازمان های عضو این شورا در چارچوب ماموریت‌ها و اهداف مرکز، نشان دهنده یک الگوی موفق در توسعه و گسترش همکاری¬های بین کشوری چه در سطح بین المللی و چه منطقه ای بوده است.


وی با بیان اینکه  طی ده سال گذشته این همکاری توانسته روندی رو به رشد از خود بخصوص در زمینه ظرفیت سازی به نمایش گذاشته شوداظهار داشت : این همکاری ها باعث شد که زمینه مناسبی جهت انتقال تجربیات کشورها و سازمان های عضو را در زمینه مدیریت منابع آب فراهم نماید.


وزیر نیرو عنوان داشت:بخش هیدرولوژی یونسکو از اوایل دهه اول قرن بیست و یکم اقدام به تاسیس مراکز درجه 2 آب در پنج قاره جهان نمود که هم اکنون تعداد این مراکز به بیش از 22 عدد رسیده است و بعلت موفقیت این مراکز ،هر ساله درخواست برای تاسیس این مراکز در دیگر کشور ها در حال افزایش است.


وی ادامه داد:اندیشه تاسیس یک نهاد آب منطقه‌ای از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران مطرح شد که بتواند با استفاده از پتانسیل‌های منطقه و جلب همکاری‌های بین‌المللی، توسعه ظرفیت‌ها و مسیر حل و فصل مسایل و مشکلات مدیریت آب را فراهم نماید.


وی افزود :مركز منطقه‌اي مديريت آب شهري یکی از اولین مراکز درجه دو یونسکو می باشد که در سال 2002 در ایران افتتاح گردیدو شورای حکام این مرکز تا کنون موفق به برگزاری هفت اجلاس گردیده است.


نامجو اظهار داشت:حد فاصل اجلاس هفتم شوراي حكام در اردیبهشت 1389 (2010 )که در تهران برگزار شد‏ تاكنون، اقداماتی نظیر برگزاری نشست¬ها و دوره‌های آموزشی مختلف در خصوص مسائل و مشکلات بخش آب در منطقه از قبیل سیلاب، اثرات تغییر اقلیم در مدیریت منابع آب، مسائل و مشکلات آب شهری و خشکسالی برگزار شد. همچنین پیشنهاد مهم راه¬اندازی برنامه ابتکار عمل بین المللی خشکسالی (IDI) به یونسکو در نوزدهمین مجمع عمومی یونسکو-IHP در ژوین 2010 و تلاش در راه اندازی آن در ایران از جمله فعالیت های دیگر این مرکز و با همکاری موثر وزارت نیرو بوده است.


وی تصریح کرد:شرکت در بیستمن مجمع عمومی یونسکو-IHP در ژوئن 2012 ضمن اینکه باعث شد تا مرکز به ارائه فعالیت های خود در طی دو سال گذشته بپردازد، این امکان نیز فراهم آمد تا وزارت نیرو و مرکز نیز بتوانند از فعالیت های انجام شده برنامه ابتکار عمل بین المللی IDI در طی دو سال گذشته دفاع نموده و این برنامه بطور رسمی در اختیار ایران قرار بگیرد. اینجانب امیدوارم که این برنامه بین المللی بتواند با همکاری یونسکو-IHP و سایر سازمان های بین المللی و همچنین کشور های مبتلا به خشکسالی، باعث همکاری های علمی، پژوهشی در زمینه مدیریت خشکسالی گردد.


وزیر نیرو با بیان این که مارچ 2011 فرصت مناسبی بود تا وزرای اب 60 کشور جهان در اجلاس شورای جهانی آب در شهر مارسی فرانسه شرکت نمایندادامه داد:  یکی از مهم ترین مواردی که در این گردهمایی به آن پرداخته شد "امنیت آبی" می باشد که به همه کشور های جهان توصیه شد که در دهه اینده به آن توجه نمایندو مسائل مختلفی که در این اجلاس مطرح شد همگی نشان دهنده وضعیت وخیمی است که جهان در دهه پیش رو در رابطه با آب و محیط زیست با آن مواجه خواهد شد.


وی افزود :یکی از مهم ترین این مسائل " تغییر اقلیم" و بلایای ناشی از آن می باشد که امنیت آبی کشور های جهان را تحت تاثیر قرار خواهد دادکه منابع اب جهان تحت تاثیرات گرمایش جهانی و تغییر اقلیم در حال تغییر کمی و کیفی می باشند.


وزیر نیرو با اشاره به طوفان های سهمگین در شرق آسیا تصریح کرد:در یک طرف جهان مانند شرق آسیا کشور ها با طوفان ها و سیلاب های مرگبار در حال جدال می باشند و در طرف دیگر مانند خاورمیانه و آفریقا و حتی اروپا و آمریکا وقوع خشکسالی های طولانی مدت باعث شده که خسارات سنگین اقتصادی و انسانی به کشور ها وارد شود.

وی ادامه داد:منطقه ما نیز که یک منطقه خشک و نیمه خشک است و بیش از دیگر مناطق جهان تحت تاثیر این پدیده مخرب قرار گرفته است، کاهش بارندگی و برف، افزایش تبخیر به دلیل افزایش گرمایش جهانی, کاهش حجم رودخانه ها و دریاچه ها ، افزایش مصرف آب شهری، و دیگر آثار منفی زیست‌محیطی نشان دهنده وضعیت وخیمی است که جهان و منطقه ما با آن روبرو می باشد.

نامجو افزود :از طرف دیگر بعلت مصرف بیش از اندازه منابع آب و تبدیل آنها به فاضلاب, آب های جهان بیش از بیش در حال از دست دادن کیفیت سالم خود بوده و الودگی آب ها بعنوان یک مشکل بزرگ خود را نشان می دهند.همچنین  به علت کمبود منایع آب و نیاز روزافزون کشور ها به آب بیشتر , چالش ها و منازعات منطقه ای در حال رشد بوده و روابط سیاسی کشورهای دارای آب های مشترک را تحت تاثیر قرار می دهد. 

وی با بیان این که  هم‌اكنون 22 كشور وجود دارد كه سرانه آب شيرين تجديد‌شونده آن‌ها كمتر از 1000 متر مكعب در سال است افزود : در حالي كه اگر يك كشور از حدود 1700 متر مكعب به‌ازاي هر نفر كمتر آب داشته باشد، با تنش‌هاي ادواري روبه‌روست.

آمار های سازمان ملل نشان می دهد که یک میلیارد از مردم جهان به آب شرب سالم دسترسی ندارندو 5 میلیارد از مردم جهان در شرایطی زندگی می کنند که فاضلاب غیر تصفیه شده به منابع آب آنها وارد می شود.

نامجو تصریح  کرد:قطعا قاره آسیا بعنوان بزرگترین و متنوع ترین فاره جهان دارای شرایط سخت تری می باشدو بر اساس آمارهای بخش آب سازمان ملل ، 62% از کل جمعیت جهان بدون دسترسی به منابع آب کافی ، و 74% از جمعیت کل جهان بدون بهداشت مناسب، در آسیا زندگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد:مواجهه و مقابله با چالش‌های مذکور مسئولیت کشورهای منطقه را سنگین نموده و ضرورت ارتقاء سطح همکاری‌های منطقه‌ای برای مواجهه و مقابله با این چالش‌ها را افزایش می دهد.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود گفت :جمهوری اسلامی ایران با توجه به توجهات عمیق مقامات عالیرتبه سیاسی خود به آب و مدیریت آن، در طی سال‌های اخیر تلاش های مضاعفی را در جهت "توسعه ظرفیت های سازه ای" و " توسعه ظرفیت های غیر سازه ای بخصوص در زمینه آموزش و آگاهی های عمومی" برداشته است.
 
وی افزود :احداث زیرساخت‌های بنیادی مانند سازه‌های سنگین تامین آب و دیگر سامانه‌های بهسازی و توزیع آب اعم از سدها، شبکه‌های آبیاری و توزیع آب و آبرسانی، زمانی به بهره‌وری مناسب می‌رسد که ا قدامات مدیریت تقاضا، مدیریت مصرف و روش‌های جامع مدیریتی و برنامه‌ای متناسب و هم‌پای‌هم پیشرفت نماید.

وی با بیان این  که با اجرای پروژه های عظیم سد سازی و ذخیره آب، سیستم های انتقال و توزیع، و توسعه و نو سازی شبکه آب شهری هم اکنون 100% جمعیت شهری ایران و 86% جمعیت روستایی به آب سالم دسترسی دارنداظهار داشت: از طرف دیگر با مطالعه و اجرای شبکه های دفع و تصفیه فاضلاب هم اکنون 40 % جمعیت شهری و 7% جمعیت روستایی دارای سیستم بهداشتی تصفیه فاضلاب می باشند و این روند با شتاب ادامه دارد.

نامجو پیشنهاد داد:تقبل حداقل یک رویداد مشترک آموزشی در کشور متبوع خویش ، دریافت نقطه نظرات اعضا برای ارتقاء سطح مرکز از منطقه ای به بین المللی، چرخش برگزاری شورای حکام در دیگر کشور های عضو ،4- همکاری کشور های عضو مرکز در برنامه بین المللی خشکسالی –
IDI تا همکاری ها در این شورا گسترش یابد.

وی ابراز امیدواری کرد : با مشارکت بیشتر اعضا و استمرار پشتیبانی‌ها و تخصیص منابع مالی و فنی و سایر امکانات، مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در اجرای مأموریت‌ها و تحقق اهداف ترسیم‌شده خود به موفقیت های بیشتر در دوره پنج ساله سوم دست یابد و بتوانیم در دوره بعد شاهد ورود کشور های بیشتری به شورای حکام باشیم./س

برچسب ها: وزارت نیرو ، شورا حکام ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار