چرا گوشي ها آنتن ندارند؟

بريم و هميشه با اين مشکل مواجه هستيم که به اين دليل است که يکي از دو طرفين مکالمه در جاي مناسبي قرار ندارند و يا به دليل مناسب نبودن سرويس هاي آنتن دهي، صدا قطع و وصل شده يا به طور کلي امکان تماس از بين مي رود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  داستان تلفن هاي همراه، اپراتورها و ارائه کنندگان سرويس هاي تلفن همراه از مدت ها قبل مورد توجه تمامي افراد بوده است و شايد اين موضوع فکر شما را نيز به خود مشغول کرده باشد که چرا با وجود اين که تلفن هاي همراه به نسبت سال هاي گذشته پيشرفت بسيار زيادي داشته اند اما باز هم ما با اين مشکل روبه رو هستيم و در بسياري از نقاط به يکباره آنتن گوشي ما مي رود.
 
به نظر شما اين مشکل به ساختار تلفن هاي همراه مربوط مي شود يا تمامي تقصير به گردن اپراتورها و دکل هاي آنتن دهي است. شايد اگر اين اتفاق در فضايي خارج از شهر و در جايي مانند کوه بيافتد زياد براي ما عجيب نباشد زيرا در آن مناطق برقراري ارتباط کمي مشکل است اما اگر در حالي که درون شهر و در يک مکان شلوغ قرار داريم در حال مکالمه باشيم بسيار جاي تعجب دارد که آنتن گوشي برود يا مکالمه به دليل اختلالات آنتن دهي قطع شود.
 
در اين لحظه اين سئوال به وجود مي آيد که چه کار بايد بکنيم که تلفن همراه ما هميشه آنتن داشته باشد، اين هفته در بايت، ما به بررسي اين معضل مي پردازيم که چرا گوشي تلفن همراه شما هميشه به شبکه تلفن وصل نيست و گاهي شما را در مواقعي که به آن نياز داريد به دردسر مي اندازد.

چرا تلفن ها هميشه آنتن ندارند؟
 
مسلما قضيه نبود آنتن دهي مناسب و قطع و وصل شدن صدا در حين يک مکالمه تلفني تا به حال اعصاب شما را هم خورد کرده است. شايد شما هم به اين موضوع فکر کرده باشيد که پردازنده اي که در حال حاضر روي گوشي تلفن همراه ما کار گذاشته شده است از پردازنده رايانه هايي که سفينه ها و ماهواره ها را به فضا پرتاب کردند هم سريع تر است.
 
گوشي هاي هوشمند به گونه اي طراحي شده اند که شما مي توانيد تمامي اطلاعات ديجيتالي مورد نياز خود را و همچنين تمامي اطلاعات محرمانه خود را روي آن ها نگهداري کنيد. اطلاعاتي مانند تماس ها، ايميل ها، موزيک هاي مورد علاقه تان، فيلم ها و حتي گيم هاي هيجان انگيز مي توانند روي گوشي هوشمند شما قرار گيرند و از تمامي اين حرف ها گذشته اگر اهل اين باشيد که از برنامه هاي کاربردي هوشمند و پيشرفته امروز استفاده کنيد، گوشي تلفن همراه شما مي تواند در تشخيص بيماري هايتان نيز به شما کمک کند، به عنوان نمونه مي توان فشار خونتان را اندازه بگيرد و در اين رابطه به شما هشدارهاي لازم را بدهد.
 
با همه اين اوصاف تا به حال شده است که به اين موضوع فکر کنيد که گوشي شما با اين همه کاربردي که دارد در بسياري از مکان هايي که براي شما بسيار اهميت دارد، اين گوشي ها حتي به درد تلفن زدن هم نمي خورند در صورتي که اصلي-ترين و ابتدايي ترين کاربرد تلفن هاي همراه بايد اين باشد که به صاحبش امکان برقراري تماس هاي تلفني را مي دهد.
 
اين روزها تقريبا مي توان از هر مکاني تماس تلفني داشت زيرا در همه جا سعي بر اين شده است که آنتن ها و دکل هاي آنتن دهي برپا شوند تا بتوانيم در همه جا با ديگران در ارتباط باشيم. اما اين مشکل که بعضي از گوشي هاي تلفن هوشمند، در آنتن دهي با مشکل مواجه هستند، موضوعي است که باعث آزار مردم شده است. شايد بتوان گفت همين موضوع باعث شده که مردم دوباره به سمت گوشي هاي بي امکانات رو بياورند و عطاي گوشي هاي هوشمند را به لقايشان ببخشند تا بتوانند حداقل با خيالي آسوده در مواقع نياز يک تماس تلفني بدون دردسر برقرار کنند.
 
آقاي پيتر سانتوس يکي از کارشناساني است که در اين رابطه تحقيق مي کند و اعتقاد دارد که با اين که در ظاهر همه چيز نشان دهنده اين امر است که در اين زمينه پيشرفت داشته ايم اما اصول اين کار نسبت به 10 سال پيش، عملا فرقي نکرده است. يعني صداها دقيقا همان گونه منتقل مي شوند که در زمان دستگاه هاي تلفن اوليه انتقال پيدا مي کردند.
 
فناوري تلفن از سال 1876 به طور اساسي تغيير پيدا کرد ولي دليل برقراري تماس تلفني عوض نشده است و هنوز هم هر دو طرف مکالمه تمايل دارند که صداي يکديگر را بسيار کامل و واضح بشنوند. در اين لحظه بايد گفت پس چرا با وجود اين همه پيشرفت هنوز وسط مکالمه با قطعي مواجه شده و در بعضي از مواقع صداها را به خوبي نمي شنويم. آقاي شايان سائيال که از کارشناسان شرکت Bluwan است، اعتقاد دارد که گوشي هاي هوشمند امروزي کوچکترين شباهتي به تلفن هاي همراه قديمي ندارند و تلفن هاي قديمي روي سيستم مکالمه در شبکه همراه تمرکز داشته و صرفا براي دريافت سيگنال صدا ساخته شده بودند و اين در حالي است که اسمارت فون ها براي دسترسي به اينترنت و اجراي برنامه هاي کاربردي بيشتر با سيستم ديتا در شبکه همراه سرو کار دارند.
 
اتفاقي که در اين ميان رخ داده اين است که اپراتورها مجبور به استفاده از اين فناوري هاي تازه در شبکه هاي همراه شده-اند و مشکل بر سر جا و فضاي لازم روي برد دستگاه است که در ابتدا فضايي است که قطعات الکترونيکي مخصوص براي کيفيت صدا احتياج دارد و دوم هم فضاي مورد نياز براي اسپيکر و ميکروفون گوشي تلفن همراه است. دليلي که باعث شده است تا جاي کافي روي بورد گوشي ها وجود نداشته باشد، اين است که از فضاي موجود براي اضافه کردن زرق و برق هاي ديگر به گوشي تلفن همراه استفاده شده است.
 
در حقيقت ميتوان گفت که افرادي که از گوشي هاي اسمارت فون استفاده مي-کنند، براي آن ها اولويت هاي ديگري اهميت دارد، به عنوان نمونه شايد کيفيت دوربيني که روي گوشي قرار دارد از هر چيز ديگري برايشان مهم تر باشد يا شايد در حال حاضر اپليکيشن هاي روي گوشي هم براي افراد مهم تر از کيفيت صدا يا مکالمه تلفني که برقرار مي کنند شده باشد. البته نکته مهم ديگر اين است که کارايي دستگاه هم امروزه به فاکتور مهمي تبديل شده است و در حقيقت دل هر کسي مي خواهد که گوشي اش از هر جهت خوب کار کند.

گوشي هاي پر زرق و برق
 
شايد در گذشته مهم ترين فاکتوري که براي خريداران گوشي هاي تلفن همراه اهميت داشت اين بود که گوشي را خريداري کنند که عمر باطري طولاني تري داشته يا مدت زمان بيشتري شارژ در خود نگهداري کند. بيشتر گوشي ها با اين هدف طراحي مي شوند که از نظر باطري دوام بيشتري داشته باشند و قطع و وصل شدن باطري سبب مي شود که فشار بسيار زيادي به شبکه ارسال و دريافت سيگنال وارد شود زيرا هيچ شبکه اي براي تطبيق با اين حجم از بار ترافيکي طراحي نشده است.
 
در نتيجه مشکلاتي به وجود خواهد آمد که همه آن ها به قطع و وصل شدن مکالمات تلفني در شبکه همراه منجر خواهد شد. اگر شما هم به گوشي هايي که در حال حاضر در بازار فروش قرار گرفته اند نگاه کنيد، قبل از هر چيز به آساني اين موضوع را درخواهيد يافت که گوشي هاي موجود بيشتر به رايانه ها و ابزارهاي ديجيتالي با پردازنده هاي قوي شباهت دارند و شايد قادر باشند که به جاي اين که از طريق شبکه تلفن همراه ارتباطي را براي شما فراهم کنند از طريق اينترنت اين کار را به شيوه بهتري انجام دهند.
 
تمامي گوشي هاي پرزرق و برق امروزي به اين سبک طراحي شده اند که پاسخگوي نيازهاي جانبي افراد باشند و يک فرد با داشتن يک گوشي هوشمند صاحب يک رايانه تو جيبي هم باشد. به اين گونه است که اولويت برقراري يک تماس تلفني سالم و بدون قطعي بسيار پايين تر از گذشته آمده است و کاربران ترجيح مي دهند که يک ابزار پيشرفته در دست داشته باشند که در کنار تمامي کارهايي که انجام مي دهد، قادر به ايجاد يک تماس تلفني هم باشد هر چند که کيفيت اين تماس زياد بالا نباشد. در حال حاضر سلول هاي مخابراتي شبکه همراه توانايي سرويس دهي به تعداد محدودي از تماس هاي تلفني را دارند.
 
با اين اوصاف اگر ارتباط گوشي شما با شبکه قطع شود و در همان لحظه جاي خالي ديگري براي يک تماس جديد وجود نداشته باشد، به اين موضوع منجر مي شود که اگر بخواهيد دوباره يک تماس را در همان زمان برقرار کنيد نياز داشته باشيد که صبر کنيد. شايد يک سئوال بزرگ که براي شما هم وجود دارد اين باشد که چرا با وجود اين که گوشي شما آنتن دارد اما نمي توانيد تماسي را برقرار کنيد.
 
در جواب اين سئوال مي توان گفت که يکي از بزرگترين مشکلاتي که در صنعت تلفن همراه امروزه وجود دارد اين است که طيف سيگنال لازم براي ترافيک شبکه همراه به شکل مناسبي توزيع نمي شود. اين مشکل را مي توان با يک مثال بسيار ساده توضيح داد تا به خوبي براي شما روشن شود. براي درک بهتر اين مشکل، سعي کنيد تصور کنيد که شما يک اپراتور شبکه تلفن همراه هستيد و کل پهناي باندي که در اختيار شما قرار گرفته است مانند يک گوجه فرنگي نه چندان بزرگ است.
 
حال اگر تعداد درخواست هايي که از شما مي شود کم باشد مي توانيد اين گوجه فرنگي که در دستتان قرار دارد و همان پهناي باند موجود است، با ضخامت مناسبي برش دهيد و هر برش را به يک درخواست اختصاص دهيد.
 
به اين ترتيب به هر درخواست تکه مناسبي از پهناي باند خواهد رسيد اما تصور کنيد که تعداد درخواست هايي که از شما مي شود به يکباره افزايش پيدا کند، در اين لحظه است که شما مجبور مي-شويد با ضخامت کمتري، گوجه فرنگي را برش دهيد و در اين لحظه است که اين امکان وجود دارد که تکه هاي گوجه فرنگي پاره شده و يا به خوبي برش نخورند و اين دقيقا همان چيزي است که بر سر يک اپراتور تلفن همراه مي آيد و دليل اصلي تمامي قطع و وصلي هاي تماس هاي تلفني شما در شبکه تلفن همراه است.
 
در جهان امروز با وجود اين همه برنامه هاي کاربردي و فايل هاي صوتي يا تصويري، درخواست هاي بيشماري براي کارهايي مانند آپلود يا دانلود از شبکه تلفن همراه مي شود و اين موضوع باعث مي شود که پهناي باندي که به درخواست کنندگان ارائه مي شود، بسيار کم و کمتر شود و بالاخره در يک جايي همه مي فهمند که پهناي باند دچار مشکل شده و ديگر جواب نمي دهد. در واقع انتقال سيگنال صدا خودش به تنهايي به پهناي باند زيادي احتياج ندارد، شايد بتوان گفت که به پهناي باندي در حدود يک سوم پخش آنلاين موزيک و يا يک دهم پخش آنلاين ويدئو نياز دارد.
 
اما مشکلي که در اين ميان وجود دارد اين است که تماس تلفني که در شبکه همراه برقرار مي شود بايد حتما بدون وقفه بوده و تا انتهاي تماس، قطعي نداشته باشد. در زماني که شما از سرويس هاي ديتا با گوشي تلفن همراهتان استفاده مي کنيد، اگر يک صفحه اينترنتي را روي گوشي خود باز کنيد، اين صفحه مي تواند به آرامي باز شود و شايد شما اصلا متوجه اين آرام آرام باز شدن صفحه نشويد در حالي که اگر صداي شخصي که با شما تماس گرفته است، قطع و وصل شود يا کاملا قطع شود، شما به آُساني اين موضوع را تشخيص خواهيد داد.

همه چيز تقصير شبکه نيست
 
تا به اين جا بيشتر در اين مورد صحبت کرديم که قطع و وصل شدن صدا و تماس هاي تلفني بيشتر به دليل مشکلات و ترافيک زيادي است که در شبکه همراه وجود دارد اما بايد بگوييم که همه موضوع اين نيست و به جز اين مورد، در بسياري از اوقات مشکل از خود گوشي هاي تلفن همراه است.
 
تا به حال شده است که گوشي داشته باشيد که به نسبت ديگر گوشي هايي که در اطراف خود مي بينيد، تماس گرفتن از طريق آن آسان تر و يا کيفيت مکالمه با آن بالاتر باشد؟. شايد براي شما هم جالب باشد اما بايد بدانيد که اين موضوع يک واقعيت است که گوشي هاي تلفن همراه در اين زمينه با يکديگر تفاوت دارند. بايد گفت که محل قرار گيري آنتن در هر گوشي تلفن همراه، يکي از تاثير گذارترين عوامل در اين رابطه است. به عنوان نمونه شرکت اپل تصميم گرفت که در گوشي آيفون خود انقلابي براي دريافت بهتر سيگنال ها به پا کند و به همين دليل، آنتن اين گوشي را در قسمت بيروني گوشي قرار داد.
 
اما کاربران اين گوشي بلافاصله متوجه اين موضوع شدند که اگر گوشي آيفون 4 را به شکل خاصي در دستشان بگيرند، سيگنال به شکل عجيبي افت شديدي پيدا مي کند و شرکت اپل هم با شرمندگي بسيار زيادي براي جبران اين اشتباهي که انجام داده بود، کاورهاي مجاني را براي صاحبان اين گوشي به بازار ارائه کرد.
 
با تغيير تکنولوژي، کشورهاي مختلف سيگنال ها و فرکانس هاي متفاوتي را به تلفن همراه اختصاص مي دهند، بنابراين تعداد چيپ هايي که بايد روي گوشي ها گذاشته شوند تا بتوانند که با طيف-هاي فرکانسي مختلف به درستي کار کنند، روي کيفيت تماس تلفني که برقرار مي شود، تاثير گذار خواهد بود. آقاي برايان دار از شرکت Mosiak Solutions در اين رابطه مي گويد، امروزه يکي از چالش هايي که ميان توليد کنندگان گوشي هاي تلفن همراه وجود دارد اين است که در زمينه توليد تجهيزات داخلي گوشي ها و ارائه تمامي امکانات و قابليت ها بسيار موفق عمل کنند و قابل مقايسه با استانداردهايي باشند که در مقياس هاي جهاني مورد استفاده قرار مي گيرند.
 
نتيجه اين موضوع توليد گوشي هايي خواهد بود که بتوانند کشور به کشور و با طيف سيگنال هاي متفاوت کار کرده و سازگار باشند. در بعضي از اوقات گوشي شما قادر به پيدا کردن سيگنال ها نخواهد بود و با اين که قبلا در همان مکان بوده و به آساني يک مکالمه داشته ايد اما خطوط آنتن روي گوشي پيدا نخواهند شد.
 
اما بايد بدانيد که آنتن نداشتن لزوما به اين معنا نخواهد بود که شما قادر به برقراري تماس تلفني نيستيد، اگر جايي رفتيد و علامت نداشتن سيگنال را روي گوشي خود ديديد، کلافه نشويد زيرا ممکن است که گوشي شما مخصوصا اين عکس العمل را نشان داده باشد زيرا بيشتر گوشي هاي اسمارت فون، روش کاري شان به اين صورت است که اگر تلاش زيادي براي دريافت سيگنال بکنند و نتوانند که اين سيگنال را پيدا کنند اين کار را متوقف کرده و به شما پيغام نداشتن سيگنال را مي دهند.
 
زيرا تلاش براي پيدا کردن يک سيگنال عاملي است که باعث مي شود به زودي باطري گوشي شما تمام شود. اما اگر خيلي به ايجاد يک تماس تلفني نياز داشتيد، مي توانيد يک بار گوشي خود را آفلاين و آنلاين کنيد و به اين ترتيب گوشي خود را وادار به انجام مجدد جست وجوي سيگنال خواهيد کرد.

نسل چهارم شبکه تلفن همراه
 
با راه افتادن و همه گير شدن شبکه تلفن همراه 4G، بيشتر تماس هاي تلفني و سرويس ها توانستند که از طريق شبکه ديتا ارائه شوند. احتمالا تا به حال نام سرويس VOIP را شنيده ايد، اين سرويس پيشرفت بزرگي است که در صنعت تلفن هاي همراه صورت گرفته است و باعث آسان تر شدن سيستم برقراري مکالمه نسبت به قبل شده است، البته امکانات ديگري مانند سيستم هاي کاهش نويز هم جزء افتخارات گوشي هاي تلفن همراه امروزي هستند.
 
اين تکنيک ها و امکانات جديد، به مرور زمان در حال رشد هستند و قادر هستند که در آينده بيشتر نيازهاي شما را برطرف سازند. در حال حاضر فناوري وجود دارد که کارشناسان اسم آن را Full HD Voice گذاشته اند و اين فناوري باعث خواهد شد که شما قادر باشيد تمام طيف فرکانسي قابل شنيدن توسط انسان را از طريق تلفن همراه منتقل کنيد. بعضي از اپراتورهاي تلفن همراه، کدک جديدي را به شبکه خود اضافه کرده اند تا آن چه که به عنوان Full HD Voice وجود دارد را در سرويس هاي خود نيز ارائه کنند.
 
اما واقعا چنين مواردي نياز اصلي کاربران را تشکيل مي دهند؟. شايد اگر باز هم کلي صداي اضافي در محيط وجود داشته باشد، شما بتوانيد که صداي فردي که از طريق تلفن با او صحبت مي کنيد را به خوبي بشنويد. چيپ هاي کنوني که در ساختار گوشي هاي هوشمند استفاده مي شود بسيار کوچکتر از قبل است و تمامي شرکت ها سعي بر اين دارند که از فناوري هاي مدرن براي مينياتوري کردن اين چيپ ها و ديگر قطعات الکترونيکي مورد نياز، استفاده کنند.
 
شايد اگر خود الکساندر گراهام بل هم به زمان حال بيايد، نتواند تشخيص دهد که اين جعبه هاي کوچک جادويي همان تلفني است که او اختراع کرده است. در واقع مي توان گفت که تلفن هاي امروزي در مورد فناوري انتقال صدا که گراهام بل اختراع کرده است، هيچ گونه پيشرفت و تغييري پيدا نکرده اند و تنها روز به روز به زرق و برق اين گوشي ها اضافه شده و اين صنعت امروزه به گونه اي تغيير پيدا کرده است که همه تمايل به داشتن گوشي هاي لوکس پيدا کرده اند.
 
اما شايد اين به اندازه کافي براي تعداد اندکي از مردم رضايت بخش نباشد زيرا تمامي کاربران به دنبال اين نيستند که گوشي تلفني داشته باشند که امکانات جانبي آن بسيار زياد است و شايد بسياري از افراد تنها به دنبال داشتن يک گوشي بدون امکانات باشند که هر زماني بتوانند با آن با هر کسي که دوست دارند، با کيفيتي مناسب صحبت کرده و دچار مشکلاتي مانند قطع شدن صدا در تماس هاي تلفني شان نباشند.

 

منبع: خراسان

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: گوشی ، آنتن ، مبایل ، شبانه ، باشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۶
با سلام.
بنده گوشی سامسونگ اندروید گالکسی j5 ۲۰۱۶ که مدتی هست که خریدم.
در هنگام مکالمه بعد از چند دقیقه خود به خود تماس قطع شده و رنگ صفحه کم رنگ میشه . و دوباره از سرگیری تماس را از بالای صفحه میزنم و دوباره تماس برقرار میشه.
مشکل چی هست که خود به خود تماس قطع میشه.؟ و تا از سرگیری تماس را نزنم وصل نمیشه؟
در ضمن گوشی را ی بار فلش کردم ولی درست نشد.
لطفا راه حل مشکل را به ایمیلم بفرستید . تشکر
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۲:۲۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۱
البته در مورد شرکت های ارائه دهنده ی وایمکس و وای فای هم همین مشکل وجود داره ، مثلا 4-5 روز پیش به طور کامل ما 1 روز و نیم وایکسمون قطع بود ، پشتیبانی هم که زنگ میزنی خودشون هم نمی دونند مشکل از چیه !
آخرین اخبار