اراک/دانشنامه /گردشگری/

زیستگاه پلنگاب، گنجینه ای از تنوع زیستی در استان مركزی

زیستگاه پلنگاب واقع در جنوب شرقی خنداب به عنوان گنجینه ای غنی از تنوع زیستی در استان مركزی مطرح است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، این زیستگاه طبیعی با وسعت 27 هزار و 211هكتار در دامن منطقه ای كوهستانی و سرسبز جای گرفته و دارای كمربندهای ارتفاعی متفاوت شامل كوه بزكش با ارتفاع دو هزار و 765متر در بخش مركزی پلنگاب ، كوه باباحاضر با ارتفاع دو هزار و 564متر در جنوب شرقی منطقه و كوه 'بیل گرد' با ارتفاع دو هزار و 535 متر در شمال این زیسگاه است. زیستگاه پلنگاب خنداب با بهره مندی از اقلیم صخره ای، كوهستانی، دامنه های پرشیب و هموار و منابع آبی مناسب طیف بزرگی از حیات وحش را در خود جای داده است. این زیستگاه از نظر جغرافیای گیاهی به منطقه ایران و تورانی تعلق دارد و رویشگاهی از گونه های مختلف گیاهان علفی، بوته ای، درختچه ای و درختی را شامل می شود. درمنه، انواع گون ها، طیفی از گرامینه ها،كلاه میرحسن، ورك، خارشتر ،آویشن، كنگر، ریواس، باریجه، موسیر، اسپند،فرفیونو چوبكگوشه ای از تنوع گیاهی با ارزش این زیستگاه است.

به گفته معاون محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست استان مركزی زیستگاه پلنگاب خنداب به دلیل ظرفیت های بالای طبیعی با پیگیری این اداره كل اخیرا با عنوان منطقه شكار ممنوع در حمایت سازمان محیط زیست قرار گرفته است.

حاج حسینی افزود: منطقه پلنگاب خنداب محملی مناسب برای تكثیر، حفظ و احیای گونه های حیات وحش به ویژه برخی گونه های نادر و در معرض انقراض استان مركزی است.

از مهمترین گونه های پستانداران موجود در منطقه شكار ممنوع پلنگاب می توان از 'قوچ'، 'میش و كل، شغال، روباه، كفتارو تشینام برد. در این زیستگاه طیف متنوعی از خزندگان نظیر مارهای سمی ، لاكپشت سانان و مارمولك ها نیز مشاهده شده است. در تنوع زیستی این زیستگاه همچنین گونه های با ارزش پرندگان نظیر 'عقاب ها، تیهو، قمری، هوبره، باقرقره، كبك، بحری ، بلدرچین و بوتیمار دیده می شود. موقعیت جغرافیایی منطقه شكار ممنوع پلنگاب خنداب در فاصله بین دو حوضه آبخیز تالاب میقان و رودخانه قره چای است. این زیستگاه طبیعی استعدادهای بكر گردشگری نیز دارد كه می طلبد در سایه برنامه ریزی و همكاری متولیان میراث فرهنگی بارور شوند. امسال چهار منطقه جدید شكارممنوع به مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان مركزی افزوده شده كه شامل پلنگاب خنداب، كلاههآشتیان، چال خاتون شازند و خرقان زرندیه است.

هم اكنون 12 و 25 درصد از مساحت استان مركزی در قالب مناطق حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش، مناطق شكار ممنوع و اثرملی طبیعی تحت حمایت زیست محیطی است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.