يک سناتور سابق آمريکايي تصريح کرد لابي صهيونيستي ايپک، کنگره آمريکا را در کنترل خود دارد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، "مايک گريول" گفت: آمريکا با مشکلات جدي مواجه است. اين مشکلات از زمان بروز بحران مالي و اقتصادي در سال 2008 آغاز شده است و آثار آن همچنان ادامه دارد. اوباما نتوانست در مدت چهار سال اين مشکلات را از بين ببرد. البته حل اين مشکلات نه در يک دوره رياست جمهوري مقدور است ونه مي توان در دو دوره براي حل آن اقدام کرد. اين مشکل طولاني است. ريشه هاي اين مشکل نيز به وال استريت (کانون مالي و پولي آمريکا) و شبکه صنعتي-نظامي آمريکا بازمي گردد.

براساس اصول اقتصاد کينزي براي حل مشکلات اقتصادي، دولت بايد فعال شود و اسکناس چاپ کند و کنترل شبکه صنعتي-نظامي کشور را در دست بگيرد. اما به نظر نمي رسد در حال حاضر چنين مسئله اي براي دولت آمريکا اولويت داشته باشد. همين شبکه صنعتي-نظامي جنگهاي عراق و افغانستان را براي آمريکا به بار آورد که نتيجه آن تحميل ميلياردها دلار هزينه به بدنه اقتصاد آمريکا بود حال آنکه آمريکا مي توانست اين پول را براي حل مشکلات خودش هزينه کند.
 
مايک گريول در ادامه افزود: فضاي سياسي آمريکا در کنترل لابي اسرائيلي است. لابي مذکور يا کميته امور عمومي آمريکا-اسرائيل موسوم به ايپک کارش به جايي رسيده است که حتي باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا را در کنترل خودش دارد. وقتي رئيس جمهور آمريکا در کنترل ايپک باشد، بي ترديد کنگره هم در کنترل اين لابي خواهد بود. با اين اوصاف، حتي اگر رئيس جمهور آمريکا بخواهد فردي مستقل باشد نمي تواند کاري انجام بدهد زيرا کنگره در کنترل اين لابي طرفدار اسرائيل است و در فعاليتهاي رئيس جمهور کارشکني مي کند و اجازه نمي دهد وي درمقابل اسرائيل کاري انجام بدهد. براي روشن شدن نفوذ لابي اسرائيل در داخل کنگره فقط مي توان به اين مسئله توجه کرد که ميزان نفوذ بنيامين نتانياهو ،نخست وزير اسرائيل در کنگره آمريکا بيش از رئيس جمهور آمريکا است! همين لابي در سياست خارجي آمريکا نفوذ دارد و سياست گذاري هاي آمريکا را درباره مسائل خاورميانه هدايت و کنترل مي کند. همين وضع سبب شده است آمريکا در مسائل مربوط به صلح خاورميانه (اعراب و اسرائيل) ميانجي صادقي نباشد. با اين اوصاف، نمي توان انتظار داشت سياستمداران آمريکايي درباره اسرائيل کاري انجام بدهند زيرا کاملا در کنترل لابي مذکور قرار دارند و براي فعاليتهاي انتخاباتي خود از اين لابي کمک مالي گسترده مي گيرند.
 
"مايک گريول" گفت: بايد توجه داشت که ايپک قدرتمندترين لابي در واشنگتن نيست بلکه از اين منظر در رتبه دوم قرار دارد. قدرتمندترين لابي در واشنگتن، مجموعه شرکتهاي صنعتي-نظامي است که قدرت بسيار زيادي دارد. وقتي ميت رامني نامزد حزب جمهوري خواه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا از تهديد به حمله به ايران سخن مي گويد تحت تاثير اين لابي است زيرا حمله به ايران در جهت منافع لابي پول مدار مذکور است. البته تهديدهاي رامني براي اقدام نظامي برضد ايران در راستاي منافع اسرائيل قرار دارد. اين درحالي است که فعاليتهاي هسته اي ايران به موجب معاهده منع گسترش جنگ افزارهاي هسته اي (ان پي تي) به هيچ وجه غيرقانوني نيست. ايران کاملا حق دارد به غني سازي اورانيوم مبادرت کند. در اين ميان بايد پرسيد چرا کشورهايي همانند آمريکا و فرانسه و اسرائيل سلاح هسته اي دارند؟ اسرائيل با دارا بودن سلاح هسته اي، تهديدي براي ثبات منطقه است. ايران حق دارد از خودش دفاع کند. وقتي اسرائيل به صورت مکرر از تهديد به حمله به ايران سخن مي گويد، ايران حق دارد براي دفاع از خودش آماده شود. اسرائيل نبايد در موقعيتي قرار داشته باشد که بخواهد هرگونه ماجراجويي را که بخواهد در منطقه خاورميانه داشته باشد. البته اين مسئله نيز ناشي از سياست خارجي آمريکا در منطقه خاورميانه است که از اسرائيل به صورت بي حد و حصري حمايت مي کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار