برخورد رياکارانه واشنگتن با موسس ويکي ليکس

نويسنده آمريکايي در گفتگو با راشاتودي تاکيد کرد برخورد آمريکا با مسئله جوليان آسانژ رياکارانه است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازراشاتودي ؛ نيکلاس کوزلوف نويسنده کتاب "انقلابها  در آمريکاي جنوبي و ظهور چپ جديد" درباره حمايت کورئا رئيس جمهور اکوادور از  جوليان آسانژ رئيس سايت افشاگر «ويکي ليکس» گفت: اين کار مي تواند علل داخلي هم داشته باشد زيرا انتخابات در اکوادور نزديک است و کورئا خواسته است تا با اين کار محبويت خود را در ميان مردم کشورش افزايش دهد. اکوادور کشوري کوچک و تقريبا فقير است و آمريکا در سالهاي اخير بارها در امور داخلي اين کشور چه سياسي و چه نظامي مداخله کرده است و حتي سيا در سالهاي دهه شصت طرحي را براي بي ثبات کردن اين کشور دنبال مي کرد. بنابراين کورئا به نوعي از احساسات ضد امپرياليستي مردم کشورش استفاده مي کند و البته در اين ميان ممکن است زيانهايي نيز به جايگاه اکوادور برسد.

براي مثال اين کشور محصولات کشاورزي زيادي را به آمريکا صادر مي کند و از اين لحاظ آسيب پذير است. هم اکنون برخي از بازرگانان و لابيهاي اقتصادي در آمريکا هستند که به دولت فشار مي آورند تا امتيازات گمرکي که به اکوادور مي دهد لغو کند و براي کالاهاي اين کشور ماليات تعيين کند.

مشکل ديگر اين است که سياستهاي ملي گرايانه کورئا صنعت نفت اين کشور را نيز تهديد مي کند.رهبري لابيهاي بازرگاني مخالف اکوادور را در آمريکا شرکت نفتي شورون بر عهده دارد زيرا سالها پيش اکوادور از اين شرکت براي آسيبهايي که به محيط زيست اين کشور زده شکايت کرد و خواستار غرامت شد.

 بنابراين مسئله آسانژ لزوما به نفع اکوادور تمام نمي شود. يکي ديگر از تاثيرات مسئله آسانژ روي دعواي انگليس و آرژانتين بر سر جزاير فارکلند است و آرژانتين تلاش مي کند تا با تکيه بر مسئله آسانژ و احساسات ضد انگليسي در منطقه حمايتهاي ديپلماتيک بيشتري را براي خود دست و پا کند. بنابراين کشورهاي منطقه هر کدام تلاش مي کند تا از مسئله آسانژ به نفع خود بهره برداري کنند. البته برزيل محتاطانه عمل مي کند و بيشتر پشت پرده و زير پوستي با مسئله برخورد مي کند و احتمالا ترجيح مي دهد چندان از آمريکا فاصله نگيرد.

اين نويسنده افزود:  اين توصيه آمريکا به اکوادور که نبايد مسئله آسانژ را در نشست سازمان کشورهاي قاره آمريکا مطرح کند نوعي دورويي و رياکاري آمريکا را نشان مي دهد. به نظر من اکوادور کاملا حق دارد که مسئله مربوط به حاکميت و استقلال خود را در اين سازمان مطرح کند. بعلاوه بايد توجه داشت بعيد است تهديدات انگليس عليه اکوادور در رابطه با آسانژ بدون فشار واشنگتن بوده باشد. به نظر من در واشنگتن بسياري هستند  که خواهان استرداد  آسانژ و محاکمه وي در آمريکا هستند .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار