کاپیتان تیم ملی بسکتبال :

بر عکس ما ، لبنانی ها برای ستاره شان احترام قائلند/ به کلمه های جوان و با تجربه اعتقادی ندارم

صمد نیکخواه بهرامی که بار دیگر در مسابقات کاپ آسیا با رقیب همیشگی اش فادی الخطیب روبرو می شود اعتقاد دارد در لبنان همه برای فادی احترام قائلند و بر عکس ایران نماد ملی شان را بالاتر می برند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ با رفتن مهدی کامرانی از مهرام ترکیب مثلث طلایی این تیم به هم خورد، از شب قبل نیز زمزمه های رفتن حامد افاق به پتروشیمی نیز جدی شد تا در آخرین تمرین تیم ملی بسکتبال پیش از اعزام به ژاپن، صمد نیکخواه بهرامی نیز چندان سر حال به نظر نرسد.
با وجود صحبت قطعی مسئولان مهرام از ماندن کاپیتان تیم ملی در این تیم تهرانی، صمد می گوید: هنوز نه ماندن در مهرام و نه پیوستن به ماهان یا پتروشیمی هیچ کدام قطعی نیست اما قراردادم با مهرام هم دو ساله است و واقعا در شرایط فعلی ترجیح می دهم از وضعیت باشگاهی صحبت نکنم. 
 وی در مورد تیم ملی و ترکیب بازیکنان جوان و باتجربه هم پاسخ متفاوتی دارد: من اعتقادی به بحث جوان و باتجربه ندارم. بازیکنان را باید به خوب و بد تقسیم کرد.بازیکن خوب  ، چه با 18 سال و چه 30 سال سن جایش در تیم ملی است و بحث تجربه و چیزهای دیگر هیچ اهمیتی ندارد. تمام بازیکنان دعوت شده به تیم فعلی هم در مقطعی خوب بوده اند. بحث جوان و با تجربه را وقتی مطرح می کنیم که دو بازیکن در یک سطح باشند، در این شرایط ترجیحا کسی که جوان است را باید انتخاب کرد.
 آنهایی که ادعا داشتند فرصت پیدا کردند
 صمد ادامه می دهد: بازیکنان جوان باید خود را نشان دهند. کار ما در بسکتبال همیشه سخت است و مطمئنا کار این بازیکنان سختتر هم هست، توقع بالایی هم از آنها وجود دارد. امسال فرصت خوبی برای تعدادی از بازیکنان است که خود را در تیم ملی نشان دهند. به خصوص آن دسته که همیشه ادعا داشتند در تیم ملی فرصتی برای نشان دادن خود وجود ندارد. این تعداد در سالهای بعد هم به کمک تیم می آیند و در این مقطع فشاری روی آنها نیست اما قطعا بازیکنان خوبی بوده اند که به تیم راه پیدا کرده اند و امیدوارم خوب هم کار کنند. کشمکش بین تیم ملی و مهرام با دادن بازیکنان ملی پوش مهرام به تیم ملی پایان یافت.
کاپیتان تیم ملی تاکید می کند: ما بازیکنیم و هر جایی که دعوتمان کنند ، بازی می کنیم. البته تیم ملی ارجحیت بیشتری دارد. البته منظورم این نیست که مهرام اینطور نیست اما ما در مرحله اول در اختیار فدراسیونیم.
برعکس یاران برای فادی در لبنان احترام قائلند
صمد در مورد فادی الخطیب رقیب سنتی اش در آسیا می گوید: فادی بازیکن بسیار خوبی است و نکته مهم اینجا است که برخلاف ما ، در کشور لبنان احترام بسیار زیادی برای این بازیکن در کشورشان قائلند. در ایران تلاش می کنیم هر بازیکنی که بزرگتر است را سریعتر پایین بیاوریم و با وی درگیر شویم اما آنها نماد ملی خود را به بالا هل می دهند و تمام بازیکنان تیم احترام خاصی به وی می گذارند. البته فادی الحطیب برای من چندان مهم نیست و برای قهرمانی به این مسابقات می روم.
وی می افزاید: در هر تورنمنت اولین هدفمان قهرمانی است و این دوره با توجه به ترکیب کامل لبنان رقابت سختی با آنها خواهیم داشت. تیمهای دیگر مثل فیلیپین هم شرایط خوبی دارند و مطمئنم فیلیپین تیم متفاوتی نسبت به ویلیام جونز هم خواهد داشت. کره نیز تیم خوبی است اما شنیده ایم چین با بازیکنان اصلی نمی آید. در مورد بقیه هم مشکل خاصی وجود ندارد. به هر حال این یک رقابت سنتی است و تیم جدیدی مقابلمان قرار نمی گیرد.
کار مهرام سختتر است
بازیکن مهرام تهران اشاره کرد: مسابقات جام باشگاههای آسیا برایمان سختتر است. تیمها با ترکیب کامل می آیند در حالی که مهرام برای دور هم جمع شدن مشکل دارد و بازیکن خارجی هم تکلیفش روشن نیست.ضمن اینکه سایر بازیکنان درگیر فصل نقل و انتقالات هستند و چندان از نظر روحی کنار هم قرار ندراند. البته مهرام همیشه در جام باشگاهها اول و دوم شده و هر چند بازی کردن مقابل تیمهایی مثل الریاضی شرایط خاصی دارد اما بسکتبال ما هم قوی است و اصلا نباید نگران این مسائل باشیم.
وی در پاسخ به سوالی در مورد ناراحتی این روزهای خود تاکید می کند: در شرایط فعلی چند دسته متفاوت در بسکتبال به وجود آمده که هر کس سنگ خود را به سینه می زند. برخی قوانین مثل همین انتخاب 24 نفر به عنوان سهمیه را نمی فهمم. با این شرایط 12 بازیکن تیم ندارند. مگر تیمهای خوب ما با پول، امکانات و شرایط مناسب بیشتر از چهار تیم هستند؟ هر کدام از آنها هم اگر 3 بازیکن بگیرند تعدادشان به 12 بازیکن می رسد. حالا با رفتن بازیکنان ملی به باشگاههای که این شرایط را ندارند علاوه بر صدمه روحی و روانی و نگرفتن پول، عملا هیچ پیشرفتی هم صورت نگرفته است.
هر سال 80 درصد سهمیه ها افت می کنند
 صمد ادامه می دهد: هر سال 24 نفر سهمیه می شوند، چهار نفر رشد کرده و 80 درصد افت می کنند. این چه چیزی به غیر از سرمایه سوزی است؟ ما قوانین می گذاریم که برخی بازیکنان رشد کنند اما با این شرایط برخی را از بین می بریم. البته من شخصا هیچ مشکلی ندارم و در همین لحظه سه باشگاه اول برایم پیشنهاد دارند.این موضوع را برای دوستانم می گویم که با این قوانین از اردوهای تیم ملی هم فراری هستند تا دیده نشوند.
چه فرقی با کسانی که سه ماه استراحت می کنند، داریم؟
کاپیتان تیم ملی تاکید می کند: خود من هیچ وقت توقع مالی از فدراسیون نداشته ام اما فرق ما با بازیکنی که سه ماه به استراحت در کنار خانواه اش می پردازد در چیست؟ این موضوع باید نفعی برای ما داشته باشد در حالی که شرایط به گونه ای است که انگیزه ها را کشته و در سه سال گذشته نیز دلیل بی انگیزگی بازیکنان همین بوده است. در حالی که قبلا بودن در جمع 12 بازیکن اصلی با مزیت و احترام بیشتر فرق داشت. حالا بازیکنان با باشگاه تماس می گیرند و سهمیه نبودن خود را به عنوان یک مزیت مطرح می کنند و بازیکنان خوب و قوی ملی بیرون می مانند.
وی اشاره می کند: مگر ما حیوانیم که به این شکل تقسیم بندیمان می کنند؟ من و امثال ما بهتر تمرین می کنیم و دوست داریم پول بیشتری بگیریم. فرق ما با کسی که تلاش نمی کند کجا است؟ بسکتبال ما در دنیا اول است یا لیگمان بهترین لیگ دنیا است که چنین قوانینی داریم؟ این قوانین کجای دنیا است؟
این حرفها را به خاطر دوستانم می گویم
 نیکخواه بهرامی که دل پری از این موضوع دارد با اشاره به دعوت نشدن برای نظردهی در این مورد تاکید می کند: الان اگر این حرف را می زنم به این دلیل است که دوستانم بیرون مانده اند. باشگاهی مثل فولاد ماهان به خاطر جریان سهمیه ها دو بازیکن را بیرون نگه دشاته تا تکلیف من مشخص شود. با این شرایط فشار روی من یا بازیکنی مثل آفاق هم بیشتر یم شود که زودتر تکلیفمان را معلوم کنیم.این تقصیر فدراسیون هم نیست بلکه 8 تیم پایین جدول برای منافع خود به این موضوع رای می دهند و رای چهار تیم بالا که توان گرفتن این بازیکنان را دارند ،از بین می رود./ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.