سفر هيئت سازمان همکاري اسلامي براي بررسي اوضاع سخت مسلمانان درميانمار

يک مقام دولت ميانمار روز سه شنبه اعلام کرد اعضاي يک سازمان مهم اسلامي به منظور بررسي ناآرامي هاي فرقه اي بين بودايي ها و مسلمانان از ايالت راخين ميانمار بازديد کردند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاري فرانسه ،  يک مقام دولت ميانمار در سيتوه مرکز ايالت راخين گفت هيئتي از سازمان همکاري اسلامي به رياست "افق گوکچن" نماينده اين سازمان در سازمان ملل متحد روز يکشنبه وارد اين منطقه شدند که در غرب ميانمار قرار دارد.
او با بيان اين که اين هيئت روز دوشنبه به بازديد خود پايان داد، گفت:« آنها با وزير امور مرزي و سر وزير ايالت راخين ديدار و گفتگو کردند و همچنين از برخي اردوگاه هاي آوارگان بازديد کردند و به آنها کمک کردند.»
به گفته يک مقام ميانماري ،در گيريها در ايالت راخين ميانمار از ماه ژوئن تاکنون سبب کشته شدن حدود نود نفر از بوداييها و مسلمانان شده است. اين در حالي است که گروه هاي حقوق بشري معتقدند آمار واقعي کشته شدگان بسيار بالاتر از اين رقم است.
ديده بان حقوق بشر - که مقر آن در نيويورک است - نيروهاي ميانماري را به آغاز درگيريها و تيراندازي به روي مسلمانان روحينگيا متهم مي کند ، ‌اتهامي که دولت ميانمار آن را رد مي کند. اين موضوع سبب بروز نگراني هايي در جهان اسلام شده است.
ماه گذشته پنجاه و هفت عضو سازمان همکاري هاي اسلامي در نشست مکه در عربستان سعودي تصميم گرفتند به بررسي اين موضوع بپردازند. اين سازمان همچنين « ادامه توسل به خشونت توسط مقامات ميانماري عليه اعضاي اين اقليت و خودداري آن ها از به رسميت شناختن حق شهروندي آن ها » را محکوم کرد. ميانمار در ماه اوت موافقت کرد سازمان همکاري اسلامي به مردم اين منطقه کمک هاي بشر دوستانه ارائه کند به اين شرط که اين کمک ها براي همه گروههاي در منطقه ارائه شود.
بر اساس يک گزارش که روز سه شنبه در روزنامه انگليسي زبان نيولايت ميانمار منتشر شد، اين هيئت « درباره اوضاع واقعي در ايالت راخين و همچنين درباره توسعه پايدار و نوسازي اين منطقه مذاکراتي صميمي برگزار کرد.»
اين در حالي است که به سبب ناآرامي ها هزاران خانه در ايالت راخين ويران شده اند و حدود هفتاد هزار نفر نيز بي خانمان شده اند ه اکثر آنها را مسلمانان روحينگيا تشکيل مي دهند که هم اکنون در اردوگاه ها به سر مي برند.
آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد درباره اوضاع انساني در ايالت راخين « به شدت نگران » است. اين موضوع پس از سفر هيئت آمريکايي به رياست درک ميشل - سفير جديد آمريکا در ميانمار - و جوزف يون ديپلمات ارشد به ميانمار عنوان شد.
 حدود هشتصد هزار مسلمان روحينگيا  - که با لهجه اي شبيه مردم بنگلادش صحبت مي کنند - در ميانمار ساکن هستند. دولت ميانمار آنها را مهاجران غير قانوني مي نامد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار