معاون وزير خارجه اسبق مصر:

کميته چهارجانبه فرصتي نادر براي اخضر ابراهيمي است

معاون وزير خارجه اسبق مصر گفت: اخضر ابراهيمي مي تواند از کميته چهارجانبه به عنوان مهم ترين فرصت براي حل و فصل بحران سوريه استفاده کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني العالم، "عبدالله الاشعل" درباره رايزني هاي کميته تماس چهارجانبه در مصر درباره حل و فصل بحران سوري و در پاسخ به اين پرسش که چرا اخضر ابراهيمي در ابتدا به قاهره سفر کرده است؟ گفت: اخضر ابراهيمي فرستاده سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه است و بايد با دبير کل اتحاديه عرب ديدار کند تا چارچوب ماموريت ابراهيمي در سوريه مشخص شود به ويژه آنکه ماموريت وي پس از شکست ماموريت کوفي عنان آغاز مي شود. در حال حاضر کميته تماس چهارجانبه اي با پيشنهاد مصر تشکيل شده است که فعاليت هاي خود را آغاز مي کند. بايد اين کميته و اخضر ابراهيمي در فعاليت هاي خود هماهنگي داشته باشند. 

محمد مرسي رئيس جمهور مصر در نشست اخير وزراي خارجه اتحاديه عرب راه حل سياسي بحران سوريه را با مشارکت نظام اين کشور مطرح کرده است.

 مي توان در حل بحران سوريه شاهد پيشرفت بود و ابراهيمي تجربه گسترده اي در حل و فصل منازعات بين المللي دارد. 

وي افزود: راه حل بحران سوريه ممکن است و ابراهيمي مي تواند اين مشکل را حل و فصل کند ولي بايد کشورهاي بسياري با وي همکاري کنند. همه کشورهايي که در بحران سوريه دخالت کرده اند و هيچ ارتباط مستقيمي با اين بحران ندارند بايد در حل و فصل اين بحران سهيم شوند. در صورتي که اين بحران ادامه پيدا کند پيامدهاي خطرناکي عليه سوري ها به همراه خواهد داشت و اين وضع تنها به سود اسرائيل خواهد بود.

الاشعل در ادامه افزود: مي توان اعضاي کميته تماس را افزايش داد ولي مشکل اساسي اين است که آيا همه طرف هاي خارجي حاضرند ديدگاهي واقع بينانه به درگيري ها در سوريه داشتند و آيا تنها به منافع ملت سوريه توجه دارند يا اين که درک اشتباهي از اين درگيري ها دارند. سوريه با وضع پيچيده اي روبروست و بايد همه طرف ها به اين مسئله اعتراف کنند.

وي تاکيد کرد: بحران سوريه بيانگر درگيري هاي داخلي،منطقه اي و بين المللي و درگيري پنهان ميان جريان مقاومت با اسرائيل است. در اين درگيري ها، ملت سوريه بهاي آن را مي پردازد. همه طرف ها بايد به اين مسئله اعتراف کنند اوضاع سوريه بر کل منطقه تاثيرگذار است. اين درک قوي در مصر وجود دارد اوضاع سوريه تاثير زيادي بر اوضاع مصر دارد. ميان مصر و سوريه روابط تاريخي و راهبردي وجود دارد و عمدا اسرائيل ميان مصر و اسرائيل تاسيس شد که مانع از تقويت روابط مصر و اسرائيل شود. به اين دليل موضع گيري مرسي در اتحاديه تلاشي براي حل و فصل سياسي بحران سوريه است.

الاشعل افزود: تشکيل کميته تماس يک فرصت نادر است و بايد ابراهيمي از اين کميته براي حمايت از راه حل سياسي در سوريه استفاده کند. مهم ترين بخش ماموريت وي اين است که چگونه طرفين را به متوقف کردن خشونت راضي کرده و از امنيت مردم حمايت کند و سپس گفتگوها را ميان طرفين آغاز کند. کميته تماس چهارجانبه مي تواند مهم ترين زمينه ساز موفقيت ابراهيمي در سوريه باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار