مراسم اختتاميه نخستين جشنواره فيلم اولي ها؛

آينده سينما متعلق به فيلم اولي هاست/مخاطب شناسي حلقه گمشده سينما است

آثار توليد شده توسط فيلمسازان جوان فيلم اولي خوب و مناسب بوده و ‌آينده سينما متعلق به هنرجويان فيلم اولي است.

به گزارش خبرنگار حوزه سينمايي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، مراسم اختتاميه نخستين جشنواره فيلم اولي ها شب گذشته با حضور هاشم ميرزاخاني رئيس هيئت مديره، مديرعامل و دبير نخستين جشنواره فيلم اولي ها، جواد شمقدري معاون وزير و رئيس سازمان سينمايي محمدرضا عباسيان مديرعامل موسسه رسانه هاي تصويري و دبير سي و يكمين جشنواره فيلم فجر، مديران سازمان سينمايي و جمعي از معاونين، سرپرستان و اساتيد دفاتر انجمن برگزار شد.
ميرزاخاني در ابتداي مراسم اختتاميه بيان كرد: برنامه هاي متنوعي را در طول برگزاري جشنواره فيلم اولي ها تدارك ديديم كه علي رغم ديدن آثار توليدي توسط جوان هاي فيلم اولي كارگاه هاي آموزشي را توسط اسفنديار شهيدي و هادي مقدم دوست و نشست فرهنگي در خصوص رسالت فيلمسازي با حضور حجت الاسلام عليرضا پناهيان برگزار كرديم.
وي ادامه داد: مباحثي كه در خصوص رسالت فرهنگي مطرح شد گره ذهني در ما ايجاد كرد كه فيلمسازان با روح و جان مخاطب مواجه اند و با تامل به نكات ارائه شده توسط حجت الاسلام پناهيان وظيفه فيلمسازان دشوار شد.
دبير نخستين جشنواره فيلم اولي اظهار داشت: فيلمسازان در همه زمينه ها همچون تكنيك، استفاده از تجهيزات، بالا بودن سطح معلومات فرهنگي به عنوان يك ايراني وظيفه داريم كه خودمان را در زمينه فيلمسازي بالا ببريم.
مديرعامل انجمن افزود: دوره بيست و هفتم اولين دوره اي است كه با روش جديد ‌آغاز شده و از 800 نفري كه جذب كلاس ها شدند در نهايت 579 نفر به فارغ التحصيلي رسيدند.
وي در ادامه گفت: از بين اين هنرجويان 250 اثر به بخش مسابقه راه يافت و هيئت داوران در زمينه رقابت گذاشتن اين آثار با ما همكاري كردند.
ميرزاخاني در خصوص فيلمسازان جوان گفت: هنرجويان جوان از نظر سطح معلومات و آموزش توليد فيلمسازي از دانشجويان اين رشته كم ندارند چون هنرجويان جوان بيش از دانشگاهيان در زمينه علمي فيلمسازي فعاليت مي‌كنند.
رئيس هيئت مديره انجمن تصريح كرد: آثار توليد شده توسط جوانان فيلم اولي خوب و مناسب بوده و تقريباً كسي نمي‌توانست شگفتي خود را از ديدن اين آ‌ثار پنهان كند چرا كه آينده سينما متعلق به هنرجويان فيلم اولي بوده است.
دبير جشنواره افزود: در حاشيه برگزاري نخستين جشنواره فيلم اولي ها از مباحث آثار توليد شده بهره مند شديم و با نمايش آثار انيميشن جهان و برگزيدگان آثار جشنواره فيلم كوتاه سال هاي گذشته جوانان فيلمساز را با سطح توليدات كشورها آشنا كنيم.
ميرزاخاني ادامه داد: نشست هم انديشي اساتيد دفاتر انجمن در طول برگزاري اين جشنواره و نيز نشست آموزشي با حضور معاون آموزشي انجمن در طي 2 جلسه برگزار شد و در نهايت سعي كرديم اتفاق خوبي را براي حوزه سينمايي رقم بزنيم.
مديرعامل انجمن اظهار داشت: انجمن سينمايي جوان جايگاه خود را مديون حمايت هاي سازمان سينمايي بخصوص جواد شمقدري است.
دبير جشنواره فيلم اولي ها تصريح كرد: بيش از دو دهه دفاتر انجمن از عدم امكانات كافي براي فيلمسازي بي بهره بود و تجهيز شدن دفاتر انجمن اتفاق خوبي كه رخ داده است چرا كه جوانان شايستگي بيشتر از اين را دارند.
وي در ادامه گفت: هر چقدر براي جوانان امكانات را فراهم كنيم قطع به يقين نتايج مثبتي را شاهد خواهيم بود.
ميرزاخاني خاطرنشان كرد: اميدوارم كه نخستين جشنواره فيلم اولي ها با حمايت هاي سازمان سينمايي ادامه داشته باشد.
همچنين در ادامه اين مراسم شمقدري در خصوص آثار فيلم اولي ها افزود: تعاريفي كه در خصوص فيلم اولي ها شد به حق بود واقعاً فيلمسازان جوان به عنوان گام اول در حوزه فيلمسازي بسيار موثر و خوب بود البته ضعف هايي هم داشت.
وي در ادامه گفت: تعداد آثاري كه من ديدم سه ضعف داشت كه پرورش ايده، ريتم كار و تداوم از ضعف هاي اين  فيلم ها بوده است.
معاون وزير اظهار داشت: بعضي وقتها ممكن است اين ضعفها تا فيلم بيستم با فيلمساز همراه باشد و اين ضعف امروز سينماي ايران نيز است.
شمقدري تصريح كرد: فرض من اين است كه شما فيلمسازان حرفه اي هستيد و به  عنوان كار اول تلاش شما قابل ارزش است.
رئيس سازمان سينمايي بيان كرد: اين 3 نكته گاهي اوقات تا فيلم پنجم يا دهم در كارهاي فيلمسازان ديده مي شود همچون جدايي نادر از سيمين كه فيلمي است با ايده تكراري و ممكن است كه دوباره از آن استفاده شود اما ديلي موفقيت اين فيلم پرورش ايده بوده است.
وي ادامه داد: سكانس هايي كه ممكن بود به ذهن ما نرسد در اين فيلم شاهد آن بوديم و همين سكانس ها فيلم را جذاب و ريتم آن را به جلو مي برد و اين كار در مهارت و تجربه بدست مي‌آيد.
معاون وزير اظهار داشت: جاي مخاطب شناسي در سيستم آموزشي خالي بوده و بحث مخاطب و گروه مخاطبين و به طبع بازاريابي و عرضه بر نمايش و تخصص نمايش فيلم جدي است.
شمقدري افزود: ما فيلم مي‌سازيم اما در نمايش در دو عرصه ملي و بين المللي مشكل داريم و مخاطب فيلم را نمي شناسيم كه اين امر براي چه مخاطبي مناسب و خوب است و اين در سينماي ايران حلقه مفقوده اي است.
رئيس سازمان سينمايي بيان كرد: امروزه سينما مهمترين ابزار انتقال پيام و ارتباط گيري با مخاطب است و هنرمند مي‌تواند با واسطه معرفت و انوار الهي اين جايگاه را پيدا كند.
معاون وزير گفت: اميدوارم كاري كه امروز شروع كرديد در سينماي جوان به صورت آكادميك و هماهنگ با آموزش سينما بوده و ادامه اين مسير سنگ بناي يك حركت جديد در عرصه سينما باشد.
وي در ادامه بيان كرد: سينما جوان قبل از آمدن ما، دوستاني بودند كه مي‌خواستند انجمن را تعطيل كنند اما امروز سينماي جوان ما ارزش هايي پيدا كرده و خروجي هاي بسيار خوبي دارد كه اميدوارم روز به روز بهتر شود و قطعاً با آثار بهتر و برتر شما آينده سينماي جوان جايگاه محكم تري پيدا خواهد كرد چرا كه جريان اصلي سينما در دست جوانان است.
شمقدري خاطرنشان كرد: اميدوارم كه وارد عرصه سينما شويد و براي هر فيلمي كه مي سازيد واقعاً به آن فكر كنيد و از نقطه صفر شروع كنيد چون هر فيلمي تعريف و بيان تجربي خودش را دارد و شما فيلم  اولي ها بايد دانش و مهارت خود را بازآفريني كنيد.
همچنين در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره فيلم اولي ها و جشن فارغ التحصيلي به 6 هنرجوي فيلمساز گواهينامه فارغ التحصيلي به شكل نمادين اهدا شد.
گفتني است در پايان اين مراسم از فيلمسازان جوان كه در بخش داستاني و مستند كانديد دريافت جايزه شدند تقدير شد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.