رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقي از كشف 95 قبر كلان سنگي با قدمت 5 هزار سال در تپه زردخانه شهرستان اهر خبر داد و گفت: اين تپه با قدمت پيش از تاريخ و اشكاني، در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، تراب محمدی افزود: با توجه به اهمیت مطالعه ادوار مختلف در این منطقه و مطالعه استقرارها وسفالهاي این ناحیه، ثبت این اثر به عنوان اثری ملي جهت حفظ و نگهداری اثر و مطالعه آن در منطقه ضروري به نظر مي رسيد.

محمدي با بيان اينكه به دلیل سهولت در عملیات بررسی و کاوش و به دلیل وسعت زیاد منطقه مورد مطالعه، محوطه به سه تپه مجزا از هم تقسیم بندی شد، افزود: طی این بررسی، 14 قبر کلان سنگی در پشته های اطراف محوطه زردخانه، 22 قبر کلان سنگی در اطراف تپه سوم و تعداد 59 عدد قبر کلان سنگی نیز در اطراف تپه نخست شناسایی شد که بازه زمانی از دوره مفرغ و آهن را دربر می گیرند.

وي تشريح كرد: در مجموع، تعداد 95 قبر کلان سنگی در داخل این محوطه شناسایی شد که برخي از آنها بر اثر فعالیت های عتیقه جویانه و کشاورزی تخریب و از بین رفته اند، البته از این میان، تعدادی گور سالم و دست نخورده نیز شناسایی و ثبت شده که اميدواريم حفاری و کاوش های آینده در آنها بتواند اطلاعات بسیار سودمندی را در اختیار باستان شناسان قرار دهد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تصريح کرد: تپه زردخانه در نزديکي روستايي باهمين نام است که در دهستان ورگهان، بخش مرکزي شهرستان اهر واقع شده ‌است.

محمدي خاطرنشان كرد:‌ براساس تحقيقات اوليه و مشاهدات سطحي، اين تپه متعلق به چند دوره تاريخي است که به گفته کارشناسان اطلاعات بسياري از ادوار مختلف دارد.

محمدي با اشاره به فراواني تپه های تاریخی موجود در استان به خصوص شهرستان اهر، یادآور شد: سال گذشته و در چهارمين همايش ملي ثبت آثار نیز 10 تپه و محوطه تاريخي آذربايجان شرقي در فهرست آثار ملي كشور به ثبت ثبت رسيد که همگی متعلق به شهرستان اهر هستند.

وي يادآور شد: تپه زرد خانه اهر با 258 متر مربع مساحت يكي از 15 اثري است كه در پنجمين همايش ملي شوراي سياست گذاري ثبت ميراث فرهنگي در استان البرز در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد. /ع

برچسب ها: کشف ، قبر ، تپه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.