گپ پینگ پنگی با خواننده اورجینال؛ بنیامین بهادری از همکاری با مداحان می گوید

از 17-16 سالگی در کنار ساخت اشعار کلاسیک و ترانه‌های پاپ برای بعضی از مداحان معروف، شعر و ملودی می‌ساختم. آنها کار من را خیلی دوست داشتند. با عشق می‌ساختم و برایشان فضای جدیدی بود. هنوز هم اگر بتوانم و چیزی به ذهنم برسد، حتما ثبتش می‌کنم. من آدم معتقد به آسمان هستم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، یادش به خیر! سال 88 بود که با سبک عجیب و تند و تیزش، خیلی زود جایش را در دل هواداران پر کرد. ماشینی نبود که از کنار شما عبور کند و صدای این خواننده از آن پخش نشود.

بنیامین بهادری آدم بی‌شیله پیله‌ای است و حواس جمع. روبه‌رویت که می‌نشیند، به تندترین سئوالات هم راحت جواب می‌دهد اما با روش خودش: صداقت در عین احتیاط؛ احتیاطی آمیخته با سرکشی و سرکشی همراه با لبخند.

انتشار آلبوم سومش را بهانه کردیم تا کمی از گذشته‌ها با او حرف بزنیم. از آلبوم موفق 85، از اشتباهات آلبوم 88 و از تمام حاشیه‌هایی که روزگاری یک پایش، بنیامین بود. این گفت‌وگو از همان ابتدا، پینگ‌پنگی بود؛ یکی می‌زدیم و یکی می‌زد، همین شد که چند ساعتی طول کشید و نفسمان را بند آورد، اما در نهایت به قول خود بنیامین «اتفاق خوبه» افتاد. این گفت‌وگو تا امروز، طولانی‌ترین و چالشی‌ترین گفت‌وگوی بنیامین بوده. خودش را در این مصاحبه‌ها پشت کلمه‌ها قایم نکرده و پا به پا آمده است.


آلبوم سوم بنیامین در چه حال و هوایی است؟ اگر بخواهی آلبومت را معرفی کنی، چه چیزی راجع به آن می‌گویی؟

بازگشت رو به جلو.

این آلبوم باتوجه به ترکیبی که دارد، بازگشتی است به آلبوم 85 ولی با تکنولوژی، روحیه و تاریخچه الان و فردا. چیزی که می‌توانم بگویم این است که این آلبوم سوم هم مثل آلبوم 85، از جنس اتفاق است.همان سادگی ولی در عین حال به‌روز و در تلفیق با دنیای مدرن‌تر. در این کار، موزیک الکترونیک که در آلبوم 85 به دلیل سلیقه روز، کم بود، بیشتر به چشم می‌آید. از طرف دیگر انرژی‌ای که در این کار گذاشته‌ایم، به انرژی آلبوم 85 خیلی شباهت دارد، فقط ورژن 91 آن است.

پس از حالا به بعد بنیامین اورجینال را می‌بینیم؟

من خودم، حس هشتادوپنجی‌تری دارم. مسیر ما از 85 تا 88، مسیر درستی بود که فقط چندتا اشکال داشت. مثلا نمی‌گذاشتند من فعالیت کنم؛ اسمش ممنوع‌الکاری نبود، اما ما مجبور بودیم چراغ خاموش حرکت کنیم. آخر سال 84، آلبوم من منتشر شد و من آخر سال 88 کنسرت گذاشتم،یعنی دقیقا بعد از 4 سال. حتی انتشار آلبوم دوم سه سال بعد از اولی، رسما دلیلش همین بود؛ حداقل یک سال و نیم الی دو سال، به این دلیل بود. یعنی تا سال 87، من چراغ سبزی برای انتشار آلبوم بعدی نداشتم..

سبک زندگی بنیامین قبل از سال 85 و بعد از آن چه تغییراتی کرد؟

هیچی.

یعنی همین آدم بودی؟ همینطور لباس می‌پوشیدی، همینطور زندگی می‌کردی؟

هنوز هم جلوی تلویزیون دراز می‌کشم و کانال‌ها را بالا و پایین می‌کنم. خیلی فرقی نکرده‌ام. ممکن است سطح زندگی‌ام تغییر کرده باشد، اما سبک زندگی‌ام نه. آن موقع خیلی مارک‌باز نبودم. هنوز هم نیستم. لباسی را می‌پوشیدم که از مدل و رنگ و جنسش خوشم می‌آمد و احساس می‌کردم به من می‌آید. هنوز هم همین است. فیلم‌هایی که قبلا می‌دیدم با فیلم‌هایی که حالا می‌بینم، چندان فرقی نکرده. قبلا رانندگی نمی‌کردم، هنوز هم رانندگی نمی‌کنم. موسیقی‌هایی که الان گوش می‌دهم عموما در همان سبک و سیاقی است که آن موقع هم گوش می‌دادم. من شاعر بودم.

از 17-16 سالگی در کنار ساخت اشعار کلاسیک و ترانه‌های پاپ برای بعضی از مداحان معروف، شعر و ملودی می‌ساختم. آنها کار من را خیلی دوست داشتند. با عشق می‌ساختم و برایشان فضای جدیدی بود. هنوز هم اگر بتوانم و چیزی به ذهنم برسد، حتما ثبتش می‌کنم. من آدم معتقد به آسمان هستم.

پدر و مادر من هم آدم‌های معتقدی هستند. من قبلا قطعات دوستان مداح را گوش می‌دادم. الان هم کارهای خوب در این زمینه را گوش می‌دهم، ولی در دوره‌ای به هر دلیلی، من از همین فضا آسیب خوردم. همان دوره‌ای که عملا نمی‌توانستم کار کنم مگر با چراغ خاموش. من به چیزهایی که اعتقاد داشتم، هنوز هم اعتقاد دارم.

تم ایمانی آدم که دست نمی‌خورد،ولی گل کردن «دنیا دیگه مث تو نداره» و قرار گرفتن من در فضایی جدید را خیلی‌ها برنمی‌تابیدند. در صورتیکه من عوض نشده بودم، فقط به یکباره مخاطب میلیونی پیدا کردم، آن هم بدون برنامه‌ریزی. ولی جور دیگری برداشت می‌شد. احساس می‌شد این شاعر و آهنگساز که زمانی با ما همکاری داشته، حالا دیگر غیرقابل دسترسی است. همین‌ها به من آسیب زد،خیلی هم آسیب زد.

«دنیا دیگه مث تو نداره» یک اتفاق بود که ما هیچ دخالتی در آن نداشتیم. یکهو دیدیم همه جا شنیده می‌شود؛ این در اختیار من نبود. مردم به صدای من چراغ سبز نشان دادند. من کارمند کسی نبودم، از کسی پول نمی‌گرفتم. تعهد سازمانی هم نداشتم. ما با هم دوست بودیم، اما یک دفعه همه چیز عوض شد. حساسیت‌ها خیلی بالا و فضا خیلی شکننده بود.

عموما خواننده‌های ما، آلبوم اولشان از آلبوم دوم، بهتر بوده است. البته استثناهایی مثل محسن یگانه وجود داشته که آلبوم دومش از آلبوم اولش بهتر بوده. نظریه‌ای وجود دارد مبنی‌بر اینکه کسانی که آلبوم سومشان را قرار است منتشر کنند، بخصوص اگر آلبوم دوم، موفقیت آلبوم اول را تکرار نکرده باشد، لبه پرتگاهند. یعنی آلبوم سوم، خیلی به لحاظ جایگاه حرفه‌ای، تعیین‌کننده خواهد بود و اگر خواننده اشتباه کند، احتمال زمین خوردنش زیاد است، برای همین، فضا خیلی رقابتی است. آلبوم سوم تومی‌تواند تو را در همان جایگاه بنیامین 85 قرار دهد و شأن حرفه‌ای تو را سطح بالا نگه دارد؟

زمین خوردنی در کار نیست. حداقل در مورد محسن یگانه می‌توانم بگویم که تا 10 سال دیگر مخاطب دارد. محسن یگانه در هر نقطه‌ای احساس کرده انحطاطی در کار است، سریع به فضایی دیگر شیفت کرده واین نشانه هوشش است. آلبوم دومش خیلی بهتر از آلبوم اولش بود و این یعنی سیر صعودی و کلی آهنگ هیت دارد. خواننده‌هایی که حداقل 10 تا آهنگ هیت دارند، زمین خوردنی در کارشان نیست. درمورد آلبوم خودم هم صبر کنید، بشنوید.

با محسن یگانه ترانه معروف «الهه ناز» را اجرا کرده‌ای. اولا چرا الهه ناز و چه شد که با او این قطعه را خواندی؟

من قطعه‌ای از آلبوم 88 داشتم که به آن یک خط اضافه کردم که می‌گوید «می‌زنی زیر یک آواز قدیمی». به ذهنمان رسید که اینجای قطعه، واقعا یک آواز قدیمی بخوانیم. به دلیل اینکه الهه ناز را همه بلدند و یک‌جورهایی مثل سرود ملی است، آن را انتخاب کردیم. شبی که محسن یگانه به کنسرت خیریه آمد، دیدم چقدر خوب است که بیاید این تکه را با هم بخوانیم؛ او هم با شجاعت آمد و خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت.

ماجرای سیروان خسروی چه بود؟

اگر به کنسرت من بیاید حتما با هم «الهه ناز» را می‌خوانیم.

باتوجه به اینکه آلبوم‌های خواننده‌های دیگر هم در راه است، رقیب اصلی آلبوم سومت را آلبوم کدام خواننده‌ها می‌دانی؟

من فکر می‌کنم آلبوم اولی‌ها خیلی خطرناکترند. یکی دو مورد را شنیده‌ام و به نظرم کارهای خوبی هستند. از بین قدیمی‌ترها، همگی حس رقابت را ایجاد می‌کنند. فکر می‌کنم رقابتی چندآوایی است. یعنی چند نفر پای فینال هستند؛ سهراب پاکزاد هم می‌تواند رقیب باشد. بعضی از کارهایش را شنیده‌ام. آدم باهوشی است و کارش به سطحی رسیده که ایجاد خطر کند. محسن یگانه به لحاظ مردمی، پتانسیل خیلی خوبی دارد. در مورد احسان خواجه‌امیری نمی‌دانم که چقدر آلبومش می‌تواند ایجاد فضای رقابتی کند.

و چه کسی اول می‌شود؟

اول و دومش را نمی‌دانم.

خودت را در فینال دو نفره می‌بینی؟

بنیامین همیشه یک پای فینال است (می‌خندد). خارج از یاغی‌گری و جنجال اشکالی ندارد که در فضای رقابتی یک پای فینال باشم؟ (می‌خندد). اگر فینالی در کار باشد با تکیه بر تیمی که دارم کار می‌کنم، می‌گویم که فینالیست هستیم.

آلبومت چند قطعه است؟

حدود 10 قطعه.

و چندتا هیت دارد؟

آلبوم هیتی است. گفتم که بازگشت رو به جلویی است و امیدوارم مثل بنیامین 85، هر قطعه‌اش شوکه‌کننده باشد. در نهایت تنظیم و کاریزما و روحیه و تکنیک و... همه چیز یک طرف، آن مهری که خدا در دل مردم می‌اندازد، یک طرف. عنصر آسمانی را نادیده نگیریم؛ به هر حال کار خداست که بگیرد. همه ما استرس داریم. هیچ سالی مثل امسال، فضای موسیقی پاپ رقابتی و داغ نبوده است. کنسرت‌ها در حال دیده شدن است و همه بچه‌ها در استودیوها مشغول کارند. حتی فضای رسانه‌ای هم در مورد موسیقی پاپ بازتر شده است.

شاعرت هم همچنان فرید احمدی است؟

واقعا شعرهای خوب به غیر از فرید احمدی پیدا نکرده‌ام. من خودم شعرشناسم و ترانه را می‌شناسم؛ واقعا نیست.

از ترانه‌های خودت استفاده نمی‌کنی؟

ادبیات فرید، نزدیک به الهام است و با ترانه‌هایش می‌تواند چه کسی اهل شعر باشد و چه نباشد را درگیر کند. واقعا کارهایش یک سر و گردن از کارهای ما بالاتر است.

در قطعه‌های عاشقانه، دو خواننده، رقیب تو محسوب می‌شوند. یکی فریدون آسرایی و دیگری مازیار فلاحی. کدامیک را موفق‌تر می‌دانی؟

احساس صدای فریدون عمیق‌تر است، ولی الان مازیار فلاحی موفق‌تر از فریدون است. من از همان ابتدا که قطعات تکی از مازیار فلاحی آمد، کارهایش را گوش می‌کردم و به نظرم روند رو به رشدی دارد، ولی صدای فریدون، یک حال دیگری دارد.

آلبوم فریدون هم در راه است. او را هم جزو رقبا می‌دانی؟

همه جزو رقبا هستند. فضای پاپ ناشناخته است. ممکن است همین حالا یک آلبوم اولی از یک خواننده ناشناخته منتشر شود و سرنوشت موسیقی پاپ تا آخر سال را به نفع خودش رقم بزند.

آلبوم بهرام رادان را گوش دادی؟

بله.

چطور بود؟

اصلا خوب نبود.

بین خواننده‌ها کدامیک را در برگزاری کنسرت قوی‌تر دیدی؟

رضا صادقی خیلی خوب فضای کنسرت را می‌شناسد، البته من همه کنسرت‌ها رانرفته‌ام.

در کنسرت‌هایت همه اعضای خانواده‌ات غیر از مادرت حضور داشته‌اند. چرا؟

بله. همه اعضای خانواده من به غیر از مادرم در کنسرت‌هایم شرکت کرده‌اند و دلیل عدم حضور مادرم هم تابه امروز تصمیم خودش بوده. می‌گوید از همین راه دور هم استرس می‌گیرم. می‌ترسم با حضورم این استرس و نگرانی را به تو منتقل کنم. در زمان اجرای کنسرت‌ها، برایم دعا می‌خواند.

منبع:

برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، گپ ، بنیامین ، بهادری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
-
ابراهیم
۱۱:۳۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۱
دستتون دردنکنه واقعاً خوب بود . واقعاً مطالتون خوبه وارزش وقت گذاشتنو داره ، مر30
Iran (Islamic Republic of)
فرشته
۰۰:۲۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۱
خیلی مصاحبه جالبی بود ممنون .. به نظر من هم خوب کنسرت رو اداره میکنه و روی استیج فوق العاده اس و هم خیلی متین و آقا.... بعضی از هنرمندا جوگیر میشن ولی بنیامین یکی از اونایی است که کاملا خودشه و جوگیرنمیشه ...

کلا از گفتگوهایی که میذارین خیلی لذت میبرم و همه رو میخونم متشکر
آخرین اخبار