حاشيه برنامه سينمايي "هفت"؛

رئيسيان:حوزه هنري به جاي مميزي الگوسازي كند/تعطيلي خانه سينما يك اشتباه تاريخي بود

حوزه هنري با توجه به لزوم قرارگيري قانون در چارچوبي درست با هدف توليد آثار كيفي و مبتني با الگوهاي موجود به جاي مميزي الگوسازي كند.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران بامداد روز شنبه اول مهرماه برنامه سينمايي "هفت" با اجراي محمود گبرلو به روي آنتن رفت.
در بخش دوم برنامه عليرضا رئيسان كارگردان مهمان اين بخش از برنامه سينمايي هفت بود.
عليرضا رئيسان با حضور در برنامه سينمايي هفت در خصوص بحران هاي سينما گفت: سينما به عنوان تاثيرگذارترين و پيچيده ترين ابزار، داراي جايگاه مهمي است بعد از پيروزي انقلاب تا سال 1373 سينما دوباره تاسيس و ايجاد شد سينماي قبل از انقلاب در بطن سينماي تجاري و با رويكرد عامه پسند وجود داشت.
وي افزود: بعد از انقلاب اين سياست ها كاملا معكوس شد و سينما ارزش گذاري فرهنگ شد و دولت تمام امور جريان سينمايي را در اختيار گرفت كه هم نظارت و هم پروژه حمايتي خودش را انجام مي‌داد كه اين مسئله محسناتي داشت كه تعدادي فيلمسازان خوب وارد سينما شدند ولي از طرفي عارضه بزرگي داشت كه همه چيز در انحصار و احاطه دولت بود و دولت براي سينما سوبسيد پرداخت مي‌كرد و اين سوبسيد يك عارضه در خود داشت كه آن هم رانت بود.
رئيسيان ادامه داد: اين رانت باعث شد كه عده اي براي برخورداري از امتياز و بهره بيشتر خود را به مركز قدرت نزديك كنند.
وي تصريح كرد: همزمان كه دولت متولي امر فرهنگ است نهادهاو ارگان هاي ديگر شروع به تجميع قدرت براي خود كردند كه يكي از مهم ترين نهادها حوزه هنري است.
رئيسان در اين باره افزود: يعني يك كمپاني بزرگ شبه دولتي كه با استفاده از منابع مالي عمومي علاوه بر توليد و پخش سالن نمايش نيز دارد و از طرفي به هيچ كس هم پاسخگو نيست.
وي اظهار داشت: حدود 11 نهاد در كشور درگير امر توليد هستند و تعدادي از اهالي سينما كه قصد دارند كوتاهترين راه را انتخاب كنند با نزديكي به اين مراكز از امتيازات آن بهره مند شوند كه اين پديده رانت عرضه اي در بر دارد كه مهمترين بحث آ‌ن عدم عدالت است.
وي بيان كرد: به دليل اينكه سينما يك پديده هنري است چند نفر نمي‌توانند براي آن ارزش تعيين كنند.
رئيسان عنوان كرد: ما قانوني داريم كه داراي خطوط قرمزي است كه با عبور از آن دچار مشكلاتي مي شويم و زماني كه فردي از اين مرحله قانوني عبور كرد و مجراي قانوني به آن مجوز داد ديگر هيچ مجراي قانوني ديگري نمي تواند سانسور جداگانه اي براي آن تعيين كند.
وي با اشاره به اين نهادها عنوان كرد: حوزه هنري و اين نهادها چرا خود توليداتي ندارند كه الگوها و ارزش هاي خود را مشخص كنند و به ما بگويند شما هم برحسب اين الگوها فيلم بسازيد و به جاي مميزي الگوسازي كنند و اگر قانون داراي اشكال است آن را در چارچوب درست قرار دهند.
رئيسان اظهار داشت: اگر دولت خود را از عرصه فعاليت هاي توليدي، نمايشي كنار بكشد و وجه نظارتي خود را در ‌آن چارچوب قانون انجام دهد اين سينما به طور حتم شكوفا خواهد شد چرا كه اين سينما در  دوره اي شكوفا بوده و اثر بسيار جدي در داخل و خارج كشور داشته است.
وي در خصوص خانه سينما عنوان كرد: بزرگترين اشتباه وزارت ارشاد تعطيلي خانه سينما بود كه يك اشتباه تاريخي بود و اشتباه ديگر از آن افرادي بود كه زمينه‌ي اين تعطيلي را فراهم كردند و يك جرياناتي پشت اين مسئله بود كه مي‌شد از آن امتياز گرفت.
وي تصريح كرد: تا زماني كه درك نكنيم عده اي منافعشان در هرج و مرج و بي برنامگي است وضع به همين گونه خواهد بود.
رئيسان اظهار داشت: مسئولان دولتي درك درستي از موقعيت خود ندارند و نمي‌دانند كه هر پديده اي كه در سينما اتفاق مي‌افتد اثرش تا آخرين نقطه فرهنگ يعني موسيقي، ادبيات و.. گسترش پيدا خواهد كرد و اگر سينما دچار ركود شود اثرش به تمام پديده ها برمي‌گردد.
رئيسان خاطرنشان كرد: براي جلوگيري از بروز چنين اتفاقاتي پس نبايد اهالي سينما وارد مسائل جناحي و سياسي شوند و بعد دولت هم بايد پاسخگو باشد و هنرمندان حق بدترين نقدها را از مسئولان دولتي دارند و دولت بايد حافظ منافع آ‌نها باشد./ي2
برچسب ها: حوزه هنری ، سینما ، خانه ، تعطیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار