رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت مدیریت و برنامه ریزی برای پساب واحدهای نیشکر در استان خوزستان تاکید کرد و گفت: پسابها باید مدیریت شوند تا آسیبی به رودخانه کارون نزنند.




یه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛محمد جواد محمدی زاده در حاشیه افتتاح واحد تصفیه فاضلاب بهداشتی شرکت توسعه نیشکر دهخدا در خوزستان و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تبدیل زمینهای شور به زمینهای شیرین و خاکشویی از مهمترین فعالیتهایی است که در کشت و صنعتها صورت می گیرد.

وی با اشاره به اثرات شوری زمین در آسیب رساندن به آب و زمین افزود: در نتیجه فعالیت شرکتهای توسعه نیشکر و خاکشویی آب، در حال حاضر آب خروجی زهاب نیشکر شوری ندارد و تمام زمینها شیرین شده اند.

محمدی زاده به مزایا و فواید کشت نیشکر در استان اشاره کرد و گفت: نیشکر تولید شده در این منطقه علاوه بر تامین شکر مورد نیاز کشور به عنوان یک کالای مهم و استراتژیک نقشهای مهم دیگری در تامین خوراک دام، تولید الکل و صنایع مرتبط از جمله نئوپان سازی، کاغذسازی و تولید ام دی اف دارد.

وی با بیان اینکه نیشکر در ایجاد اشتغال و گردش مالی موثر است و موجب رونق اقتصادی می شود، افزود: اما با توجه به عملیات آب ‌شویی و استفاده از کود شیمیایی و سموم در این بخش، مدیریت پسابهای نیشکر ضروری است و این رونق اقتصادی نیشکر نباید آسیب رسانی به محیط زیست را در پی داشته باشد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: باید تدابیری اتخاذ شود تا در جریان فعالیت واحدهای توسعه نیشکر خوزستان به رودخانه کارون و تالابهای هورالعظیم، هویزه و شادگان که دارای اهمیت حیاتی هستند، آسیبی وارد نشود.

وی افزود: آزمایشهای صورت گرفته در محیط زیست نشان می ‌دهد عملیات تصفیه در مجموعه شرکتهای تابعه توسعه نیشکر به نحوی در حال انجام است که COD و BOD خروجی با استانداردهای مورد نظر سازمان محیط زیست منطبق است.

محمدی زاده تصریح کرد: این آب در مصارف کشاورزی، تالابها و بسیاری از فعالیتهای دیگر از جمله آبزیان و پرورش ماهی قابل استفاده است و با تحقیق و کار بیشتر در این زمینه ممکن است از آب ناشی از این پسابها در صنعت دارو یاشرب هم بتوان استفاده کرد./س
برچسب ها: مدیریت ، پساب ، نیشکر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.