پيش از سفر به نيويورک مطرح شد؛

مرسي: ايران بازيگر اساسي در منطقه است

"محمد مرسي" در مصاحبه‌اي تلويزيوني درباره مسائل مختلف از جمله "گروه چهارجانبه اسلامي" براي حل بحران سوريه صحبت و با اشاره به اين که اين کشور هيچ مشکل بنيادي با ايران ندارد، تأکيد کرد: ايران بخشي از راه حل در سوريه است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تلويزيون مصر، مرسي با بيان اين که حضور ايران در اين گروه چهارجانبه بخشي از راه حل است ابراز اميدواري کرد اين چهار کشور به همراه ديگر کشورها بتوانند در حاشيه نشست اواخر اين ماه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک، در بالاترين سطح نشست برگزار کنند. اين گروه متشکل از مصر، ترکيه، عربستان سعودي و ايران است.


مرسي در مصاحبه تلويزيوني با شبکه المصريه که نخستين مصاحبه وي با تلويزيون دولتي مصر از زمان انتخاب خود در اين سمت از ماه ژوئن تاکنون به شمار مي‌رود ، ايران را يک بازيگر مهم در منطقه توصيف کرد که مي‌تواند نقشي فعال و حمايتي در حل مسئله سوريه داشته باشد.
 
رئيس جمهور مصر ادامه داد: اين کميته دو نشست در سطح معاونان وزراي خارجه و وزراي خارجه برگزار کرده است و ممکن است نشستي در سطح سران اين کميته در سازمان ملل در پايان اين ماه برگزار شود. ما براي حل مشکل سوريه با ديگر کشورهاي منطقه و کشورهاي بزرگ در شوراي امنيت و کشورهاي اروپايي ارتباط داريم تا کميته چهار جانبه در تلاش‌هاي خود به موفقيت برسد.

اخضر ابراهيمي به عنوان فرستاده سازمان ملل و نبيل العربي دبير کل اتحاديه عرب با اين کميته ارتباط دارد. بار ديگر بايد تاکيد کنم ايران بخشي از راه حل در سوريه است. ما هيچ مشکل بنياديني با ايران نداريم تا درباره مشکلات گفتگو کنيم.

مرسي در اين مصاحبه تاکيد کرد مصر براي حل مشکلات داخلي نيازمند برقرار روابط و همکاري با ديگر کشورها به ويژه آفريقا و جذب سرمايه گذاري بيشتر غرب و چين به منظور کمک به ساختن دوباره کشور است.

مرسي با اشاره به موافقتنامه سال 1979 که به چند دهه خصومت بين مصر و اسرائيل پايان داد اما شامل درگيري بين فلسطينيان و اسرائيلي ها نيست افزود اين پيمان بر يک صلح کامل و متوازن منطقه اي استوار است. وي تاکيد کرد مصري ها هميشه از برادران فلسطيني خودشان حمايت کرده اند و به اين حمايت خودشان ادامه خواهند داد.وي گفت بدون احقاق کامل حقوق فلسطينيان، برقراري صلح در خاورميانه امکانپذير نخواهد بود.

وي قرار است روز يکشنبه براي شرکت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد عازم نيويورک شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار