خوزستان/

منطقه آزاد اروند دروازه ورود سرمایه‌گذاران است

معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند از این منطقه به عنوان دروازه ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ منوچهر سیدجلالی منطقه آزاد اروند را به لحاظ جغرافیایی دارای اهمیت دانست و اظهاركرد: این منطقه به لحاظ جغرافیایی در یک نقطه سوق‌الجیشی قرار دارد. این منطقه در نزدیکی محل اتصال آسيا به اروپا و نیز نقطه تلاقی ايران به حوزه خليج‌فارس است و با خاك عراق، كويت، بحرين و قطر فاصله كمي دارد.

وی به میزان صادرات غیرنفتی این منطقه در سال‌گذشته اشاره‌کرد و افزود: صادرات از اين منطقه در سال‌گذشته 592 ميليون دلار بوده كه از نظر وزني و ارزشي به ترتيب 37 و ارزشي 7 درصد رشد داشته است که این میزان بدون در نظر گرفتن كالاي زائرين، برق صادراتي ايران (نيروگاه صبا كه تمام تولیدات آن در منطقه آزاد اروند توليد مي‌شود) و تأسيسات دريايي وزارت نفت بوده اما با احتساب آن‌ها این میزان حداقل 3 برابر افزایش خواهد داشت؛ این در حالی است که كل صادرات ايران به روسيه 500 ميليون دلار بوده اما تنها از مرز شلمچه به عراق بیش از 500 میلیون دلار صادرات انجام شده است.

سيدجلالي در باره جذب سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند گفت: در حال حاضر در حوزه صنعت 3600 كيلومتر از ناحیه صنعتی منطقه به طور کامل محصور شده و گمرک در ورودی آن مستقر است. همچنین در این ناحیه تمام قوانین مناطق آزاد جاری است و سرمایه‌گذاران صنعتی می‌توانند با استفاده از تسهیلات مناطق آزاد در این محدوده سرمایه‌گذاری کنند.

معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند در ارتباط با خط آهن شلمچه‌ـ بصره، گفت: راه‌آهن سراسری کشور تا مرز شلمچه کشیده شده و برای ادامه این مسیر تا بصره مذاکراتی با مقامات عراقی توسط وزیر راه و شهرسازی انجام شده است. با راه‌اندازی این مسیر 31 کیلومتری از شلمچه تا بصره از طریق خط آهن به سوریه و دریای مدیترانه متصل خواهد شد؛ از سوي ديگر با تکمیل این خط آهن از طریق خاک عراق مزیت‌های بی‌شماری از جمله اتصال به بازارهای هدف ترکیه و اروپا براي منطقه آزاد اروند فراهم خواهد شد./ب
برچسب ها: اروند ، دروازه ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.