کارشناس ارشد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: پس از بیماری های قلب و عروق و سوانح و حوادث، سرطان سومین علت مرگ و میر در ایران شناخته شده است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  سنندج، ابراهیم زاده با بیان این مطلب گفت: سالانه بیش از 11 میلیون نفر در جهان به سرطان مبتلاء می شوند و هفت میلیون مرگ ناشی از سرطان نیز اتفاق می افتد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 25 میلیون نفر در دنیا با سرطان زندگی می کنند اضافه کرد: سالانه بیش از 30 هزار ایرانی در اثر سرطان جان خود را از دست می دهند.
کارشناس ارشد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کردستان همچنین با اشاره به اینکه 25 درصد علل مرگ و میرها در کشور از طریق مصرف سیگار می باشد، گفت: در حال حاضر 15 نوع سرطان با مصرف مواد دخانی ارتباط دارد و این عامل به تنهایی 30 درصد مرگ های ناشی از سرطان است.
ابراهیم زاده اولین راه پیشگیری از سرطان ریه را متوقف کردن مصرف دخانیات دانست و افزود: دود دخانیات حاوی چهار هزار ماده شیمیایی است که حداقل 438 مورد آنها می تواند سبب سرطان شده که خطرناک ترین آنها نیکوتین، قطران و مونو اکسید است.
این کارشناس ارشد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کردستان ورزش را جانشین موثری برای سیگار اعلام و اضافه کرد: ورزش منظم به ریه ها کمک می کند تا مواد سمی سیگار از بدن خارج شود.
وی مصرف 400 تا 800 گرم سبزی و میوه در روز را موثر دانست و گفت: مصرف سبزیجات دارای برگ سبز، گوجه فرنگی و مرکبات بیش از سایر مواد اثر پیشگیری کننده دارد./س
برچسب ها: سرطان ، مرگ ، سیگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.