فرش ایرانی در جهان رکورد دار است

رونمایی از گواهی گینس برای بزرگترین فرش دنیا

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از ثبت رکورد بزرگترین فرش دنیا توسط شرکت سهامی فرش ایران در کتاب رکوردهای جهانی گینس تقدیر کرد.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، دکتر مسعود موحدی در جمع مدیران شرکت سهامی فرش ایران گفت: طراحی و تولید بزرگترین فرشهای دنیا در مساحت چند هزار مترمربعی و ثبت بزرگترین این فرش ها در رکوردهای جهانی گینس، نمونه ای از توانمندی توفيق این شرکت به شمار می آید.

وی ضمن اشاره به ابعاد هنری و فرهنگی فرش دستباف افزود: این کالا ارزش فراوانی هم در اشتغالزایی و نیز ارزآوری دارد و همواره جایگاهی خاص در میان صادرات غیرنفتی کشورمان دارا بوده است به طوری که در سال گذشته بیش از 560 میلیون دلار فرش دستباف به صورت رسمی از کشور صادر شده و در سال جاری نیز در هدفگذاری صادراتی پیش بینی شده، سهم خاصی برای فرش دستباف ایرانی از سوی کارگروه صادرات غیرنفتی کشور لحاظ شده است.

موحدی ادامه داد: در نظر گرفتن این سهم از صادرات غیرنفتی در کنار جمعیت شاغلان این حرفه و نیز ارزش افزوده بالا و هزینه اندک برای ایجاد شغل موجب می شود تا دولت نگاه ویژه ای به این مقوله داشته باشد.

وی با اشاره به وجود دو رکن برای تصدی امور فرش دستباف در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در این وزارتخانه دو بال به پرواز فرش ایرانی مدد می رسانند که یکی "مركز ملي فرش ايران" است به عنوان نهاد سیاستگذار، برنامه ریز و حامی این هنر- صنعت و دیگری "شرکت سهامی فرش ایران" است که خود دستی در تولید، فروش و صدور فرش ایرانی دارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت قدمت حدود هشتاد ساله شرکت سهامی فرش ایران را به عنوان یکی از مزایای این شرکت برشمرد و افزود: این قدمت در کنار گستردگی و فعالیت آن و وجود کارگاه ها و نمایندگی ها در شهرهای مختلف فرشباف ایران موجب شده تا اشتغالزایی مطلوبی را رقم زند و از سوی دیگر بتواند پاسخگوی سفارشات مختلف خریداران داخلی و خارجی باشد و نمونه ای موفق از تولید به شیوه سفارش پذیری را تحقق بخشد.

موحدی با اشاره به نامگذاری سالجاری به حمایت از تولید ملی گفت: اکنون سالی را به نیمه رسانده ایم که در آن حمایت از تولیدات ملی، شعار محوری و سرلوحه فعالیتهای دولت قرار گرفته است و بی تردید در این دستور کار، فرش دستباف به عنوان یکی از شاخص ترین کالاهای تولید داخل جایگاهی ویژه دارد.

وی ادامه داد: فرش دستباف محصولی است که عمدتاً مواد اولیه آن در داخل تأمین می شود و نیروی انسانی ماهر ایرانی در تولید آن نقش دارد و به لحاظ هویتی، تاریخی، فرهنگی و هنری نیز نمادی از تولیدات ملی کشور است و حمایت از آن بایسته و شایسته است.

موحدی در توضیح حمایت یادشده گفت: این حمایت صرفاً حمایت مادی نیست بلکه بسترسازی برای ورود ایده های نو در بازاریابی و بازارسازی برای فرش دستباف، پشتیبانی از ورود فرش به مقوله تجارت الکترونیک، برنامه ریزی و ارایه تسهیلات برای ورود به بازارهای هدف، آگاهی یابی از نیاز و سلیقه مصرف کننده نهایی فرش دستباف و انتقال یافته ها به بدنه تولید فرش، ارتقای منزلت اجتماعی فعالان این حرفه به ویژه قالیبافان و تلاش برای حفظ آنان در چرخه تولید فرش دستباف و مواردی از این دست نیز در شمار این حمایتها محسوب می شوند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: شرکت سهامی فرش ایران می تواند به نمایندگی از دولت با تقویت سفارش پذیری و توجه به بازارهای خارجی و با تکیه بر گستردگی مراکز فعالیت و کارگاه های خود در شهرهای مختلف کشور در کنار بخش خصوصی کمک کند تا رهبری بازار فرش دنیا همچنان در اختیار کشورمان باشد.

موحدی شرکت سهامی فرش را مجموعه ای پیشتاز خواند که لازم است این پیشتازی را در مشتری مداری و حفظ و اعتلای کیفیت فرش ایرانی تداوم بخشد و از فعالان این مجموعه خواست تا نوآوری را در کنار نگاه صادراتی به بازارهای جهانی در دستور کار قرار دهند.

در این جلسه از لوح گواهی گینس برای بافت بزرگترین فرش دستباف دنیا توسط شرکت سهامی فرش ایران رونمایی شد.

برچسب ها: رکورد ، ثبت ، گینس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار