انتظار داریم امسال 4 میلیارد دلار به توسعه صنعت سرب و روی استان زنجان اختصاص یابد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در کمیته سرب و روی استان زنجان گفت: با بیان اینکه استان ظرفیت بالایی برای توسعه در بخش معدن دارد، گفت: توسعه صنعت سرب و روی را باید خارج از حوزه استان پیگیری کنیم و به مسائل فراتر از این موضوع نگاه کرد.

عبداللهی افزود: استان زنجان به دانش سرب و روی دست یافته‌ است و باید از این ظرفیت استفاده کرد و انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت به این نکته توجه داشته و شرایط را برای بهبود وضعیت فراهم کند.

استاندار زنجان نیز با بیان اینکه اگر مشکل سرب و روی استان حل نشود منابع اصلی صادراتی منطقه نیز با معضل مواجه خواهد شد گفت: علی‌رغم اینکه همه موارد در رابطه با مشکلات سرب و روی زنجان مشخص بوده و موارد مربوط به معدن انگوران را نیز مسئولان می‌دانند اما نمی‌دانیم که چرا هنوز مشکلات برطرف نشده است.

رئوفی‌نژاد افزود: متاسفانه سالانه 200 میلیارد تومان پول نقد به‌واسطه بلاتکلیفی معدن انگوران از استان خارج می‌شود و ریالی عاید مردم منطقه نمی‌شود که این موضوع قابل قبول نبوده و انتظار داریم مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه 76 واحد تولیدی در حوزه سرب و روی در استان فقط با حداکثر 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه دلیل این امر ممانعت معدن از ارائه خاک مورد نیاز این کارخانجات است و محدودیت‌هایی در این رابطه وجود دارد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان به ضرورت تخصیص2 درصد از درآمد معدن انگوران به ورزش استان اشاره کرد وادامه داد: انتظار داریم دو تیم ورزشی حاضر در لیگ برتر نیز با نام این معدن در مسابقات حضور پیدا کنند چراکه این حق جوانان استان است.

در ادامه این جلسه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه میزان تولید شمش روی در استان 165 هزار تن است، گفت: در استان زنجان 241 معدن وجود دارد که از این تعداد 173 واحد دارای پروانه بوده و 101 معدن فعال و دارای تولید وجود دارد.

معصومی تصریح کرد: 29 ماده معدنی در استان شناسایی شده است که پتانسیل تولید این مواد در استان 6 میلیون و 409 هزار و 900 تن در سال است.

مدیرعامل گروه توسعه معادن روی ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه استان ظرفیت تولید حدود 400 هزار تن فرآورده سرب و روی را دارد، افزود: درآمد حاصل از این کار 800 میلیون دلار در سال است که متاسفانه به خاطر کمبود خاک ارائه شده از این درآمد محروم هستیم./س

برچسب ها: زنجان ، صنعت ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.