ایران به 100 کشور در جهان میوه صادر می‎کند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مدیرکل دفتر امور میوه‌های وزارت جهاد کشاورزی در سفر به شهرکرد گفت: سالیانه 17 میلیون تن میوه در کشور تولید و روانه بازار مصرف می شود.

رحمت‌الله پریچهر افزود: عراق و امارات از جمله کشورهای وارد کننده میوه از ایران هستند.

وی گفت: مرکبات با سطح تولید 5 میلیون تن بیشترین تولیدات باغی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: انگوربا 3 میلیون تن، سیب 3 میلیون و 400 هزار تن، هلو شلیل 750 هزار تن بیشترین تولیدات میوه در کشور است.

پریچهر با اشاره به درآمد 2 میلیارد و 870 میلیون دلار صادرات میوه کشور در سال گذشته، گفت: ایران در تولید میوه رتبه نهم جهان و رتبه نخست خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: 2 میلیون و 700 هزار هکتار باغ در کشور وجود دارد که برهمین اساس با توجه به این ظرفیت به جزء میوه موز هیچ واردات میوه‌ای به کشور صورت نمی‌گیرد.

وی ساماندهی نامناسب توزیع تولیدات میوه در بازار را از جمله مشکلات فراروی این دفتر اعلام کرد و گفت: نبود یک تشکل مناسب باغداران را رنج می‌دهد که در همین راستا مکاتبه‌ای با نماینده عالی یونیدو در ایران برای راه‌اندازی خوشه‌های تولید در مناطق مختلف بادام کاری کشور صورت خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های وزارت جهاد کشاورزی امروز برای بررسی روند فعالیت باغداران استان چهارمحال و بختیاری به این استان سفر کرده است./س

برچسب ها: صادرات ، میوه ، ایران ، شهرکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
کیومرث نمیرانیان
۱۶:۲۸ ۲۱ تير ۱۳۹۳
صادرات میوه را کم کنید تا تعداد چاه های عمیق در سطح کشور کم شود.
پائین رفتن بیش از حد سطح آبهای زیرزمینی، خشکسالی و طوفان ریزگردها را در پی خواهد داشت.
خشکسالی فعلی مملکت ما نتیجۀ احداث بی رویه (و ظاهراً غیرقابل کنترل) چاه های عمیق در اطراف شهرهای کشور ما میباشد. طمع برخی کشاورزان برای درآمد ارزی و درآمد کلان (نه تأمین معاش) آنها را مجاب به احداث چاه های عمیق غیرمجاز و کشاورزی با هدف سود کلان؛ با هدف پولدار شدن؛ ... می نماید. که نتیجۀ آن پائین رفتن سطح آب های زیرزمینی خواهد بود؛ و دیگر رطوبت سطحی خاک نمیتواند (از زیر و در زمان کمبود بارندگی) جایگزین شود؛ با خشک شدن سطح خاک اطراف شهرها، ریزگردها چسبندگی خود به خاک را از دست میدهند؛ در این زمان وزش باد آنها را به ارتفاع برده و به سمت شهرها حرکت میدهد. از زمانی که ریزگردها به تهران رسید(هم اکنون منبع ریزگردها؛ پائین رفتن سطح آب های زیرزمینی در شهرهای خودمان است؛ مانند یزد)، خشکسالی کشور ایران شروع شده است.
آیا با صرف چندین برابر ارز حاصل از اینهمه صادرات میوه میتوان با این خشکسالی مقابله کرد؟
خشکسالی فقط با گذشت زمان (البته با حذف چاه های عمیق و نیمه عمیق غیر مجاز) قابل مقابله است.
صادرات میوه، بدون شک خشکسالی به بار می آورد؛ ریزگردها را فعال میکند، با ارائۀ این آمار صادرات ما داریم به چه چیز می بالیم؟

با احترام
کیومرث نمیرانیان
شنبه 21/04/1393