دانشنامه دفاعي - امنيتي/

سرلشكر صالحي را بيشتر بشناسيم

امير سرلشكر صالحي در 20 شهريور 1384 با حكم رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده كل ارتش منصوب شد. وي فارغ التحصيل از دانشكده افسري در رشته توپخانه و عضو هيات معارف جنگ شهيد صياد شيرازي است.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، امير سرلشكر عطاالله صالحي در سال 1346 وارد ارتش شده و در سال 1349 با رسته توپخانه از دانشكده افسري فارغ التحصيل شده است.

سوابق بعد از پيروزي انقلاب اسلامي

وي در جريان انقلاب اسلامي در كنار شهيد سرافراز صياد شيرازي در درون ارتش با رژيم پهلوي مبارزه كرد و نيز پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ساماندهي كميته‌هاي انقلاب اسلامي اصفهان با شهيد بابايي همكاري کرد.

سرلشکر صالحي طي سال‌هاي دفاع مقدس نيز در كنار شهيد صياد شيرازي حضور داشت و يگان‌هاي رزمي كوچك ارتش در مناطق عملياتي را فرماندهي مي‌كرد.

وي طي سال‌هاي دفاع مقدس نيز در كنار شهيد صياد شيرازي حضور داشت و يگان‌هاي رزمي كوچك ارتش در مناطق عملياتي را فرماندهي مي‌كرد.

همچنين در سوابق فرمانده کل ارتش جمهوري اسلامي ايران، فرماندهي مركز آموزش درجه‌داري ارتش و فرماندهي دانشگاه افسري ارتش طي دو دوره به چشم مي‌خورد.

فرماندهي لشكر 77 خراسان، فرماندهي لشكر 58 ذوالفقار، فرماندهي قرارگاه شمال شرق كشور و معاونت آموزش ستاد فرماندهي كل قوا از ديگر سوابق صالحي است.

آخرين مسئوليت سرلشكر صالحي قبل از تصدي فرماندهي ارتش، تصدي معاونت‌هاي نيروي انساني و بازرسي در ستاد كل نيروهاي‌ مسلح بود.

فرمانده ارتش جمهوري اسلامي که عضو هيات معارف جنگ شهيد صياد شيرازي است، در 20 شهريور 1384 با حكم رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده كل ارتش منصوب شد.

هشدار جدي فرمانده کل ارتش به ناو هواپيمابر آمريكايي در خليج فارس

فرمانده کل ارتش با اشاره به خروج ناو هواپیمابر آمریکایی از خلیج فارس به دریای عمان همزمان با رزمایش دریایی ولایت 90 به آنها تذکر داد که توصیه می‌کنیم این ناو به خلیج فارس برنگردد چرا که ما فقط به تذکر بسنده نخواهیم کرد.

امیرسرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه برگزاری رژه دریایی رزمایش ولایت 90 در دي ماه سال 90 با اشاره به آمادگی ارتش برای مقابله با هرگونه تهدیدی اظهار داشت: تجربه‌های بزرگی که ما داشتیم در عرصه دریا، مانند حضور در خلیج عدن و دریای سرخ و مدیترانه و درگیری‌هایی که در خلیج عدن داشتیم، موجب ارتقاء توان رزمی ما شده و ما در این رزمایش دستاوردها و تسلیحات بسیار مناسب و خوبی را مورد ارزیابی قرار دادیم که یکی از آنها پدافند هوایی موشکی بود که برای اولین بار با تست سامانه "محراب" توانستیم آن را به نتیجه برسانیم.

روايت سرلشكر صالحي از ارتباطش با مقام معظم رهبري

همچنين از ديگر نكات جالب در زندگي نامه سرلشکر صالحي، روايتش از ارتباط با مقام معظم رهبري است كه پايگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای آن را منتشر كرده است.

در قسمتي از روايت به نقل از سرلشكر صالحي آمده است:

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی كه ارتش كمابیش ضعیف‌تر از قبل شده بود، به‌ تدریج این خطر احساس شد كه احزاب و گروه‌ها اقدام به تشكیل حلقه‌های نظامی كنند و پیش از آنكه انقلاب اسلامی موفق به طراحی و معرفی یك الگوی منسجم نظامی شود، این گروه‌ها وارد عمل نظامی شوند. البته حضرت امام رحمت‌الله به ارتش توجه داشتند و پیام می‌دادند، اما در خود بدنه‌ ارتش باید كسانی این دستورها را اجرا می‌كردند.

نیروهای انقلابی در ارتش آن زمان دوگونه بودند؛ یكی، نیروهای انقلابی كه در سمت‌های فرماندهی بودند. حضرت آقا هم در جلسات و هم از طریق دفتر مشاورت حضرت امام رحمت‌الله كه در ستاد مشترك مستقر بود، با این افراد ارتباط داشتند. علاوه بر این، در ارتش یك بدنه انقلابی هم حضور داشت كه از پایین شكل گرفته بود و با افراد و گروه‌های مشابه خود در شهرهای مختلف ارتباط برقرار كرده بود و جلساتی هم داشتند، اما چون قدرت اجرایی نداشتند، نتیجه‌ جلسات خود را باید به تهران می‌رساندند یا با افراد واسطه‌ای ارتباط می‌گرفتند كه نظرات آنها را به گوش امام رحمت‌الله برسانند.

البته این مشكل در برخی ارتباط‌ها پیش می‌آمد كه بخش بسیاری از مطالبی كه ما می‌خواستیم بگوییم و استدلال‌هایی كه برای آنها می‌آوردیم، جنبه تخصصی داشت و به همین دلیل اگر آن شخصیت واسطه غیرنظامی بود، نمی‌توانستیم آن مطالب را درست به او منتقل كنیم. بنابراین گاهی پیش می‌آمد كه یك ساعت صحبت می‌كردیم، اما نتیجه كاملا خلاف آن چیزی بود كه می‌خواستیم.

شخصیت حضرت امام رحمت‌الله در اداره‌ انقلاب یك شخصیت بی‌همتای جانشین معصوم علیه‌السلام بود و ما در جایگاهی نیستیم كه درباره‌ چگونگی ایشان نظر بدهیم، اما اداره جنگ در صحنه‌ رزم نیازمند روش‌هایی است كه به‌اصطلاح می‌گویند روش‌های میدانی. آن روش میدانی را فقط یك نفر جبران می‌كرد و آن هم حضرت آقا بود. ایشان در عرصه‌ نظامی، تصمیم‌سازی را به‌خوبی به تصمیم‌گیری وصل می‌كرد و این امتیاز برجسته ایشان بود. ارتباط بدنه‌ انقلابی ارتش با ایشان برای پیشبرد امور جنگ بركات فراوانی را به بار آورد.

در همین اثنا بود كه به‌ تدریج آشنایی حضرت آقا با بدنه‌ ارتش تقویت شد. مسئولیتی كه به حضرت آقا واگذار كرده بودند و توجهی كه ایشان به ارتش نشان مي‌دادند و استعدادی كه در برقراری این رابطه داشتند، سبب شد تا ارتباط ایشان با بدنه‌ ارتش و نظامیان به طرز چشمگیری گسترش یابد. با اولین تماس‌های ایشان با ارتش، علقه‌های محبت بین دو طرف ایجاد شد و این مسئله برای نظامیان اهمیت بسیاری داشت.

انتهاي پيام/
برچسب ها: صالحی ، دانشنامه ، ارتش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Kamran
۲۲:۲۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
روحش شاد صیاد شیرازی من در دوران آموزشی در پادگان الله اکبر ارتش در اسلام آباد بودم که شهید صیاد به آسمان پر کشید
Iran (Islamic Republic of)
قاسم عبدالهی
۱۵:۲۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
سپاسگزار ازهمه ارتشی هاخودم ۳۲سالمه سربازارتش امیرشاصفی پادگان شهیدمحمودخضرایی هستم پاینده رهبروارتش خدمتگذارنظام
آخرین اخبار