حجت‌الاسلام پورمحمدي:

شورا‌هاي حل اختلاف بايد تقويت شود

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به نتيجه گزارش اخير سازمان بازرسي كل كشور از شوراهاي حل اختلاف گفت: جمع بندي گزارش سازمان بازرسي اين بود كه شوارهاي حل اختلاف يك مجموعه ارزشمند براي كشور است و بايد تقويت شود.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام  مصطفي پورمحمدي صبح روز سه‌شنبه با حضور در جمع اعضاي شورا‌هاي حل اختلاف و بزرگان طوايف و قبايل استان سيستان و بلوچستان گفت: شوراي حل اختلاف مكتب آموزش اخلاق و زندگي است و خوبي شوراي حل اختلاف اين است كه از همه سطوح و اقشار جامعه در آن حضور دارند و مجموعه‌اي ارزشمند است.
 
شوراهاي حل اختلاف 40 تا 45 درصد پرونده‌ها را رسيدگي مي‌كند

وي ادامه داد: اعضاي شوراهاي حل اختلاف بايد كار خود را ارزشمند دانسته و در آن همت كنند، تحقيقاتي در سازمان بازرسي روي شوراهاي حل اختلاف انجام شد. يك مجموعه بازرسي در تهران و شش استان بزرگ استان انجام شد با 21 هزار نفر ساعت كار و 5 هزار صفحه مستند اين گزارش تهيه شد و خدمت مقامات عالي قضايي تقديم شد. در اين بازرسي ابتدا سراغ اشكالات اين شورا رفتيم. حدود 40 اشكال احصاء شد. اشكالات قانوني، ساختاري، تشكيلات، بودجه، عدم حضور همه اعضاء، عدم حضور قاضي در همه پرونده‌ها و... احصاء شده استريال اما وقتي به جمع بندي رسيديم مشاهده كرديم كه شوراي حل اختلاف 40 الي 45 درصد از پرونده‌هاي كيفري و حقوقي كشور را كاهش مي‌دهند، بدون هزينه و با سرعت بالا و عمدتاً با صلح و سازش، پرونده‌ها را رسيدگي مي‌كند و طرفين با يك آرامش و رضايت از محكمه خارج مي‌شوند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور افزود: اين‌كه طرفين آرام هستند يك كار ارزشمند است كه در دادگاه وجود ندارد و تنها در هيات حل اختلاف حاصل مي‌شود و جمع بندي گزارش سازمان بازرسي اين بود كه شوارهاي حل اختلاف يك مجموعه ارزشمند براي كشور است و بايد تقويت شود.

وي خطاب به اعضاي شوراي حل اختلاف گفت: اين‌كه دستگاه قضايي به شما كه بزرگان طوايف و قبايل هستيد جايگاه قضايي بدهد به ارتقاء جايگاه بزرگان و ريش سفيدان كمك مي‌كند و اجازه نمي‌دهد ظرفيت ريش‌سفيدان جامعه از بين برود. در شوراي حل اختلاف نظام حقوقي به بزرگان طوايف اعتبار و جايگاه مي‌دهد كه اهميت فوق العاده دارد.

حجت‌الاسلام پورمحمدي افزود: اگر امسال وضع بودجه مقداري بهتر بود به شوراي حل اختلاف كمك بيشتري مي‌شد. چرا كه كارمندان، حقوق‌دانان، مشاورين و... نياز به يك حداقل‌هايي دارند. اين نكته در گزارش سازمان بازرسي قيد شده و حتماً تعقيب مي‌شود. آنچه در باب شوراي حل اختلاف گفته شد مهم است. غربي‌ها ما را متهم به جامعه و ديني مي‌كنند كه همفكري، مشورت، تعقل و تفكر در آن نيست اين در حالي است كه بيشترين تأكيد اسلام بر تعقل و تفكر و مشورت است.
 
توهين‌كنندگان به نبي مكرم اسلام(ص) از عقلانيت و انسانيت فاصله گرفته‌اند

وي با اشاره روايات و آياتي كه بر تعقل و مشورت تأكيد كرده اند، تصريح كرد: آيا اسلامي كه اين همه بر تعقل و مشورت تأكيد مي‌كند دور از تعقل است؟! دنياي امروز از عقلانيت و انسانيت فاصله گرفته و در توحش زندگي مي‌كند. دنيايي كه به كانون نور يعني وجود نبي مكرم اسلام(ص) توهين مي‌كند از عقلانيت و انسانيت فاصله گرفته است. ننگ بر اين انسانيت؛ اين‌ها انسان نيستند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به توهين مجدد كاريكاتوريست‌هاي نروژ عليه پيامبر(ص) گفت: اين‌ها از هر وحشي‌تري وحشتي‌تر هستند. ملت ايران طبل تزوير، ريا و پوشالي تمدن غرب را به صدا در آورد. معلوم شد كه اين‌ها از انسانيت و كمال بويي نبرده‌اند. اگر انسان يك ذره شرافت داشته باشد دست به توهين به مقام پيامبر اسلام(ص) نمي‌زند. پيامبر رحمت از پيروان خود انتظار دارد كه مودت و رحمت را در جامعه ترويج كند. آنچه در شوراي حل اختلاف به وجود آمده است در اين مسير گام بر مي‌دارد و الآن سهم بزرگي را در منازعات و درگيري‌ها ايفا مي‌كند.
 
مراجعه‌كنندگان به شوراي حل اختلاف از سير رسيدگي به پرونده‌ها راضي هستند

وي با اشاره به سرعت سير پرونده‌ها در شوراي حل اختلاف گفت: راي شما سريع النتيجه و كم هزينه است. سازمان بازرسي از افرادي كه براي آنان حكم صادر شده نظرسنجي كرديم و ديديم افرادي كه شوراي حل اختلاف براي آنان حكم صادر كرد به مراتب از محاكم قضايي راضي‌تر هستند.

براساس اين گزارش به نقل از سازمان بازرسي كل كشور؛ حجت‌الاسلام پورمحمدي با اشاره به عنوان شورا در «شوراي حل اختلاف» گفت: استفاده از عنوان شورا يك مفهوم قوي اجتماعي و ديني است و بار و مفهوم بالايي دارد.
 
تلاش براي كاهش حجم پرونده‌هاي قضايي

وي خاطرنشان كرد: اشاره شده است در استان شما سال گذشته 80 هزار پرونده در شوراي حل اختلاف رسيدگي شده است كه حدود 40 درصد از پرونده‌هاي محاكم است. در كشور هم همين حدود است. زحمت شما خوب است ولي اين مقدار پرونده براي ما خوب نيست. بايد يك فكر مبنايي‌تري انجام دهيم تا حجم پرونده‌ها را كاهش بدهيم. ما يك جامعه تمدني هستيم كه از قبل اسلام و بعد از اسلام از تمدن بسيار فاخري برخورداريم. بايد از اين تمدن انساني بالا در جامعه استفاده كنيم. آيا اين تعداد پرونده قضايي در شأن ما است؟! ريش سفيدان و بزرگان از يك شان اجتماعي در جامعه برخوردارند كه مي‌توانند از اين ظرفيت براي كاهش اختلافات جامعه استفاده كنند. بايد براي سازوكار اين مسئله فكر كرد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: اين موضوع نيازمند يك رويكرد متفاوت در نظام اجتماعي است. بايد يك سازوكار منسجم تر، قوي‌تر و با آينده روشن در برابر اجتماع قرار دهيم تا جامعه كمتر به نزاع و تخلف دچار شود. اين همه نخبه و فرهيخته در جامعه حضور دارند. بايد كار فرهنگي بيشتري در اين زمينه انجام دهيم. بايد فضاي فرهنگي كشور را ارتقاء دهيم. اين همه منابع در كشور داريم بايد كار اقتصادي بيشتري انجام دهيم. چرا كه اگر فقر بيايد كج خلقي و اختلاف و نزاع هم به دنبال آن مي‌آيد. راه حل اصلي اين است كه انسجام سياسي و اجتماعي خود را ايجاد و تقويت كنيم. وحدت اجتماعي خود را توسعه دهيم.
 
مشكلات فرهنگي، اقتصادي، اداري و... حجم پرونده‌هاي قضايي را زياد مي‌كند

وي ادامه داد: پيام اين همايش به مديران اين است كه حجم پرونده‌ها در كشور زياد است و اين مسئله پيام خوبي ندارد. بايد مشكلات فرهنگي، اقتصادي، اداري و... را حل كرد. چرا كه تا اين مشكلات باشد هر سال ده، الي بيست درصد از پرونده‌ها افزايش پيدا مي‌كند. اين مسئله شايسته جامعه ما نيست و بايد براي رفع آن برنامه‌ريزي كرد. بايد به اين موضوع فكر كرده و براي آن راهكار ارائه دهيم. وقتي در كشور پرونده افزوده مي‌شود يعني من مسئول فرهنگي، اقتصادي و... به وظيفه خود به‌خوبي عمل نكردم. اين موضوع راه حل اساسي و مبنايي است و بايد در اين مسير گام برداريم.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور خاطرنشان كرد: ما الآن در دنيا الهام‌بخش و اسوه هستيم و مي‌خواهيم اين نقطه‌هاي سياه در ما نباشد. اين تعداد پرونده قضايي در كشور در شان ما نيست. آموزش اخلاق، نظم، برنامه، صداقت، قانون بايد از خانواده شروع شود. اگر مي‌خواهيم جامعه خوب داشته باشيم بايد مادران ما با فرزندان خودشان صادق بوده و به فرزندانشان نظم و برنامه و احترام به قانون بياموزند. اگر اين چنين باشد جامعه ما قانون‌مدار، برنامه محور، منظم و يك جامعه در تراز اسلام و امت نبوي خواهد بود.

"انتهاي پيام"/پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار