چه كساني «برايان تريسي» را به ايران دعوت كرده‌اند؟!

ايران جاي ايدئولوگ شركت‌هاي هرمي نيست

ام «برايان تريسي » كه مي‌آيد برخي افراد ياد ثروتمند شدن‌هاي يك شبه و رسيدن به قله‌هاي موفقيت از مسير ميانبر مي‌افتند و گروهي ديگر تلخي تجربه شكستي سخت در لايه‌هاي شركت‌هاي هرمي دوباره در كامشان فرو مي‌ريزد چراكه اين نويسنده امريكايي تئوريسين شركت‌هاي هرمي است و تا چند روز ديگر در ايران سميناري با سخنراني وي برگزار مي‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، امروز سال‌ها از برگزاري نخستين سمينارها و جلسات سخنراني كه تحت عنوان جذاب «موفقيت» در كشورمان برگزار شد، مي‌گذرد. هر چند اين روند هنوز هم ادامه دارد و گروهي نيز از اين مسير به كسب درآمدهاي شگفت نائل شده و مي‌شوند اما ماهيت اين عنوان براي بسياري افراد ديگر روشن شده است؛ افرادي كه در همين كلاس‌ها قرباني تئوري «شركت‌هاي هرمي» شدند. 

در عين حال با وجود تمامي آسيب‌ها و چالش‌هايي كه تئوري‌هاي برايان تريسي براي مملكت ما و جوانان اين مرزو بوم در پي داشته است، نفوذ چه جريان‌هايي مقدمات حضور اين فرد در ايران و سخنراني و برپايي سمينار را برايش فراهم كرده است؟ قرار است ورودي اين سمينار چقدر باشد؟ اين نويسنده و تئوري پرداز امريكايي كه رگه‌هاي صهيونيستي را در آثارش مي‌توان رد يابي كرد براي حضور در ايران چقدر پول به جيب زده است؟ 

آيا تريسي به ايران مي‌آيد تا موفق شدن را به مردم ما هديه كند؟
سود ميلياردي سي دي‌هاي سخنراني ايدئولوگ شركت‌هاي هرمي كه احتمالاً همچون سمينارش مجوزهاي لازم را دريافت مي‌كند به جيب چه كساني خواهد رفت؟ اينها سؤالاتي است كه با شنيدن خبر سفر اين نويسنده امريكايي به كشور در ذهن شكل مي‌گيرد. 

زمينه‌هاي شكل‌گيري يك تئوري
در شرايطي كه چالش‌هاي اقتصادي و اجتماعي، تصويري مبهم از آينده را پيش روي جوانان به تصوير مي‌كشد، سخن گفتن از موفقيت و ارائه ميانبر براي دست يافتن به مرتفع‌ترين قله‌هاي ثروت و پيشرفت مي‌تواند مريدان فراواني داشته باشد به خصوص اينكه اين راهكارها همزمان با تلاشي همه جانبه براي تغيير «سبك زندگي» همراه شود. در سبك زندگي جديد همه چيز در سايه ثروت تعريف مي‌شود پس راه رسيدن به موفقيت فقط و فقط از مسير پولدار شدن عبور مي‌كند. در اين تئوري هدف، وسيله را توجيه مي‌كند پس شما مي‌توانيد ثروت را به خود جذب كنيد. بدين منظور فقط كافي است در هرم كائنات قرار بگيريد. 

حضور رأس هرم هرمي‌ها در ايران
سمينارها و كلاس‌هاي موفقيت درست با ترسيم چنين فضايي به كشور ما راه يافتند. از يك سو تبليغات، فيلم‌ها و برنامه‌هاي تلويزيوني در كنار ماهواره و اينترنت، تغيير سبك زندگي و ذائقه مردم را به سمت تجمل گرايي و نمايش ثروت هدف گرفتند. از سوي ديگر، اساتيد مدعي موفقيت با رها كردن بهترين شرايط، دل از زندگي در بهترين نقاط دنيا بريدند تا هموطنانشان را به كاميابي برسانند! همراهي برگزاري كلاس‌هاي موفقيت و سپس تكثير سخنراني‌ها و كتاب‌هاي آن در سطح گسترده با تغيير نگرش مردم به سمت و سوي زندگي تجملي، سبب پا گرفتن راه‌هاي ميانبر براي رسيدن به موفقيت شد. در همين كلاس‌ها بود كه پس از تصوير يك زندگي آرماني پيش روي شاگردان كم‌كم بساط پرزنت كردن شركت‌هاي هرمي آغاز شد. رأس اين هرم استاد موفقيت بود و كف آن جواناني كه به اميد رسيدن به آن زندگي آرماني تمام هست و نيستشان را به شركت هرمي تزريق مي‌كردند. برايان تريسي اما يكي از ايدئولوگ‌ها و تئوري‌پردازهاي اصلي شركت‌هاي هرمي است كه اكنون پس از آسيب‌هاي فراوان اين شركت‌ها و به خاك سياه نشاندن بسياري از جوانان و خانواده‌ها و به انحطاط كشيدن مسير اقتصادي كشورمان، قرار است براي راه انداختن موجي جديد راهي ايران شود و در يكي از سالن‌هاي رسمي كشورمان سخنراني كند. 

تغذيه موفقيت برايان تريسي از عرفان‌هاي نوظهور
اگر سري به صفحه حوادث رسانه‌ها بزنيد با وجود برخورد جدي دستگاه‌هاي نظارتي نيروي انتظامي با شركت‌هاي هرمي هنوز هم افراد بسياري هستند كه در بازاريابي پنهاني اين شركت‌ها گول تبليغات واهي‌شان را خورده و همه چيزشان را از دست داده و حتي خانواده‌شان از هم پاشيده است. اما اين جريان هنوز متوقف نشده زيرا سرچشمه شركت‌هاي هرمي را بايد در كلاس‌هاي موسوم به موفقيت جست‌وجو كرد. اين در حالي است كه هر روز شاهد ظهور چهره جديد در عرصه سمينارها، كلاس‌ها و كتب با محوريت موفقيت هستيم؛ كلاس و سمينارهايي كه در و ديوار شهر از تبليغات آن پوشيده شده و نه به صورت زير زميني بلكه به شكل كاملاً علني و در سالن‌هاي رسمي كشور برگزار مي‌شود.
از سوي ديگر تئوري امثال برايان تريسي از جريان‌هاي عرفاني نوظهوري تغذيه مي‌كند كه از دل شاخه‌هاي مدعي عرفان قديمي بيرون مي‌آيد. 

سيد مهدي سجادي، كارشناس عرفان‌هاي نوظهور در گفت‌وگو با «جوان»، جريان‌هاي موسوم به موفقيت و مباحثي همچون مدير موفق، انسان موفق، سبك‌هاي نوين زندگي و ساير عناوين جذابي كه اين روزها در قالب‌هاي گوناگون به مردم و به خصوص قشر جوان ارائه مي‌شود را ماحصل فعاليت فرقه قديمي‌ اهل حقي مي‌داند كه اكنون سال‌هاست در كشور فعاليت و حتي انتشارات فعال دارند. 

بومي‌سازي مفهوم موفقيت براي برچيدن دام‌ها
موفقيت و موفق بودن حق تمام انسان‌هاست و شايد اصلي‌ترين كاركرد دين، رساندن انسان‌ها به سرمنزل سعادت و موفقيت است اما مفهوم اين كاميابي با مفهومي كه اغلب از سوي افرادي همچون برايان تريسي ارائه مي‌شود، امري متفاوت است. به گفته سجادي موفقيت ارائه شده از سوي اين مكاتب هيچ نقشي براي اراده خداوند قائل نيست.
 
اين پژوهشگر مي‌افزايد: خداوند در قرآن بشر را موجودي بسيار پيشرفته معرفي مي‌كند تا جايي كه جانشين خدا روي زمين مي‌شود و در قرآن مي‌خوانيم «اني جاعل في الارض خليفه.» حتي خدا از مسخر بودن عالم براي بشر خبر مي‌دهد. در عين حال با وجود قابليت‌هايي كه خداوند براي انسان قائل شده است اما حقايق غير قابل انكاري را نيز از ادبيات قرآني مي‌توان به دست آورد. بنا به تأكيد وي يكي از ناب‌ترين اين حقايق حاكميت اراده خدا بر اراده بشر است. سجادي بخشي از سر انجام زندگي ما را وابسته به اراده خداوند ارزيابي مي‌كند و معتقد است اگر انسان خود تلاش كند و عنايت الهي نيز شامل حالش شود اين فرد به طور يقين موفق خواهد شد. 

از سويي نيز نمي‌توان انكار كرد حتي در تئوري‌هاي افرادي همچون برايان تريسي هم ممكن است نكات مثبت و سازنده‌اي يافت شود اما ترجمه‌اي و تقليدي كار كردن نكته‌اي است كه رهبر فرزانه انقلاب همواره درباره آن هشدار داده‌اند و به همين منظور بر بومي‌سازي علوم به ويژه علوم انساني تأكيد دارند.
برچسب ها: شرکت ، هرمی ، ایران ، جوانان ، ثروت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۲:۳۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۷
فعالیت شرکتهای هرمی و زیرزمینی متاسفانه باعث منفی نگری نسبت به بازاریابی شبکه ای سالم و قانونی هم می شود
ای کاش برخورد جدی تری با آنها شود تا دیگر جرات نکنند از جوانان سواستفاده کنند و سیاست دولت را جهت برنامه ریزی اصولی و هدفمند برای داشتن بازاریابی شبکه ای سالم خدشه دار نکنند