حاشيه نشست خبري رئيس جمهور؛

از كنايه رئيس‌جمهور به قواي مقننه و قضاييه تا دفاع جانانه از جوانفكر

كنايه احمدي‌نژاد به رئيس مجلس و قوه قضاييه و انتقادها از خبرگزاري غيردولتي در ارسال پيامك‌هاي ارزي، صدا و سيما، نهادهاي نظامي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، هيئت نظارت برمطبوعات و .. همچنين دفاع از جوانفكر مشاور مطبوعاتي‌اش و تلاش براي آزادي او بخشي از حاشيه‌هاي نشست خبري رئيس‌جمهور بود.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، كنايه احمدي‌نژاد به رئيس مجلس و قوه قضاييه و انتقادها از خبرگزاري غيردولتي در ارسال پيامك‌هاي ارزي، صدا و سيما، نهادهاي نظامي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، هيئت نظارت برمطبوعات و همچنين دفاع از جوانفكر مشاور و تلاش براي آزادي او از حاشيه‌هاي نشست خبري رئيس جمهور بود كه در اين متن خبري به آن اشاره مي شود.

نشست خبري سه ساعته رئيس‌جمهور با خبرنگار رسانه‌هاي داخلي و خارجي در حالي آغاز شد كه حدود شانزده ماه از آخرين نشست خبري‌اش در ايران مي‌گذشت.

* آغاز نشست‌خبري احمدي‌نژاد با 10 دقيقه  تاخير

خبرنگاران از ساعت 14 در نهاد رياست‌جمهوري حضور يافته بودند كه البته رئيس‌جمهور كه طبق اعلام قبلي قرار بود ساعت 15 در اتاق كنفرانس حضور داشته باشد با ده دقيقه تأخير در جمع خبرنگاران حاضر شد.

در حالي كه عقربه‌هاي ساعت به 15:10 نزديك مي‌شد رئيس‌جمهور وارد سالن شد و مجتبي ثمره‌هاشمي مشاور ارشد رئيس‌جمهور، حميد بقايي معاون‌اجرايي، عبدالرضا شيخ الاسلامي وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي وي را در بدو ورود به سالن نشست خبري همراهي كردند.

تصوير مكه مكرمه، كلمه "محمد رسول الله(ص)" و جمله عربي "ألَيسَ الصُّبحَ البِقَريب" (صبح و پيروزي نزديك است) در كنار پرچم سه رنگ جمهوري اسلامي ايران در قالب بنري پشت رئيس‌جمهور نمايان بود.

براي اولين بار محمدرضا حياتي مجري اين نشست خبري بود كه از قرار معلوم بايد خبرنگاران براي ثبت‌نام جهت طرح سوال از رئيس‌جمهور به وي مراجعه مي‌كردند كه البته شيخان نيز او را در اين امر ياري مي كرد.

پس از خواندن سرود و قرائت قرآن كريم، حياتي ضمن عرض خيرمقدم به رئيس‌جمهور از وي خواست سخنان مقدماتي خود را آغاز كند.

صحبت‌هاي آغازين رئيس‌جمهور كوتاه بود و فقط به سخناني درخصوص حضور چشم‌گير ايران در اجلاس نم و مجمع عمومي سازمان ملل اشاره كرد.

با پايان سخنان مقدماتي رئيس‌جمهور، حياتي كه اجراي برنامه را برعهده داشت از خبرنگاران خواست تا تنها يك سوال مطرح كنند.

خبرنگاران منتظر بودند كه مجري برنامه اسم اولين خبرنگار را براي طرح سوال فرابخواند كه بعد از چند ثانيه قرعه به نام خبرنگاري افتاد كه مديرعاملش در رديف اول و روبروي احمدي‌نژاد نشسته بود.

سوال خبرنگار ايسنا طبق پيش‌بيني‌ها درباره آشفتگي‌هاي ارز و برنامه دولت براي كنترل اين آشفتگي‌ها بود كه البته رئيس‌جمهور در بخشي از اين پاسخ گفت: تصميماتي به دولت تحميل مي‌شود كه وقتي در اثر آن تصميمات به بحران مي‌رسيم همه كنار مي‌كشند.

*آمريكايي‌ها "سگ‌ها را رها كردند و سنگ‌ها را بسته‌اند"

خبرنگار خبرگزاري چين دومين نفري بود كه براي سوال از رئيس‌جمهور پشت ميكروفن رفت و درباره تهديدات نتانياهو عليه ايران سوال كرد و رئيس‌جمهور در پاسخ گفت: آمريكايي‌ها سگ‌ها را رها كرده‌اند و سنگ‌ها را بسته‌اند؛ همچنين رئيس‌جمهور در جواب خبرنگار چيني براي سوال دوم به شوخي گفت: اگر قرار باشد هر چيني دو سوال بپرسد مي‌شود دو ميليارد و 800 ميليون سوال.

در حالي كه حدود 40 دقيقه از آغاز نشست خبري گذشته بود ميرتاج‌الديني معاون پارلماني پيشين رئيس‌جمهور و مشاور رئيس‌جمهور در امور روحانيت وارد سالن كنفرانس خبري شد.

* چراغ سبز احمدي‌نژاد به خبرنگار ايرنا/ اظهار جنجالي احمدي‌نژاد درباره لاريجاني
 
خبرنگار دولتي خبرگزاري ايرنا كه به گفته خودش حق آب و گل داشت با چراغ سبز رئيس‌جمهور موفق شد دو سوال از احمدي‌نژاد بپرسد.

حاشيه جالب و يا به نوعي جنجالي‌ترين اظهار نظر احمدي‌نژاد در پاسخ به خبرنگار دولتي خبرگزاري ايرنا بود که در پاسخ به سوال دومش مبني براينكه رئيس مجلس گفته است كه تحريم‌ها بر اقتصاد تأثير ندارد، گفت: پس اگر تحريم‌ها تأثير ندارد حتما تصميمات ايشان تأثير دارد، "داداش نقدينگيه ديگه".

* هيئت نظارت بر مطبوعات از اعضاي شش قوه‌اي تشكيل شده

 نفر بعدي براي سوال از رئيس‌جمهور، خبرنگار روزنامه اعتماد بود كه سوالش را به علت توقيف روزنامه شرق و تأثير مصاحبه وزير ارشاد در توقيف روزنامه و اينكه اين عمل با اعتقاد شما مبني بر آزادي مطبوعات مغايرت دارد كه رئيس‌جمهور در پاسخ گفت: اظهارات آقاي حسيني قطعا اشتباه بوده است، هرچند كه هيئت نظارت بر مطبوعات خواستار توقيف روزنامه شرق شده بود و همانطور هم مي‌دانيد هيئت نظارت بر مطبوعات ماشاالله از اعضاي شش قوه‌اي تشكيل شده است.!

* شعرخواني خبرنگار روزنامه ايران براي رئيس‌جمهور

رئيس‌جمهور بعد از صحبت كنايه آميز خود گفت: توجه داشته باشيد همگي اين اتفاقات در زماني كه من در كشور نبودم، رخ داده است.

خبرنگار روزنامه ايران سوالش را با اين قطعه شعر آغاز كرد، گفته بودم چو بيايي غم دل با تو بگويم ... چه بگويم كه غم از دل برود چون تو بيايي؟

همانطور كه قابل پيش بيني بود خبرنگار روزنامه ايران سوالش را به علت بازداشت جوانفكر مشاور مطبوعاتي رئيس‌جمهور اختصاص داد و از احمدي‌نژاد پرسيد آيا اين انصاف است كه شما در سازمان ملل، حديثي از امام زمان(عج) مي‌خوانديد و در ايران مشاور مطبوعاتي شما را بازداشت مي‌كنند آن هم بعلت توهين به مقام معظم رهبري، كدام توهين، ولايت‌مداري شما و آقاي جوانفكر بر هيچ‌كس پوشيده نيست.

در حالي که اين خبرنگار به داستان‌سرايي خود ادامه مي‌داد، احمدي‌نژاد گفت: من واقعا از اين خبر متأسف شدم، اين حق آقاي جوانفكر نبود و قطعا از طريقي براي آزادي وي اقدام خواهم كرد.

وقت از ساعت 17 گذشته بود که احمدي‌نژاد به شوخي به حياتي گفت: ما كار و زندگي داريم تا كي طول مي‌كشد؟ حياتي نيز در پاسخ به شوخي گفت "تا اذان مغرب به افق تهران" كه اين گفته‌ي آقاي حياتي خنده را بر لبان رئيس‌جمهور و تعداد زيادي از خبرنگاران جاري كرد.

*‌ به حقيقت پيوستن  پيش‌بيني احمدي‌نژاد درباره سوال يک خبرنگار

وقتي حياتي نام خبرنگار روزنامه ايران ورزشي را براي سوال بعدي خواند مورد اعتراض بسياري از خبرنگاران قرار گرفت كه چرا همه‌اش روزنامه ايراني‌ها سوال مي‌پرسند که احمدي‌نژاد نيز در پاسخ به اعتراض خبرنگاران نيز گفت: بگذاريد بيايد من مي‌دانم سوالش چيست. حتما مي‌خواهد درباره استيضاح وزير ورزش سوال كند كه البته سوال خبرنگار اين روزنامه همه در اين باره بود. رئيس‌جمهور نيز پاسخ‌هاي خود را در راستاي حمايت از وزير ورزش به او داد.

* مجادله احمدي‌نژاد و خبرنگار فارس

حاشيه و جنجال ديگر موقعي بود كه خبرنگار خبرگزاري فارس به پاي تريبون رفت و اينگونه شروع به سخن كرد "آقاي رئيس‌جمهور من خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس هستم، خبرگزاري كه شما دوبار به آن در اين نشست خبري اتهام وارد كرديد و آقاي رئيس‌جمهور آن پيامكي كه گفته بوديد در روز تعطيلي ارسال شده است، ارسال نشده بود، يعني اقتصاد شما به گونه‌اي است كه با يك پيامك زير و رو مي‌شود، احمدي‌نژاد در بخشي از پاسخ خود به اين خبرنگار نيز گفت: ما انتقادمان از شخص تو نيست تو چي هستي؛ تو يك خبرنگاري و كارت را خوب بلدي، اقتصاد با يك پيامك زير و رو نمي‌شود ولي دست‌هايي هستند كه مانع كار اقتصادي دولت مي‌شوند.

اين مجادله لفظي كه فضاي مصاحبه را تحت تأثير قرارداده بود با اعتراض مردوخي خبرنگار معروف در عرصه رسانه مبني بر اينكه آقاي رئيس‌جمهور اين بي‌عدالتي است من از ابتدا براي سوال ثبت‌نام كرده‌ام ولي هنوز اسم مرا نمي‌خوانند شكست.

وقتي مردوخي ناگهان براي رفتن به پشت تريبون بلند شد كه احمدي‌نژاد مانع اين كار شد و گفت که "شما سهميه من هستيد، سوالت را خواهي پرسيد" اما در نهايت نوبت به او هم نرسيد و نتوانست سوالش را مطرح کند تا پاسخي بشنود.

خبرنگار پرس تي‌وي آخرين نفري بود كه حياتي نام او را صدا زد كه البته احمدي‌نژاد هم به لحني شوخي گفت: همانطور كه از نام رسانه‌تان پيداست بايد سوالت را پرس كني و كوتاه بپرسي.

البته از آنجايي كه خبرنگار پرس‌ تي‌وي با تأخير به پشت تريبون آمد، احمدي‌نژاد نيز قبل از آمدن او ختم جلسه را اعلام كرد و تمامي خبرنگاران حاضر در اين نشست خبري به سمت او شتافتند تا سوال‌هاي خودشان را مطرح كنند.

در حالي كه خبرنگاران دور احمدي‌نژاد حلقه زده بودند، رئيس جمهور نيز به برخي از اين سوال‌ها پاسخ مي‌داد و برخي از آنها را نيز بي پاسخ مي‌گذاشت.

انتهاي پيام/
برچسب ها: حیاتی ، خبر ، کنایه ، قوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار