جوابیه تهيه كننده "مختارنامه" به يك سايت خبري در خصوص يك خيانت ديني و ملي

محمود فلاح:عوامل اجرایی سریال مختارنامه نه تنها دین فروشی و به منافع ملی و مذهبی پشت نکرده اند که در جهت ادای دین به سینمای ملی و مذهبی این سرزمین گام برداشته اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ محمود فلاح در پاسخ به خبر مورخ دوشنبه 10 مهر ماه 1391 در يك سایت خبری كه  تحت عنوان  «گزارش اختصاصی ... از یک خیانت دینی و ملی/ تجهیزات «مختارنامه» هم به «الفاروق عمر» رسید!» منتشر شده است ؛جوابيه‌اي به شرح زير ارائه كرده است:



به نام خدا

اِذَا اتَّهَمَ المُؤُمِنُ اَخاهُ اِنماثَ الایمانُ مِن قَلبِهِ كَما یَنماثُ المِلحُ فِى الماءِ
 هرگاه مؤمن به برادر [دینى] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان مى‏رود، همچنان كه نمك در آب، ذوب مي‌شود. امام جعفر صادق (ع)


مدیرمسئول محترم سایت خبری ...

با سلام و تقدیم احترام

 پیرو انتشار مطلبی که روز گذشته مورخ دوشنبه 10 مهر ماه 1391 در سایت خبری ... تحت عنوان  «گزارش اختصاصی ... از یک خیانت دینی و ملی/ تجهیزات «مختارنامه» هم به «الفاروق عمر» رسید!» منتشر شده است، لازم می دانم به عنوان تهیه کننده مجموعه مختارنامه مطالبی را در پاسخ به این گزارش سراسر کذب و تهمت و افترا جهت روشن شدن افکار عمومی به اطلاع شما برسانم.

لازم به یادآوری است که کلیه ادوات و ابزارهای صحنه از جمله لباس، آکسسوار (ابزارهای  صحنه) همچون کلاه خود و زره و شمشیر و سایر اقلام پس از پایان فیلمبرداری سریال مختارنامه تا کنون به دقت و با امانتداری در مجموعه انبارهای شهرک سینمایی مختارنامه حفظ و مرمت شده است.
در طی این مدت چندین فیلم سینمایی، تله فیلم، مجموعه های تلویزیونی و آثار ترکیبی همچون ویژه برنامه های مناسبتی مذهبی و نماآهنگ از فضای داخلی و خارجی شهرک و وسایل موجود در انبارها بهره برده اند. آثاری چون سه‌گانه «سیاه و سفید»، «پناهنده» و «بازگشت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حجت‌الاسلام محمدتقی انصاری و فیلم سینمایی «راه بهشت» به تهیه کنندگی حجت‌الاسلام انصاری و کارگردانی مهدی صباغ زاده، فیلم سینمایی «عقاب صحرا» به تهیه کنندگی عباس اکبری و کارگردانی مهرداد خوشبخت و فیلم سینمایی «اینجا شهری دیگری است» به تهیه کنندگی سعید سعدی و کارگردانی احمدرضا گرشاسبی با موضوع بعثت پیامبر، مجموعه «سرگشته» به كارگرداني محمدحسين حقيقي و تهيه‌كنندگي سيد افضل ميرلوحي و فیلم سینمایی «روز رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش با موضوع قیام عاشورا و پروژه عظیم و ملی «محمد (ص)» به مديريت و تهیه کنندگی محمدمهدي حيدريان و کارگردانی مجید مجیدی؛ هر کدام طی سه سال گذشته وسايل مورد نياز خود را از وسایل صحنه و سایر ابزار های مربوط به دکور و لباس که در انبارهای پروژه موجود بود بهره برده اند .
بنابراین در همین بند عوامل اجرایی سریال مختارنامه نه تنها دین فروشی و به منافع ملی و مذهبی پشت نکرده اند که در جهت ادای دین به سینمای ملی و مذهبی این سرزمین گام برداشته اند.
پیرامون خرید و یا عدم خرید زمین دکورهای مختارنامه پیشتر به تفصیل با رسانه های رسمی کشور در این باب گفت و گو کرده ام، اما در جهت شفاف سازی و آگاهی همکار جوان و بی تجربه شما که زحمت یک جستجوی ساده را نیز به خود نداده است، لازم به توضیح است که شخص آقای مهندس ضرغامی «ریاست محترم سازمان صدا و سیما » در چند نوبت به صورت کتبی و شفاهی به آقای دكتر  دارابی معاونت محترم سيما دستور خرید زمین و دکورهای مختارنامه در احمدآباد مستوفی را داده بودند که با توجه به طراحی چشم انداز های جدید برای ایجاد یک شهرک جامع با هدف ایجاد و بهره برداری دراز مدت از دکورها و منابع و تجهیزات پروژه های فاخر صورت گرفته، این امر تاکنون مسکوت مانده است و تا کنون هیچ نظر قطعی و اعلامیه رسمی مبنی بر انصراف سازمان صداوسیما از خرید دکورها منتشر نشده است.  ....پس ادعای نگارنده که مدعی شده «... صداوسیما اعلام کرد امکان خرید این ملک را ندارد...» غیر کارشناسی و بدون بررسی دقیق موضوع است.
 3. متاسفانه جای جای این شبه گزارش که به دادخواست و برگه تفهیم اتهام بیشتر شبیه است تا گزارش؛ ادعاهایی عنوان شده است که مضحک، غیر کارشناسی و غیر مسئولانه است. بطوری که نگارنده كم تجربه شما مدعی شده « ظاهراً هنوز مقصر یا مقصرین اصلی این افتضاح و اینکه چگونه این امکانات تهیه شده از بیت‌المال، در اختیار تولیدکنندگان قطری و عربستانی سریال عمر قرار گرفته است، مشخص نشده است. اما مظنونینی از میان عوامل سریال در این رابطه احضار و بازجویی شده اند."
این گزارش تا انجا غیر مستند و بی دقت تهیه شده است که نویسنده حتی به صورت کلی نیز از ذکر مرجع بررسی و به اصطلاح احضار و بازجویی عاجز است. مجددا تاکید می کنم نه تجهیزاتی از محل شهرک خارج شده و نه از کسی احضار و بازجویی.
4. البته اگر خود شما و همکارانتان اندکی دقت ميكرديد به سادگی قابل فهم بود که انتقال این حجم از تجهیزات نه به لحاظ زمانی، به دلیل همزمان بودن تولید سریال عمر با سریال مختارنامه مقدور بود و نه به لحاظ اقتصادی و فنی ممکن، زيرا جابجایی این تجهیزات هزینه های بسیار سنگینی دارد و تولید انها به مراتب سریعتر و به لحاظ اقتصادی به صرفه تر می باشد.

برادر ارجمند جناب آقای ...

 پیش از پاسخ دادن به ادعاهای واهی و بی اساس نگارنده این گزارش خیالی، مرام نامه سایت شما را مطالعه کردم، اما هر چه با خود می اندیشم هیچ ارتباطی میان این گفته ها با آنچه اطلاع رسانی منصفانه و صادقانه باشد، نمی یابم، سوال بنده این است شما که مدعی هستید؛  «با تلاش در جهت تخلق به صداقت و انصاف و صد البته نهراسيدن از نعره هاي كانونهاي فساد و زياده خواهي، ايده و آرمان انقلابي ملت را در عرصه اطلاع رساني محقق می كنید و با كمك مؤثر به توزيع عادلانه اطلاعات مورد نياز براي تصميم گيري آگاهانه مردم، گامي به سوي عدالت رسانه اي بر می داريد تا چنين نباشد كه خبرهاي مورد نياز مردم در گردونه گران قيمت خبررساني ناعادلانه گم شود....و مدعی هستید در اين راه تلاشتان اينست كه در باورتان خدا و حضور او و نقش اصلي او در همه امور همواره جايگاه محوري و بايسته خود را داشته باشد.»  چگونه به یک جوان كم تجربه و نو پا اجازه می دهید انگونه بی پروا قلم بردارد و علیه کس و یا کسانی مطلب کذب بنویسد و انتظار تشویق هم داشته باشد....آیا شما به همکارتان آیین تحقیق پیرامون گذشته افراد را آموخته اید؟ آیا شما و همکارانتان از کارنامه و سابقه چون من اطلاع دارید؟

برادر عزیز و محترم من جناب آقای ... در پایان لازم می دانم به زبان گلایه و پدرانه مواردی را به شما متذکر شوم....

 

با استناد به گفته های حاتم علی، کارگردان سوری سریال «الفاروق عمر» در گفت و گو با پایگاه اینترنتی شبکه خبری العربیه؛ «سریال تلویزیونی «الفاروق عمر» طی 322 روز فیلمبرداری شده و 322 بازیگر نیز در آن حضور داشته اند که تمامی بازیگران اصلی آن سوری بودند.» لازم به ذکر است غسان مسعود بازیگر سوری این سریال در فیلم سینمایی «بازمانده» اثر زنده یاد سیف الله داد نیز برای سینمای ایران ایفای نقش کرده است. «در این سریال پر هزینه، 39 کارشناس لباس و خیاط مسئول دوختن 14200 متر پارچه برای بازیگران بوده اند و 1970 شمشیر ، 650 نیزه ، 1500 اسب، 3800 شتر، 4000 تیر ، 400 کمان ، 170 سپر ، 137 مجسمه 1600 ظرف سفالی، 10000 سکه معدنی و 7550 دمپایی نیز برای ساخت آن به کار رفته اند. که همگی در سوریه طراحی و ساخته شده است!!! همچنین 299 کارشناس صحنه و بنا از 10 کشور جهان ماکت شهر مکه و کعبه را در زمینی به مساحت 12 هزار متر مربع ساخته اند.» با استناد به گفته های این کارگردان سوری ارسال و خروج وسایل و ابزار صحنه به طور کلی منتفی است...و لذا اگر نویسنده شما اسناد رسمی و ادعایی از جمله سند بارگیری از طریق هر یک از گمرکات کشور را دارند می توانند آن را به انتشار برسانند.

 

2.  کارنامه کاری بنده پیش و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مشخص و قابل دسترسی است، اما بخشی از آن که شاید شما و همکارانتان از آن بی اطلاع باشید به این شرح است؛ اولین گروه رپرتاژ  که از لحظات تاریخی ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران در 12 بهمن سال 1357 در شرایطی که هنوز عمال رژیم طاغوت بر مسند خود بودند تصاویر زنده پخش کرد  به خواست و اراده بنده این لحظه تاریخی را به سمع و نظر بینندگان آن زمان رساند و تصاویری را به ثبت رساند... در حالی که امروز هم تصاویری که از آن لحظه تاریخی به نمایش گذاشته می شود از بقایای همان تصاویر و گزارش هاست...

 در زمان حضور مقام معظم رهبری در شورای عالی دفاع و نمایندگی امام (ره) و دوران ریاست جمهوری ایشان، در سازمان صدا و سیما بارها و بارها در بازدیدهای ایشان دوستی و صمیمیتی پیش آمده بود که حلاوتش تا به امروز باقی مانده است و ایشان پس از سالها در یک محفل خصوصی با کمال افتخار از گذشته یاد کردند و زهی افتخار که بنده را به خاطر داشتند....این در حالی است که نگارنده شما بنده را دین فروش و وطن فروش قلمداد کرده است و تاسف بار تر خیال پردازی هایشان جز افترا و تهمت چیزی نبوده و نیست.

3. در یادداشتی که شنبه 7 آبان سال گذشته توسط سردبیر سایت شما در هفته نامه 9 دی منتشر شده است، دوست و یار قدیمی شما چنین نوشته است؛«... قرار بود و هست و انشاءالله خواهد بود که رسانه جریان و گفتمان انقلاب اسلامی و یک سرباز کوچک ولی فقیه در غوغای رسانه هایی باشد که توپخانه خود را از 32 سال قبل بر روی حرکت الهی خمینی کبیر تنظیم کردند تا از الگو شدن و تکثیر آن جلوگیری کنند؛ ... یا هر رسانه دیگر جریان انقلاب نیز تا مادامی که در این چارچوب است، مورد احترام است و اگر از محدوده به هر بهانه ای خارج شد و لو با این منطق نابجا که هدف بزر گتری هست که وسیله را توجیه می کند، مورد نقد با همان خطوط گفتمانی مبین در بیانات رهبری است و تذکر دادن به او، وظیفه یاران جبهه انقلاب اسلامی است تا مبادا این خطا به خط تبدیل شود که در آن صورت، اگرچه مولود انقلاب اسلامی و از رویش های آن است اما لایق خطاب «لیس من اهلک انه عمل غیر صالح »خواهد بود. با این اوصاف و آرمانهای مطرح شده از سوی شما و متولیان سایت ... بعید می دانم لازم باشد نظر ارزشمند رهبری پیرامون تهمت و افترارا به حضورگرامی تان یاد آور شوم. اما جهت روشن شدن افکار عمومی تنها به این نکته بسنده می کنم که مقام معظم رهبری در در جلسه درس خارج فقه مورخ 8 آبان ماه سال 89 می فرمایند؛ «ما اگر بخواهيم جامعه را اصلاح بکنيم، اين اصلاح فقط به اين نيست که انسان از افراد غيبت بکند. راههاي ديگري هم وجود دارد. حالا من غيبت را عرض مي کنم. چه برسد به تهمت و افترا و ...» و در جای دیگری می فرمایند؛ « امروز يک جريان صحيح و حقي در جامعه ما وجود دارد، جريانهاي باطلي هم وجود دارد که به انواع و اقسام طرق مي خواهند جامعه را خراب کنند، انقلاب را منحرف کنند؛ در اين شکي نيست. آدمهايي هم در راس اين جريانات هستند. چه لزومي دارد که انسان به اين آدمها تهمت بزند. چه لزومي دارد که غيبت اينها را بکند. حرف آشکار اينقدر دارند؛ همان حرفهاي آشکار را بيان بکنند، تبيين بکنند، توضيح بدهند، مطلب روشن خواهد شد؛ هيچ نيازي به غيبت کردن نيست که آدم بگويد حالا ما براي اصلاح مثلا غيبت مي کنيم».

 

در نهایت امیدوارم مطالب فوق پاسخ روشنی به شبه گزارش سراسر کذب همکار شما بوده باشد. بر همین اساس و منطبق بر ماده 23 از فصل ششم قانون مطبوعات و تبصره 1 ماده 23 از همین فصل خواهشمندم در انتشار پاسخ بنده اقدام متقتضی صورت گیرد.

محمود فلّاح

تهیه کننده سریال مختارنامه

11 مهر ماه 1391

./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار