مشهد/

مبتديان بازار ارز، بيشتر ضرر مي‌كنند

نوسانات اخیر بازار ارز و طلا دوباره به نقل محفل اهالی اقتصاد تبدیل شده و موضوعات حاشیه‌ای فراوانی را نیز به وجود آورده است. در این میان اعلام نرخ‌های مختلف در زمانی اندک سبب به وجود آمدن بازار سیاه‌های زیاد در زمینه طلا و ارز شده که سود نهایی در این زمینه به جیب دلال‌ها و واسطه‌ها می‌رود.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،در پایتخت معنوی ایران نیز در طول روزهای اخیر و با سرعت گرفتن عجیب نرخ دلار و طلا، شلوغی خاص حتی در ساعات نامتعارف روز در اطراف بانک ملی ایران دیده می‌شود که حاکی از توفانی بودن بازار ارز است. به همین منظور سری به خیابان امام خمینی(ره) مشهد می‌زنیم تا از نزدیک با مردم صحبتی داشته باشیم.محمد بیاتی یکی از همشهری‌های ماست که رهسپار دبی است.

وی در این باره می‌گوید: نوسانات اخیر بازار طلا و ارز ضرر بزرگی به مردم می‌زند و تنها عده‌ای اندک از این بازار پولی به جیب خواهند زد.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان باید هرچه سریع‌تر برای ساماندهی این بازار ناآرام چاره‌ای بیندیشند و آشفته بازار ارز و طلا را به حالت قبل بازگردانند.
الهی از دیگر شهروندان مشهدی است که اظهار می‌دارد: در حال حاضر هیچ‌گونه اطمینانی برای خرید و فروش دلار و سایر ارز‌ها در کشور وجود ندارد و هر کس یک قیمت را اعلام می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: با این حال این بازار هر روز بدتر از دیروز می‌شود و مسئولان نیز خیلی به این موضوع حساسیت نشان نمی‌دهند.

او با درخواست از مسئولان امر برای پایان دادن به داستان همیشگی افزایش بی‌توجیه قیمت ارز تصریح می کند: دود این بی‌توجهی‌ها تنها به چشم مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر می‌رود.

هم‌کلام یکی از واسطه‌های این بازار که کار فروش دلار را انجام می‌دهد می‌شویم تا نظر او را نیز در این باره جویا شویم. او در این رابطه می‌گوید: تا زمانی که دولت در ساماندهی بازار ارز به صورت جدی وارد نشود، نمی‌شود تمام تقصیرها را به گردن واسطه‌ها انداخت.

وی خاطرنشان می‌کند: اعلام نکردن نرخ درست ارز از سوی بانک مرکزی با هر هدفی که باشد، بازار فعلی را ملتهب کرده و مشکلات زیادی به وجود آورده است.
هشدار! ورود به بازار دلار ريسك زيادي دارد
با اين حال بازرس اتحاديه طلا و جواهر كشور با بيان اينكه واسطه‌گران از نوسانات بازار ارز براي سودجويي سوءاستفاده مي‌كنند، مي‌گويد: از تمام ‌هشمهري‌ها تقاضا می‌شود تا از دلال‌هايي كه در خيابان‌ها هستند، دلار خريداري نكنند.
يوسف تقي‌زادگان می‌افزايد: از آنجا كه هیچ‌گونه نظارتي بركار اين افراد وجود ندارد، در صورت خريد دلار از آن‌ها و ايجاد ضرر و زيان به افراد، هيچ مرجعي نمي‌تواند پاسخگوي شكايت آن‌ها باشد. وي تصريح مي‌كند: ورود افراد عادي به بازار دلار ريسك فراوانی به همراه دارد و احتمال ضرر اين افراد بسيار زياد است.
دلار، طلا را هم گران كرده است
همچنين نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد مي‌گويد: بازار افغانستان تقریباً از دست ما خارج شده است. چون ایران به علت ضرایب و قوانین گمرک و بانک مرکزی، مشکلات صادراتش بیشتر از سایر کشورهاست.

رضا وفادار با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار باعث گراني طلا شده است،خاطرنشان مي‌كند: در حال حاضر خرید طلا مختل شده و مردم فقط در صورت اجبار اقدام به خرید می‌کنند و بیشتر آن‌ها با تصور اینکه با فروش طلا در این افزایش قیمت سود کنند فروشنده هستند تا پس از کاهش قیمت اقدام به خرید دوباره کنند.
سوءاستفاده‌گران، دلار را در منازل خود انبار کرده‌اند
عضو مجمع نمايندگان خراسان رضوي در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس برابری قدرت خرید، قیمت واقعی دلار 700تومان است و بقیه آنچه گفته می‌شود، جو روانی است که در اثر برخی فشارها و سوء‌تدبیرها ممکن است به‌وجود آمده باشد.

حجت‌‌الاسلام محمدرجایی اظهار داشت: در بحث مدیریت بازار ارز همه باید با دولت همکاری کنند و دولت نیز باید با درگیر کردن دیگر نهادهای مرتبط و همچنین مردم و مصرف‌کنندگان با سعه‌صدر بیشتری رفتار کند.

رجایی گفت: در شرایطی که کشور نیازمند ارز است، برخی از سوءاستفاده‌گران، دلار را در منازل خود انبار کرده‌اند و نیروی انتظامی نیز اعلام کرده که درگزارش سرقت‌های منازل، دلار نیز در فهرست اموال مسروقه قرار گرفته است. وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل گرانی‌های اخیر و به‌ خصوص ارز، جو روانی بوده که به ‌وجود آمده است.


برچسب ها: مبتدیان ، بازار ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.