وزیر صنعت، معدن و تجارت:

تولید درآمد فناوری های نوین باید 10 برابر فناوری های زیستی باشد

در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره فناوری نانو وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشرفتها در زمینه نانو را خیره کننده دانست.

به گزارش خبرنگار  گروه علمي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تحقیق و نوآوری به عنوان یک اصل در باور مسئولان جاگرفته و با جریان داشتن علم و فناوری حس نو شدن در جامعه به وجود می آید به طوریکه آمارها نشان می دهد در زمینه فناوری نانو دانشمندان فعالیت فوق العاده ای داشته اند.

وی در ادامه گفت: باید توجه داشته باشیم که از هرصد مقاله چند کاربرد و و چه مقدار اشتغال زایی و درآمدزایی حاصل می شود و ظاهرا حجم خروجی ما متناسب با حجم تلاش دانشمندان نیست.

غضنفری بیان کرد: اگر این حرکت نوآورانه را جدی نگریم از رقبا عقب مانده و با کمال تأسف وارد کننده خواهیم شد و باید تلاش خود را در جهت مصرف درآمدهای نفتی برای کارهای تحقیقاتی و حصول دستاوردها و در نهایت درآمدزایی بکار گیریم.

وی درخصوص سرمایه گذاری کشورهای جهان در زمینه فناوری نانو اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که دولت روسیه 1810 میلیون دلار، چین 970 میلیون دلار و اتحادیه اروپا 790 میلیون دلار و ایران 30 میلیون دلار بوده است و با وجود سرمایه گذاری کمی که در کشور داشته ایم حجم کارهایی که در این حوزه انجام شده است با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست.

وی در ادامه افزودک ازسال 2010 تا 2013 بازاری معادل هزار میلیارد دلار برای فناوری نانو وجود دارد و بازگشت سرمایه کشور ما درسال 2010 معادل 150 میلیارد دلار بوده که تا سال 2015 به سه هزار و صد میلیارد دلار در جهان خواهد رسید.

غضنفری در خصوص اشتغال زایی این فناوری تصریح کرد: درسال 2014 شاهد اشتغال 10 میلیون نفر در این فناوری خواهیم بود که 11 درصد کل مشاغل تولیدی و 15 درصد کل تولید ناخالص جهانی را شامل می شود.

وی بیان کرد: امسال بخش اعظمی از فعالیت ها را بر صادرات متمرکز می کنیم و باید در سال جاری شاهد جهش در صادرات فناوری های نوین از جمله نانو باشیم به طوریکه همه مقالات ارزآوری داشته باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سامانه همراهان فناوری با 4 گروه اصلی در معاونت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده به منظور حمایت از صنایع از پژوهش ها که این 4 گروه شامل متقاضیان فناوری، پژوهشگران، حامیان فناوری و انتقال دهنده های تکنولوژی هستند و امید است این سامانه تأثیر بسزایی در بروز تکنولوژی ها و صنعت داشته باشد./ع2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.