امير اسماعيلي در جمع خبرنگاران:

نيازي به سامانه‌های پدافند هوایی خارجی نداریم/ آمادگي پدافند هوايي براي مقابله با تهديدات 360 درجه

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم انبياء(ص) با بیان اینکه پیام جمهوری اسلامی ایران همواره صلح و دوستی بوده است، گفت: با این وجود در صورت بروز هرگونه اتفاق، کشورهای تهدیدکننده سیلی محکمی از جمهوری اسلامی ایران خواهند خورد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبياء(ص) ارتش در حاشیه مراسم تجلیل از پیشکسوتان و چهره‌های ماندگار پدافند هوایی کشور که در مجتمع فرهنگی ورزشی پنج آذر تهران برگزار شد، در تشریح دستاوردهای این قرارگاه گفت: قرارگاه پدافند هوایی طی چهار سال گذشته، دستاوردهای بسیار مطلوبی در حوزه تخصصی خود داشته و از جمله آنها می‌توان به سامانه‌های راداری شهاب، ثامن و مطلع‌الفجر اشاره کرد که این رادارها وضعیت خاص و متفاوتی نسبت به رادارهای پیشین موجود در کشور دارند.
 
وی در ادامه افزود: این سامانه‌های راداری این امکان را برای پدافند هوایی پدید می‌آورند که با بهره‌گیری از تمام طیف‌ها و فرکانس‌ها، در جنگ‌های احتمالی آینده که شروع آنها با جنگ الکترونیک خواهد بود، مقابله و مواجهه کنند.
 
اسماعیلی همچنین با بیان اینکه تصویب طرح جامع پدافند هوایی و طرح "نور ولایت" از دیگر اقدامات قرارگاه پدافند هوایی است، تصریح کرد: از طرح نور ولایت می‌توان به عنوان چراغ راهی نام برد که نشان می‌دهد پدافند هوایی در چه جایگاهی قرار دارد، به چه جایگاهی دست خواهد یافت و برای دستیابی به جایگاه حقیقی خود چه مسیری را باید طی کند.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش اضافه کرد: از دیگر دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی،  می‌توان به منسجم کردن شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور اشاره کرد که تمام سامانه‌های راداری، موشکی، توپخانه‌ای و حتی هواپیماهای طرح پدافندی نیروی هوایی ارتش و سامانه‌های شنود الکترونیکی و دیده‌بانی بصری هوایی با ارتباطات مستقل و امن و پایدار به این شبکه یکپارچه سرویس‌دهی کرده و وظیفه دفاع منسجم که چهار مأموریت کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام است را به انجام می‌رساند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه پدافند هوایی پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در طول هشت سال دفاع مقدس و پس از تفکیک و انتزاع از نیروی هوایی ارتش، دستاوردهای متعددی داشته است، اظهار داشت: ما امروز مفتخریم که در بیش از سه هزار نقطه در کشور گسترش تاکتیکی داریم.
 
اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگاه پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان گفت: پدافند هوایی باید آفند کشور مهاجم و تهدیدکننده و منافع آن، عوارض زمینی و همچنین نحوه جنگیدن خود در صحنه نبرد را واکاوی و با درکنار هم گذاشتن این سه گزینه، استقراری، ثابت و یا متحرک و چالاک بودن خود را ارزیابی کند و به اقدامات خود رتبه دهد که در کشور ما و با توجه به تهدیدات روز و عوارض جغرافیایی و همچنین با توجه به اینکه ما خود را برای تهدیدات 360 درجه آماده می‌کنیم، از پدافند هوایی چالاک و چابک با لایه‌های بی‌شمار پنهانی برخورداریم.
 
اسماعیلی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اینکه پیام جمهوری اسلامی ایران همواره پیام صلح و دوستی بوده است، تصریح کرد: با این وجود کشورهای تهدیدکننده، در صورت بروز هرگونه اتفاق، سیلی محکمی از جمهوری اسلامی ایران خواهند خورد.
 
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا پدافند هوایی کشور نیاز و وابستگی به تجهیزات سایر کشورها دارد یا خیر، اظهار داشت: ما هیچگونه نیاز و وابستگی به سامانه‌های پدافند هوایی خارجی نداریم؛ 33 سال است که سامانه پدافند هوایی عمده وارد کشور نشده و دستاوردهای این حوزه نشانگر این است که ما با دستاوردهای فعلی قابلیت رویارویی با تهدیدات آینده را داریم.
 
اسماعیلی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رهگیری‌ها در این حوزه از طریق GPS انجام می‌شود و این تجهیزات نیز به ماهواره متکی‌اند که ممکن است به ایجاد حفره‌های امنیتی منجر شده و لذا نیازمند اندیشیدن تدابیر لازم است، تصریح کرد: صحنه تجارت می‌تواند یک صحنه جنگ و یا صحنه دفاع باشد؛ اگر قرار باشد صحنه تجارت باشد و در تمام GPSهایی که جمهوری اسلامی ایران را پوشش می‌دهد توسط  دشمن اختلال ایجاد شود، ما در زمان بحران و تهدید استقبال می‌کنیم چرا که ما سامانه‌های GPS jammer را در اختیار داریم و زودتر از دشمن این اقدام را انجام خواهیم داد.
 
وی در ادامه افزود: نوع رهگیری و نوع هدایت، تنها GPS، ماهواره، ایستگاه‌های زمینی، ارتباطات باسیم و بی‌سیم رادیویی نیست و تمام اینها در هدایت و کنترل با یکدیگر عجین هستند و لذا در صورت بروز هرگونه اتفاق، فضای کشور را برای تهدیدکنندگان نا امن خواهیم کرد.
 
اسماعیلی در پايان خاطرنشان کرد: اگر هواپیماهای مهاجم دشمن بخواهند بر روی خاک کشور دیگری به عنوان هدف پرواز کنند، نیازمند این هستند که توسط ماهواره یا GPS و یا طیف‌های فرکانسی متفاوت هدایت شوند و قطعا نخواهند توانست در تمام این سامانه‌ها ایجاد اختلال کنند چرا که از این طریق خودشان محکوم به سقوط شده و به ما کمک کرده‌اند.

انتهای پیام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Germany
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۱
اتش بباريد با رگبارتان باشد خداوند نگهدارتان
آخرین اخبار