اعتقاد نقش اساسی را در ارتباط نسل ها دارد

عامل اصلی ایجاد شکاف بین نسل ها در جامعه بی اعتقادی نسبت به همه امور زندگی است که از مشکلات فرهنگی و اقتصادی که در همه طبقات جامعه وجود دارد سرچشمه می گیرد.

اختلاف های بوجود آمده میان والدین و فرزندان در بسیاری خانواده های جامعه بر اثر شکاف نسلی است که خود زاییده مشکلات مختلف و متفاوت فرهنگی و اقتصادی است شکافی که گسترش آن بدل به پیدایش گسل های عمیقی بین نسل گذشته و امروز می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، طبق دیدگاه های برخی شهروندان بی اعتقادی نسبت به همه امور زندگی اصلی ترین عامل ایجاد این شکاف در جامعه است که این بی اعتقادی از بی برنامه بودن جوانها در سطح کلان و در سطح خرده اجتماعی سرچشمه می گیرد و این دلایل هم در بین همه طبقات جامعه یکسان است.

محمود عظیمی جامعه شناس در این رابطه اظهار داشت: دلیل ایجاد شکاف نسل ها در طبقات مختلف جامعه ایرانی متفاوت است چون میزان سواد و تهیه امکانات لازم برای تحصیل و امکان استفاده از اینترنت و لوازم مدرن روز همچنین امکان اینکه والدین خود را از نظر آموزش و سواد با فرزندان خود مطابقت بدهند و بدنبال آن فرزندان احساس دوری از والدین را نداشته باشند برای طبقات مختلف جامعه متفاوت است.

البته علاقه مندی والدین به مطابقت خود با فرزندانشان هم ممکن است برای همه طبقات اجتماعی اتفاق نیفتد و دلیل این علاقه مندی هم در طبقات مختلف جامعه به یک دلیل نیست.

دیدگاه های ارائه شده شهروندان حکایت از این قصه داردکه شکاف نسل ها ارتباط مستقیم با ضرب المثل آنچه را جوان در آیینه می بیند پیر در خشت خام می بیند دارد چون جوان های جامعه فعالیت زیادی ندارند و راحت طلب شده اند و باید فعالیت آنها بیشتر شده و به این منظور برخورد درست با این مثل می تواند ارتباط دو نسل را بیشتر کند.

این ارتباط از حیث آنکه در جوان امروز ایجاد استقلال فکری می کند خوب و مفید است ولی از آن جهت که برخی والدین افکار خود را بر جوان ها تحمیل می کنند درست نیست.

عظیمی نظری متفاوت را در این رابطه ارائه داد و گفت: هدف از کاربرد این مثل آن است که نسل قدیم تجربه خود را به جوان امروزی نشان دهد و ربطی به موضوع شکاف نسل ها پیدا نمی کند و حتی جنبه منفی هم دارد.

دیدگاه های ارائه شده شهروندان عواقب شکاف نسل ها را در طبقات پایین جامعه بیشتر دانستند چون از جهت های مختلف به آنها فشار وارد شده و فریاد آنها در نقطه خاموش می شود.

عظیمی هم با این پاسخ ها پیوستگی ذهنی برقرار کرد و نظری مشابه ارائه کرده و گفت: عواقب وجود شکاف نسل ها در طبقات پایین جامعه بیشتر دیده شده چون فرزندان جامعه امروز به دنبال ابزارهای مدرن هستند و فرزندان طبقات ضعیف جامعه امکان استفاده از این ابزارها را کمتر دارند و به این دلیل عواقب شکاف نسلی در طبقات پایین جامعه بیشتر دیده می شود.

پاسخ های داده شده از سوی شهروندان موضوع جالب دیگری را به ذهن می رساند و آن اینکه شکاف نسل ها تاثیرات مثبتی را هم به دنبال دارد و آن اینکه در برخی موارد هم سبب پیشرفت علمی می شود.

عظیمی در این رابطه نظری مشابه ارائه داد و گفت: شکاف نسل ها از طرفی موجب می شود سنت هایی که مفید هستند ماندنی شوند ولی سنت هایی که مفید نبوده و کارآیی ندارند از بین بروند و دوستی والدین و فرزندان در این رابطه بسیار موثر است و این اتفاق در خانواده هایی که چنین خصوصیاتی دارند می افتد چون مقصر اصلی در ایجاد شکاف نسل ها والدین هستند.

دیدگاه های شهروندان همچنین بر این باور هستند که شکاف نسل ها در خانواده های مذهبی کمتر از خانواده های غیر مذهبی دیده می شود چون خانواده های مذهبی از لحاظ اعتقادی محکم هستند و فرزندان آنها به گونه ای تربیت می شوند که حتی برای حفظ ظاهر امر این مسئله را پنهان نگه می دارند.

حمیده عسگری کارشناس مذهبی در این رابطه گفت: شکاف نسل ها به خاطر ارتباطاتی که خانواده های مذهبی با هم دارند و رعایت دستورات مذهبی در این خانواده ها همچنین به دلیل پیوند فرزندان این خانواده ها با دعا و پایبندی آنها به سنت ها کمتر وجود دارد.

آن سوی این منظر ناخوشایند منظره ای زیبا را وعده می دهد که حکایت از این قصه قدیمی دارد که دیدن جهت های مختلف یک موضوع ذهنیت انسان را در رابطه با آن موضوع تغییر می دهد و برای تصمیم گیری در رابطه با زشت و زیبا باید کوشید تا عظمت را به نگاه ها هدیه کرد./ز

برچسب ها: اقتصادی ، اعتقاد ، اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.