استفاده روش جديد تشخيص كانون تشنج در بيماران مصروع

متخصص مغز و اعصاب گفت : براي تشخيص كانون تشنج در بيماران صرع از روش تزريق ماده نشاندار شده به راديواكتيو استفاده مي شود كه تاكنون 44 براي نفر از اين روش استفاده شده است .

دكتر جعفر مهوري، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه براي بررسي كانون صرع مي توان از روش هاي غير تهاجمي استفاده كرد كه يكي از اين روش ها تزريق ماده نشان دار شده به راديواكتيو و تزريق در شروع تشنج است گفت : اين ماده در منطقه اي كه فعاليت مغزي به صورت تشنج وجود دارد تجمع يافته و به صورت فعال شدن در اسكن نشان داده مي شود كه به آن روش ICTAL-SPECT  گفته مي شود .

وي ادامه داد : در مواردي كه ضايعه مغزي بسيار بزرگ بوده و يا دو ضايعه در مغز وجود داشته باشد كه نميتوان با روش هاي معمول مشخص گردد كه كدام يك از اينها منجر به حمله تشنج مي شود از روش فوق استفاده مي كنيم .

دانشيار دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در ادامه با بيان اينكه با اين روش بين 85 تا 95 درصد ار كانون صرع را مي توان تشخيص داد اظهار كرد: در صورتيكه كانون صرع به درستي تشخيص داده شود با عمل جراحي و برداشتن كانون تشنج زا مي توان باعث بهبود حملات صرع شد كه تاكنون در مركز علوم اعصاب شفاء براي 44 مورد از روش فوق استفاده شده است.

وي با اشاره به اينكه اين روش به تنهايي كافي نبوده و لازم است كه در مراحل اوليه روش هاي ديگري نيز بكار گرفته شود يادآور شد: اين روش در جهت تشخيص درست كمك كننده بسيار خوبي است.

دكتر مهوري در پايان خاطرنشان كرد : هنگامي كه ضايعه اي موجود در مغز ، در  MRI  ديده نشود يا با  روش موفق به يافتن كانون صرع زا نشود ، مي توان با روش الكترود گذاري در مغز حدود ضايعه را به طور مشخص ثبت كرده و پس از آن ، عمل جراحي نتيچه بهتري بدست خواهد داد./ ح
برچسب ها: صرع ، مغز ، تشنج ، اسکن مغز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار