خوزستان/

سازه‌های ثبت جهانی شوشتر به زندگی امروزی بازمی‌گردند؟

یك محقق از تلاش برای مستندنگاری صحبت‌هاي آسيابان‌هاي قديمي سازه‌هاي آبي ـ تاریخی شوشتر خبر داد و گفت که تاكنون در ميراث صنعتي چنین کاری انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان،راضيه لاله  گفت: كتاب "بررسي ساختار سازه‌اي آسياب‌هاي آبي ـ تاریخی شوشتر و طريقه ساخت آن" كاري است كه به صورت مشترك با سازمان بين‌المللي سازه‌هاي آبي ـ تاریخی شوشتر انجام می‌شود.

وي ادامه داد:  اين كتاب، كه اطلاعات اوليه آن با همكاري فراوان دكتر امین محمودزاده تهيه شده، مستندنگاري صحبت‌هاي آسيابان‌هاي قديمي اين منطقه است كه امروزه تعداد كمي از آن‌ها در قيد حيات هستند.

اين محقق توضیح داد: ما طي مصاحبه‌هايي كه با آسيابان‌هاي قديمي انجام داديم توانستيم به صورت جز به جز نحوه ساخت آسیاب‌ها را مكتوب كنيم. همين امر كه در واقع مستندنگاري از اين گفته‌ها و تجربيات است تاكنون در ميراث صنعتي كشور ما انجام نشده است.

وي ادامه داد: ويژگي ديگر اين كتاب كه هم‌اینک فصل آخر آن در دست نگارش است بررسي سازه‌هاي آبي ـ تاریخی با استفاده از سيستم نرم‌افزاري است تا مشخص شود كدام قسمت‌ از اين سازه‌ها آسيب‌پذيرترند.

لاله در خصوص هدف از اين بررسي گفت: اين بررسي‌ها براي چگونگي ورود احتمالي و دوباره سازه‌ها به زندگي امروز است. البته امكان اين كه از آسياب‌ها با كاربري گذشته استفاده كرد وجود ندارد ولي مي‌توان از تكنولوژي آن‌ها و بهينه‌سازي ساختار آ‌ن‌ها برق توليد كرد. در واقع اين ايده‌ای است كه مطرح شده و بايد از لحاظ مسایل اقتصادي و انرژي آن را بررسي كرد.

اين محقق افزود: تاليف کتاب "بررسي ساختار سازه‌اي آسياب‌هاي آبي ـ تاریخی  شوشتر و طريقه ساخت آن" تاکنون يك سال و سه ماه طول كشيده و در مرحله ماکت قرار دارد. فصل آخر اين كتاب در ويرايش دوم كامل مي‌شود. اين كتاب در حال حاضر 154 صفحه است كه در ويرايش نهايي ممكن است اين عدد تغيير كند./س


برچسب ها: ثبت ، سازه ها ، شوشتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.