رقابت شدید دو سیستم عامل محبوب

یک دربی جانانه بین اپل و اندروید / كدام سيستم عامل بهتر است؟

رقابت در دنیای فناوری همیشه بوده و هست، رقابتی که همواره باعث نوآوری‌های چشمگیر در بازار تکنولوژی می‌شود و در نهایت هم انتخاب بین خوب و بهتر را، کاربر است که به عهده می‌گیرد.

به گزارش دریچه باشگاه خبرنگاران، یکی از بحث‌هایی که بین کاربران وسایل همراه شامل گوشی و تبلت وجود دارد، بحث بر سر توان فنی سیستم عامل است. یعنی دقیقا یک جنگ تن به تن بین همان دو سیستم عامل محبوب موجود در بازار که اندروید و iOS است.
 

طرفداران اپل معتقد به کیفیت و کارایی iOS هستند و طرفداران اندروید هم که به بی شیله پیلگی اندروید می‌نازند و کیفیت را برابر می‌دانند.

 

یکی تبلیغ هالوگرافیک بودنش را در نسل بعدیiphone5) ) می‌کند و دیگری فورا یا با بوی نان بستنی حصیری‌اش و یا با طعم شیرین جلی‌بین هایش دلمان را می‌برد.

 

راستش را بخواهید انتخاب کم کم دارد سخت می‌شود. اما برای آنکه بتوانیم خودمان قضاوت کنیم که کدام یک برای ما بهتر است با دریچه در این گزارش  همراه شوید.

 

 

اصلا تعجب نکنید اما در ابتدا لازم است که بگویم اندروید و ios، دو برادر هستند از یک خانواده! داستان کاملا شبیه به فیلم نامه‌های هندی است. در پشت پرده‌ی این همه رقابت با کمی مطالعه متوجه آن شدم که این دو غول سیستم عامل (هم اندروید و هم iOS ) تا حد زیادی در ریشه و اجداد از یک خانواده‌اند.

iOS دارای پایه Mac OS X است که خود مکینتاش، اصالتا نوعی BSDمحسوب می‌شود و در خانواده سیستم عامل یونیکس قرار می‌گیرد. اندروید هم که از خانواده لینوکس مشتق شده و دارای شباهت‌های بسیاری با خانواده یونیکس‌ها است. پس هر دو این سیستم عاملها از یک خانواده هستند که بازار را قبضه کرده‌اند.

اما از آنجا که سرعت نفوذ آندروید بین کاربرانش بسیار بالا بوده است آن را به یکباره تبدیل به رقیبی سرسخت برای ios   کرده است و این اواخر همین روبات سبز رنگ توانست سیب گاز زده‌ی مرحوم استیو جابز را به شدت مورد استرس قرار دهد.

** سرعت نفوذ اندروید،امسال در بازار وسایل همراه چگونه است و در آینده چطور پیش خواهد رفت؟

بر اساس پیش بینی موسسه ی تحقیقاتی iSuppli ، در سال ۲۰۱۲ تعداد تلفن‌های اندرویدی فروخته شده حدود ۳۵۷ میلیون عدد خواهد بود و سال ۲۰۱۳ میزان فروش به ۴۵۱ میلیون می‌رسد و جمع آنها با فروش سال‌های قبل در سال آینده میلادی به ۱میلیارد عدد خواهد رسید.
برای مقایسه کافی است بدانید جمع محصولات دارای سیستم عامل آی او اس اپل، تا سال آینده به ۵۲۷ میلیون عدد خواهد رسید که این عدد تقریبا نصف اندروید است و پیش بینی می‌شود اپل تا سال ۲۰۱۵ به رکورد یک میلیاردی برسد.

این یعنی آن که در سالهای نزدیک شتاب نفوذ آی او اس بین کاربران این سیستم عامل دوسال عقب‌تر از رقیبش خواهد بود. ضمن اینکه پیش بینی می‌شود تعداد تلفن‌های اندرویدی تا سال ۲۰۱۶ به ۳ میلیارد برسد.

 

 

تفاوت اصلی این دو سیستم عامل در چیست و ضعف اصلی اندروید کجاست؟

 

بررسی هیئت داوران از این دربی جنجال برانگیز از سه جهت صورت می‌گیرد.

 

  1. هسته سیستم
  2. پوسته سیستم
  3.  برنامه‌ها

 

1. هسته iOS همان داروین سیستم عامل مکینتاش است که کمی سبک شده، هسته اندروید هم همان لینوکس کرنل معروف است که اختصاصی سازی شده است و همین جا است که مهمترین اختلاف این دو سیستم عامل خودش را نشان می‌دهد.

سیستم عامل ابزارهای موبایل مانند هر سیستم عاملی دیگری در اصل وظیفه مدیریت درخواست‌های برنامه‌ها و درخواستهای کاربر و هماهنگ سازی اختصاص منابع سخت افزاری را دارد.

در iOS بر خلاف اندروید برنامه‌ها را به صورت بومی Native اجرا می‌کند، اما اندروید برنامه‌ها را در بستر نرم افزاری Framework به اجرا در می‌آورد. و این همان ضعف اندروید به حساب می‌آید. به طوری که اجرای برنامه‌ها به صورت اجرا در بستر نرم افزاری میزان مصرف منابع سخت افزاری را بالا می‌برد و به همین دلیل است که عمر باطری اندرویدها کمتر از iOS است و دیگر اینکه از نظر سخت افزاری، iOS سرعت عملکردی بالاتری را نشان می‌دهد.

این موضوع باعث شده تا در زمینه بهینه بودن سیستم عامل در مصرف انرژی و به کارگیری و مدیریت منابع سخت افزاری iOS از رقیب خود کاملا جلو بیفتد.

 

 

 

2. در مقایسه پوسته‌ای (شکل و شمایل و کاربری‌های جانبی)، جنبه‌ی دیگری که به آن توجه می‌کنیم رابط کاربری یا همان GUI است. در این زمینه هر دو سیستم عامل خوب هستند و حتی در زمانهایی از روی دست یکدیگر کپی هم کرده‌‌اند!

اندروید رابط کاربری با گزینه‌هایی بیشتر را فراهم میکند که برای کاربران عادی مشکل ساز است اما حرفه‌ای ها می‌پسندند. در مجموع اگر چه رابط کاربری iOS زیبا و ساده است اما به طور کلی رابط کاربری اندروید به خصوص برای تبلتها مجهزتر و بهتر است. در این زمینه اندروید برنده میدان است.

 

3.اما در مورد برنامه‌ها. شاید در مدتی قبل میشد گفت که iOS در این زمینه بی رقیب است اما امروزه چنین نیست و بسیاری از برنامه‌های کاربردی Cross Platform ارایه شده‌اند. یعنی هم برای اندروید و هم iOS در دسترس‌اند. اگرچه تاکنون نظم اپ استور بیشتر از اندروید مارکت بوده است اما به نظر میرسد در این زمینه شکاف موجود خیلی جدی نیست. در مجموع در این زمینه اندورید عقبتر از iOS است اما شکاف در حال پر شدن است.

 

خلاصه مطلب اینکه:

- اندروید در زمینه پردازش سطح پایین در قیاس با iOS تا حد زیادی عقبتر است و جای بهینه سازی بسیار بالایی دارد.

- اگر ظاهر سیستم عامل برای شما مهم است هر دو سیستم عامل خوب و کارامد هستند. اما پوسته اندروید حرفه‌ای تر به نظر می‌رسد.

- در هر دو سیستم عامل انتخابهایی عالی برای برنامه‌های رایگان و پولی دارید و از این نظر جای نگرانی وجود ندارد.

 

** اما بالاخره کدام را بخریم؟

دریچه معتقد است که بدون شک اپل در کیفیت حرف اول را می‌زند. اما در مجموع بازار خرید اندروید به لحاظ قیمت و مارک و برند وسیع‌تر است و در ایران این سیستم عامل را به لحاظ سهولت و سبک و سیاق فانتزی ای که دارد بیشتر می‌پسندند.

اما در کل ما هر دو سیستم عامل را به یک چشم نگاه می‌کنیم و برای همین‌ یک هفته در میان در گزارش تصویری شنبه شب‌های مجله خبری از شبکه یک امکان دانلود نرم افزار‌های این دو سیستم عامل به انضمام خبرهای حوزه‌ی تکنولوژی را برای بینندگان در همین صفحه قرار داده‌ایم.



گزارش از: آرمین قاسم زاده

برچسب ها: دریچه ، دانلود ، نرم افزار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار