فرزند نامشروع غرب و آمریکا

برای داشتن تحلیل درایت از همه مسائلی که در خاورمیانه روی می دهد ، باید دو شاه کلید اساسی را در اختیار داشته باشیم و بر اساس این دو مولفه نسبت به رخدادهای منطقه به ارائه تحلیل بپردازیم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ حدیث در آخرین یادداشت خود آوره است:

این روزها دوباره تحولات سوریه و حواث جاری در داخل و پیرامون آن جزء خبرهای تیتر یک رسانه های دنیاست ... از بازرسی غیر قانونی هواپیمای سوری در ترکیه بگیرید تا حمایت مجدد حزب الله لبنان از سوریه و ماجرای ورود پهپاد جاسوسی حزب الله ( شما بخوانید جمهوری اسلامی ایران )  به خاک رژیم صهیونیستی و ساعتها فیلمبرداری از مراکز بسیار پیشرفته و فوق مدرن نظامی اسرائیل ... در این یادداشت به دور جدید برنامه های مداخله جویانه ی  آمریکا و اسرائیل برای سوریه و نیز کمی در مورد نگرانی رژیم صهیونیستی از اوضاع منطقه و آینده خود ، خواهم پرداخت .

برای داشتن تحلیل درایت از همه مسائلی که در خاورمیانه روی می دهد ، باید دو شاه کلید اساسی را در اختیار داشته باشیم  و بر اساس این دو مولفه نسبت به رخدادهای منطقه به ارائه تحلیل بپردازیم :

1-      - اساساً قدرت های جهانی و در رأس آنها آمریکا از دیرباز – یعنی از همان هنگامی که معلوم شد بخش قابل توجهی از منابع انرژی جهان در منطقه خاورمیانه ذخیره شده است- در صدد تسلط به این منطقه بودند و تا امروز هرکاری که از دستشان برای رسیدم به این هدف بر می آمده ، انجام داده اند و تا حدودی هم با زیر سلطه در آوردن برخی از دولتهای منطقه و وابسته کردن آنها به خود در این را موفق بوده اند . پس موضوع اصلی در هر جنجالی که در منطقه خاورمیانه ایجاد می شود ، نفت است . از حمله به عراق بگیرید تا ستیز با ایران و همه مسائل دیگر .

2-     - غرب در یک قانون اساسی نانوشته ، با همه وجود و همه توان از صهیونیسم حمایت میکند . نماد امروزین صهیونیسم در جهان ، رژیم نا مشروع اسرائیل است . اسرائیل که فرزند حرامزاده ائتلاف غرب به رهبری انگلیس در قرن گذشته است ، اینک از سویی به دلیل نفوذ شدید صهیونیست ها در هرم قدرت آمریکا و اروپا و از سوی دیگر به دلیل حضور و نقشی که در ایجاد اخلال در خاورمیانه و فراهم کردن زمینه تسلط غرب بر آن دارد ، به شدت مورد حمایت قدرتهای سلطه گر جهانی است . بنابراین همه رخدادهای منطقه را باید از این دو منظر مورد تحلیل قرار داد، از جمله بحران سوریه را .

اسرائیل

بد نیست در این فرصت کمی به سابقه یهود و ترس آنها از آینده نیز مطالبی را بیان کنیم :

سابقه یهود و تأسیس دولت غاصب صهیونیست :

از قرن 16 بیشتر جهان در درون امپراطوری عثمانی قرار داشت . امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول با طرفداری از آلمان حکم جهاد صادر کرد . بین سالهای 1915 و 1917 بریتانیا با وعده و وعیدهای متناقض در شکل دادن به نقشه سیاسی منطقه بسیار موثر بود. بریتانیا ، فرانسه و روسیه در ماهه مه 1916 قرارداد محرمانه امضا کردند که چگونگی تقسیم مناطقی را بعد از شکست امپراطوری عثمانی پیش بینی می‌کرد . مهمترین قرارداد زمان جنگ که به فلسطین مربوط می‌شود اعلامیه بالفور بود (1917 ) دولت بریتانیا با صراحت "تأسیس یک وطن برای ملت یهود در فلسطین" را مورد موافقت خود اعلام کرد.

در  14 مه 1948 ، اسرائیل موجودیت خود را به عنوان یک دولت مستقل یهود اعلام داشت . از 1947 تا 1949 آژانس یهود و کمیته عالی عرب ، بنا به درخواست سازمان ملل در کار سازمان درباره مسأله فلسطین شرکت کردند . در سال 1949 ، شورای امنیت و مجمع عمومی ، اسرائیل را به عضویت پذیرفتند . پس از آن اعراب فلسطین هیچ نماینده‌ای در سازمان ملل نداشتند ،کمی وسعت ، مرزهای پر پیچ و خم و طولانی و شکل نامنظم اسرائیل توپوگرافی این کشور را دچار مشکل ساخته بود . در اثر جنگهای متعددی که میان مسلمانان عرب و اسرائیل در گرفت از جمله در جنگ 1967 ، اسرائیل صحرای سینار ، نوار غزه ، کرانه غربی رود ارون و ارتفاعات جولان را تصرف نمود و وسعت زمینهای تحت تسلط را به بیش از 3 برابر رساند .

یهودیان آمریکا با انتشار 28 نشریه نقش زیادی در انتخابات ریاست جمهوری بازی می‌کنند. بخش اعظم مهمترین شرکتهای اقتصادی ایالات متحده را یهودیان اداره می‌کنند. هفت نفر ازشورای یازده نفر امنیت ملی آمریکا دردولت کلینتون یهودی‌اند (ساموئل برگر ، لئونپرت ، ون شینفر ، دن استینبوگ ، ریچارد فینرگ ، استنلی راس و مارتین ریندایک که قبل از انتصاب به سفیری آمریکا در اسرائیل ) همچنین ادواردکاپلان ، ساموئل هیلمن ، ناتان گلیز ،امانوئل ، هنری کسینجر ، وارن کریستوفر ، مادلین آلبرایت و سایر چهره‌های معروف آمریکا یهودی هستند .

احزاب اسرائیل :

راست : لیکور ژد ، حزب هنحیاه ، حزب رستاخیز ، جنبش اسرائیل اخات ، حزب الام ، حزب آزادگان ، حزب حیروت که گرایشات افراطی دارند و اسرائیل از نیل تا فرات را مد نظر دارند .

چپ : حزب کارگر و حزب واحد کارگران اسرائیل که اسرائیل بزرگ را دنبال می‌کنند ولی بر خلاف راستی‌ها صلح عادلانه با همسایگان را مطرح می‌کنند .

تشکیل اسرائیل بزرگ هدف هر سه دسته است ( راست ، میانه و چپ ) احزاب میانه ، احزاب مذهبی اسرائیل هستند .

ترس حکومت صهیونیست از آینده :

"اگر در یک جایی نسبت آینده اطمینان نباشد ، انسان‌ها محکم به گذشته می‌چسبند .

امروز ما با حرارت ،چهلمین سالگرد تاسیس دولتمان را گرامی می‌داریم ؛  زیرا هیچ‌کس نیست که تضمین کند می‌توانیم هفتادمین ، شصتمین و یا حتی پنجاهمین سالگرد را جشن بگیریم ." (* - بخشی از اظهارات یک نماینده مجلس اسرائیل در جشن گرامی‌داشت چهلمین سالگرد تاسیس اسرائیل که در سال 1998 برگزار شد . )

اسحاق شامیر ، وزیر خارجه اسرائیل در سال 1983 در جواب خبرنگاران در بروکسل در خصوص عملیات برون‌مرزی ترکیه در شمال عراق ، ترکیه را دولت اشغالگر کردستان معرفی کرد و گفت : "اما به خاطر عدم حرف شنوی دولت‌های اشغالگر ، مبارزه استقلال‌طلبانه مردم کرد به نتیجه نمی‌رسد . به علاوه اسرائیل بنا به اطلاعاتی که "راویو" و "ملمان" -از روزنامه‌نگاران اسرائیلی - ارایه داده اند ، در طول 15 سال از سال 1975 [ قرارداد الجزایر] تا سال 1990 هیچگاه ارتباطات مستقیم خود را با اکراد قطع نکرده است ."

دعوا همچنان بر سر نفت و تسلط بر خاورمیانه است :

حالا اجازه دهید یک نقل قول از یک مقام حزبی ترکیه ار در این مورد برایتان بیان کنم تا معلوم شود شاه کلید اول ( یعنی نقش نفت و منابع نفتی و رویای سلطه غرب بر خاورمیانه ) در حوادث سوریه چقدر است . می دانید که ترکیه ، مهمترین ابزار دست غرب در بحران سوریه بوده و غربی ها از طریق خاک ترکیه و لجستیک و پشتیبانی آن و نیز دلارهای نفتی عربستان و قطر ، بحران سوریه را به نفع خویش به پیش بردند .  نهاد مکتاب معاون حزب " جمهوریخواه خلق " ترکیه در این باره گفت : در پشت پرده رخدادهای سوریه ، تلاش دولتهای غربی و آمریکا برای کنترل منابع نفتی منطقه نهفته است . وی در بازدید از امکانات و تاسیسات حزب " جمهوریخواه " ترکیه  در استان حاتای در نزدیکی مرز  ترکیه با سوریه به خبرنگاران گفت : بحرانی که اکنون در سوریه مشاهده می کنید ، در حقیقت تلاشی از جانب غرب است برای تغییر خاورمیانه و اجرای طرح خاورمیانه بزرگ به خصوص از طرف آمریکا و تسلط و کنترل منابع نفتی آن .

اسرائیل و جایگاه آن در بحران سوریه :

اما اگر واقعیتش را بخواهید ، غربی ها اغلب بازیگران خوبی در عرصه سیاست هستند . می دانید که منطقه خاورمیانه در ماههای اخیر شاهد جنبش بیداری اسلامی و از میان رفتن بسیاری از پایگاههای استعماری در آنها بود . در مصر و لیبی و تا حدی در یمن معادلات قدرت بهم ریخت و تا حدود زیادی به زیان قدرتهای استعماری تمام شد .  آنها می دیدند که در صورت استمرار این روند ، بیداری اسلامی در منطقه به معنای فراهم آمدن مقدمات نابودی اسرائیل خواهد بود و هلال مقاوت که شکل گرفته از ایران ، سوریه ، حزب الله لبنان و حماس فلسطین است ، با پیوستن کشورهایی مثل مصر و لیبی و سایر کشورهای اسلامی به یک دایره کامل برای محاصره اسرائیل بدل خواهد شد . بنابراین دست به کار شدند و برای گسستن این زنجیره ی ارزشمند ، تلاش کردند حلقه استراتژیک سوریه را جدا کنند که با جدا کردن آن تا حد زیادی مصونیت را به اسرائیل باز می گردانند و این نقطه دیگر هدف قدرتهای غربی از بحران سازی در سوریه بود .

 آنها با کشاندن ترکیه به جبهه خود ( که آن نیز ماجرای متفاوتی دارد ) علاوه بر ایجاد یک بازوی توانمند منطقه ای علیه سوریه ، یک گام دیگر به نفع اسرائیل برداشتند و از  این طریق یک کشور اسلامی را که دوست به شمار نمی رفت ، با ایجاد اشتراک منافع ، عملاً از اردوگاه مخالفین اسرادیل به جمع حامیان آن اضافه کردند . حالا خبری را که در یک سایت ترکیه ای در 21 مرداد ماه مخابره کرده ، بخوانید :

وب سایت " آزادلیق " AZADLIQ.AZ  پنجشنبه 21 مرداد 2 august )  )  از تلاشها دیپلماتیک انگلیس ، آمریکا و آلمان برای آشتی دادن " رجب طیب اردوغان "  و " بنیامین نتانییاهو " خبر داد و نوشت : روزنامه هاآرتص اسرائیل در خبری اذغان کرده است : انگلستان در تلاش است تنش ایجاد شده بین اردوغان و نتانیاهو را بر طرف و حل و فصل نماید . به گفته روزنامه هاآرتص " دیپلماتهای انگلیسی واسطه پیام های اردوغان و نتانیاهو شده اند و مطالبات این دو نخست وزیر را به یکدیگر رسانده اند " . ترکیه در ماجرای کشتی ماوی مرمره عذر خواهی رسمی مقامات اسرائیل را خواسته بود  . در ماجرای کشتی مرمره تعدادی از شهروندان ترکیه به دست سربازان اسرائیل به قتل رسیده بودند و دیپلماتهای آمریکا ، انگلستان و آلمان ، در این زمسنه تلاشهای بسیار زیادی را انجام دادند .

لو رفتن اهداف غرب از بحران سوریه :

موضوع هدفمند بودن بحران سوریه البته از مدتها پیش لو رفته بود  . اسفند ماه سال گذشته هیئتی بین المللی و مستقل ، متشکل از  کارشناسان اطلاعاتی و رسانه ای و حقوقدانان ، ضمن سفر به منطقه ، پرده از نقشه ای برای براندازی نظام سوری و ایجاد هرج ومرج در منطقه برداشت که رسانه های عربی و غربی در آن نقش مهمی برعهده دارند . گزارش  این هیئت بین المللی همچنین از وجود سناریویی آمریکایی برای مبارزه با ایران ، سوریه ، حزب الله لبنان و جنبش حماس فلسطین پرده برداشت که این سناریو در واقع تکرار تلاشهای گذشته آمریکا برای گل آلود کردن آب و ماهی گیری از آن و فراهم کردن زمینه مناسب برای دخالت در امور منطقه است .

خانم " سعیده بن جلیز " وزیر سابق الجزایری و عضو هیئت بین المللی انتشار گزارش پاریس به شبکه العالم گفت : در مأموریتی که در لیبی و سوریه داشتیم ، متوجه شدیم که توطئه و راهبردی واقعی برای ایجاد جنگ و در گیری میان مسلمانان وجود دارد .  " هاری لیزین " رئیس افتخاری مجلس سنای بلژیک  و عضو هیئت بین المللی اعزامی به سوریه نیز اینچنین پرده از این ماجرا بر می دارد : مشکل سوره آن است که نیروهای بیگانه و طرف های خارجی که به دنبال تسویه حساب های خود با برخی از کشورها ، بخصوص ایران هساتند ، را را به روی هرگونه راه حلی برای برقرای ثبات در سوریه می بندد . در گزارش بین المللی به وضوح به موضوع خروج آمریکا از عراق و نگرانی فزاینده برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره شکل گیری یک محور راهبری احتمالی شامل ، دمش ، بغداد و تهران اشاره شده است و نگرانی از شکل گیری این محور به عنوان تفسیری برای هجمه ی بین المللی ضد سوریه قلمداد شده است .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.