خوزستان/

سند خواهرخواندگی شهرهای دزفول و صور لبنان امضا شد

سند خواهر خواندگی شهرهای دزفول و صور لبنان شامگاه شنبه با حضور جمعی از مقامات ایرانی و لبنانی به امضای شهرداران این دو شهر رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛این سند در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه دزفول با حضور شهردار دزفول و صور لبنان ، نماینده جنبش امل لبنان در ایران ، مسوول تبلیغات حزب الله لبنان در ایران ، نماینده سفیر لبنان در ایران ، مدیر مسوول روزنامه ایران و الوفاق و دیگر مقامات ایرانی و لبنانی در دو بند و در سه نسخه تهیه و تنظیم شد.

بند نخست این تفاهم نامه به همكاری های فرهنگی ، گردشگری ، عمرانی ، كشاورزی ، اقتصادی ، بازرگانی و ورزشی اختصاص داشت و بند دوم نیز به تدوین منشور عملیاتی تفاهم نامه در جهت عقد خواهر خواندگی بر اساس اصول و مقررات مشترك بین المللی است كه در سه نسخه تهیه و تنظیم و به طرفین مبادله تحویل داده شد.

در این آیین شهردار دزفول با عرض خیر مقدم به مهمانان و مسوولان استانی و كشوری و نیز مقامات لبنانی حاضر در این آیین به مشخصات جغرافیایی دزفول پرداخت و گفت: جمعیت دزفول افزون بر 450 هزار نفر در شمال خوزستان واقع شده و چهار هزار و 800 كیلومتر مربع وسعت دارد و از سطح دریا 143 متر ارتفاع دارد.

'محمد علی دوایی فر ' افزود: شهر دزفول 150 كیلومتر از مركز استان خوزستان فاصله دارد و بعنوان شهر سبز خوزستان معرفی شده و گنجینه جاذبه های تاریخی ، فرهنگی و توریستی خوزستان است.

وی اظهار داشت: دزفول از شمال به كوه های برف گیر و با بیشه های انبوه بلوط و جویبار ها و رودهای خروشان نمادی بسیار زیبا از طبیعت كوه های زاگرس میانی را در خود جای داده است.

شهردار دزفول رودخانه دز را قلب تپنده دزفول دانست و گفت: این رود زیبا حیات را در زمین های كشاورزی كه منابع اقتصادی شهر دزفول هستند جاری می كند.

وی به بیشه های گرمسیری جنوب دزفول اشاره كرد و افزود: این بیشه ها در كشور منحصر به فرد است كه گونه های گیاهی زیادی در آن ها دیده می شود كه توجه هر علاقه مند به طبیعت را به خود جلب می كند.

دوایی فر تمدن دزفول را بیش از پنج هزار سال عنوان كرد و گفت: كهن شهر دزفول تپه های چغامیش ، چغابنوت ، پل باستانی با قدمت یكهزار و 700 سال و نیز بقایای نخستین دانشگاه دنیا جندی شاپور و آرامگاه ها و قنات های كهن را دارد كه نشان از تمدن كهن این شهر است.

وی با اشاره به اینكه دزفول از دیرباز كانون دادو ستد این منطقه بوده است كه بازار قدیم دزفول و كسبه با انصاف نشانگر همین موضوع است گفت: دزفول شهر دلیرمردان و شیرزنانی است كه با ایثار وجود خود مانند دژ محكمی در مقابل تجاوزگران ایستاد و با تقدیم 2600 شهیدو پنج هزار جانباز از كیان و آرمان های ملت خود دفاع كرد.

شهردار دزفول خاطرنشان كرد كه با تعامل و همكاری مسوولان دو شهر صور و دزفول و نزدیكی مبانی اعتقادی این دوشهر می توان به توسعه دست یافت زیرا شهر صور نیز مانند دزفول شهری تاریخی است و اعتقادات مذهبی و باورهای یكسانی با دزفول دارد و دز مستحكمی در برابر تجاوز صهیونیسم است.

وی هدف از خواهر خواندگی شهر صور لبنان با دزفول را وحدت و دوستی دو ملت عنوان كرد و گفت: از این راه می توان پنجره ای را میان مردم این دو شهر باز كرد تا از ظرفیت های یكدیگر در جهت پیشرفت اقدام كرد.

دوایی فر با اظهار امیدواری از تعامل گسترده و معنادار میان دو شهر صور و دزفول پس از اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه گفت: در شهر صور و لبنان در زمینه های مدیریت شهری ، توسعه و عمران شهری ، زمینه های علمی ، فرهنگی ، اقتصادی و ورزشی همكاری كنند و همانطور كه قطار توسعه از چهار سال پیش در دزفول راه افتاد بزودی در شهر صور نیز به حركت درآید. /س
برچسب ها: سند ، خواهر ، امضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.