متخصصان توانمند داخلی برای نخستین بار در كشور موفق به طراحی و ساخت دستگاه جابه جایی خودكار (اتومو) دكل های حفاری سنگین خشكی شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،روابط عمومی شركت ملی حفاری ایران امروز یك شنبه به نقل از معاون مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت این شركت اعلام كرد: این دستگاه با نظارت متخصصان و كارشناسان شركت ملی حفاری و همیاری مراكز پژوهشی و دانشگاهی توسط یك شركت سازنده بخش خصوصی تولید و آماده بهره برداری شده است.

مهندس شهرام صدیقی گفت: دستگاه ساخته شده توان جابه جایی دستگاه های حفاری با توان 2 هزار اسب بخار را در فواصل كوتاه دارد.

وی افزود: دستگاه جا به جایی خودكار ساخت داخل در مقایسه با نوع خارجی از نظر قیمت 30 درصد ارزان تر و از لحاظ فنی دارای مزیت های بیشتری است كه از آن جمله سامانه حركت و كنترل شتاب آن، كاهش میزان ضربه به دكل و افزایش گام از 50 به 75 است.

صدیقی ادامه داد: این دستگاه دارای هشت ریل است كه با جا به جا كردن آن ها در سطح هموار می توان به جابه جایی دستگاه حفاری اقدام كرد.

معاون مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شركت ملی حفاری ایران در زمینه تفاوت اتومو با پانی بیس (ریل كشنده) كه پیش از این در داخل كشور طراحی و ساخته شده و هم اكنون در حفاری چاه های بخش خشكی میدان گازی كیش از آن استفاده می شود، توضیح داد: این دستگاه ها در عمل كارشان یكی است با این تفاوت كه اتومو از مزیت های نسبی بیشتری دارد.

وی افزود: هم اكنون اولین دستگاه جا بجایی خودكار دكل حفاری ساخت داخل در میدان آزادگان استقرار یافته و قرار است به دستگاه 37 فتح ملحق و عملیاتی شود و دو دستگاه دیگر نیز در دست ساخت است.

صدیقی شتاب بخشی به اجرای پروژه های حفاری چاه های نفت و گاز با توجه به بی نیازی از باز و بسته كردن دستگاه حفاری را دستاورد بهره گیری از این فناوری خواند.

شركت ملی حفاری ایران در سال های اخیر تجهیز و روزآمد كردن دستگاه های حفاری و استفاده از فناوری های نوین در این عرصه را در اولویت برنامه ها قرار داده و بومی سازی 100درصد صنعت مهم حفاری را هدف قرار داده است.

این شركت هم اكنون 90 درصد عملیات حفاری و خدمات فنی مرتبط با آن را در مناطق نفت خیز خشكی و دریایی كشور به عهده دارد. /س
برچسب ها: جابجایی ، خودکار ، حفاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.