«قولنامه‌‌ها فسخ مي‌شوند و خريداران مسكن رغبتي براي خريد ندارند» اين جمله به صورت چكيده وضعيت بازار مسكن اين روزهاي كشور را نشان مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، وضعيت بازار مسکن بسياري از خريداران مسکن را غافلگير و شوک زده کرده به طوريکه بسياري از متقاضيان رغبتي براي خريد خانه ندارند.

کمبود فروشنده مسکن آنقدر جدي است كه مي‌توان نشانه‌هايي از آن را در اكثر بنگاه‌هاي املاك، آن هم نه فقط در تهران بلكه در ساير مناطق كشور هم مشاهده كرد.

بر اساس اين گزارش بسياري از بنگاه داران معتقد هستند که نوسانات قيمت مسکن باعث شده بسياري از فروشندگان تا پاي معامله آمده اما با کمترين انگيزه و در مدت زمان کوتاهي از معامله منصرف شوند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران يکي از بنگاه داران واقع در منطقه گيشا در خصوص بازار خريد وفروش مسکن گفته است: در حال حاضر قيمت مسکن روزانه در حال تغيير  است و به دنبال آن بسياري از فروشندگان مسکن از فروش جلوگيري مي کنند.

اين مشاور املاک در ادامه گفته است: تغيير و تحول در بازار ارز موجب شده بسياري  از فروشندگان از فروش مسکن منصرف و منتظر افزايش قيمت ملک هستند.

اين مشاور در خصوص قيمت ملک در منطقه گيشا گفته است: قيمت ملک در چندماه اخير افزايش چند برابري داشته به طوريکه در حال حاضر متري 4 تا 6 ميليون تومان به فروش مي رسد.

برخي از بنگاه داران دليل اين امر را گراني و نگراني بيش از حد فروشندگان و خريداران از تداوم صعود قيمت‌ها مي دانند.

 مصطفي قلي خسروي رئيس اتحاديه املاک کشوري در خصوص بازار خريدو فروش مسکن معتقد است: افزايش قيمتي که مصالح ساختماني در چند ماه گذشته با ‌آن مواجه هستند ناشي از نوسان بازار ارز بوده است.

رئيس اتحاديه املاک کشوري در ادامه توضيح داده است: ساماندهي بازار ارز مي تواند نقش موثري در کنترل بازار مصالح ساختماني داشته باشد.

خسروي  فضاي کنوني بازار مسکن را ركود انتظاري دانست و گفت : اكنون بسياري از متقاضيان و فروشندگان مسكن منتظرند كه ببينند در آينده چه اتفاقي در بازار مسكن خواهد افتاد.

خسروي با بيان اينکه بازار مسکن در حالت رکود انتظاري به سر مي برد افزود: عرضه مسکن و کنترل بازار براي متعادل کردن قيمت مسکن نقش موثري دارد.

براساس اين گزارش، ذكر آمار معاملات روزانه مسكن حاکي از آن است که شرايط کنوني بازار مسکن نشان مي دهد که روزانه حدودا ۵ هزار و ۶۰۰ معامله مسكن انجام مي شود.

بر پايه اين گزارش ميداني، يکي از بنگاه داران واقع در منطقه تهرانپارس در خصوص وضعيت بازار مسکن گفته است: خريد و فروش مسکن در حال حاضر متقابل است و فروش نسبتا مناسب صورت مي گيرد.  

وي در ادامه افزود: خريد و فروش در حال حاضر براساس تفاهم مشتري و فروشنده است.

اين بنگاه دار بر خلاف نظر بسياري از مشاوران املاک ديگر معتقد بود که خريد و فروش مناسب است و فروشندگان از فروش واحد مسکوني خود جلوگيري نمي کنند.

بر اساس اين گزارش ايرج رهبر رئيس کانون سراسري انبوه سازان نيز از افزايش 20تا 30 درصدي قيمت مسکن خبر داده  و گفته است: در 4 سال گذشته قيمت مسکن به طور غير متعارف افزايش بين 70 تا 100 درصدي داشت در حالي که سعي شده توليد مسکن اين افزايش قيمت کنترل شود.

وي در ادامه توضيح داده است: در تهران قيمت مسکن نسبت به سال گذشته بين 20 تا 30 درصد افزايش قيمت داشته است.

رئيس کانون سراسري انبوه سازان ادامه داد: حضور افراد غير متخصص موجب کاهش عمر مفيد ساختمان به زير 30 سال شده است.

رهبر همچنين در خصوص قيمت تمام شده ساخت مسکن گفته افزايش قيمت مصالح ساختماني نيز متناسب با نرخ تورم در جامعه است.

با توجه به اينکه همه روزه بسياري از مسئولان از تاثيرات مثبت مسکن مهر و مسکن ويژه تهران خبر مي دهند اما کافي است به عنوان متقاضي سري به بازار مسکن بزنيم تا خشونت اين بازار به همه ثابت شود.

يکي از بنگاهداران واقع در ميدان ولي عصر در اين باره گفت: بسياري از فروشندگان منتظر تثبيت قيمت ارز و آثار آن بر افزايش قيمت مسکن هستند.

اين بنگاهدار در ادامه خاطر نشان کرد: در چند ماه گذشته قيمت مسکن يک ميليون تومان در اين منطفه افزايش يافته است./س

گزارش از محبوبه کباري
برچسب ها: خرید ، مسکن ، معامله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار