معاون امور استان ها، مجلس و مشاركت های نهاد كتابخانه های عمومی كشور گفت: شمار كتابخانه های عمومی به لحاظ فضای فیزیكی و زیربنا در دولت های نهم و دهم نسبت به دولت های پیشین حدود دو برابر افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج، سید 'جواد سادات فاطمی' در نشست هم اندیشی با مدیركل و كاركنان كتابخانه های عمومی كهگیلویه و بویراحمد افزود: تعداد كتابخانه های عمومی كشور تا قبل از سال 84 و آغاز دولت نهم یك هزار و 600 مورد بود كه این تعداد هم اكنون به دو هزار و 800 مورد رسیده است.
وی بیان كرد: این در حالی است كه تعداد كتابخانه های عمومی كشور تا قبل از پیروزی انقلاب حدود 350 مورد بوده است.
سادات فاطمی با اشاره به اینكه تعداد كتاب های موجود در كتابخانه های عمومی كشور تا سال 84 حدود 5/14 میلیون جلد بوده، اظهار داشت: هم اكنون افزون بر 30 میلیون جلد كتاب در كتابخانه های عمومی كشور موجود است.
وی میزان سرانه مطالعه كتاب در كشور را تا سال 78 حدود 5/7 دقیقه دانست و عنوان كرد: این میزان هم اكنون 5/18 دقیقه است.
سادات فاطمی یكی از مشكلات و تنگناهای موجود در نهاد كتابخانه های عمومی كشور را اختصاص ندادن نیم درصد اعتبارات شهرداری ها به انجمن كتابخانه های عمومی در شهرهای مختلف كشور دانست و ابراز داشت: تاكنون بسیاری از شهرداری ها در كشور از اختصاص این میزان اعتبار امتناع كرده اند.
وی با بیان اینكه در حال رایزنی و مكاتبه با كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای دریافت مطالبات نیم درصد از شهرداری ها هستیم، افزود: مجلس در صورت پرداخت نشدن این میزان از محل اعتبارات تجمیع عوارض شهرداری ها و از طریق خزانه اقدام به پرداخت مطالبات انجمن های كتابخانه های عمومی كشور خواهد كرد.
سادات فاطمی گفت: كهگیلویه و بویراحمد به لحاظ سرانه فضای كتابخانه ای به ازای هر 100 نفر حدود 8/2 متر فضای فیزیكی دارد كه در این زمینه رتبه دوم كشور را دارا است.
وی بیان كرد: كهگیلویه و بویراحمد به ازای هر 100نفر حدود 68 جلد كتاب در كتابخانه های عمومی خود دارد كه از این نظر نیز دارای وضعیت مطلوبی نسبت به سایر استان های كشور است.
سادات فاطمی اظهار داشت: با توجه به پراكندگی و گستردگی تعداد روستاهای كهگیلویه و بویراحمد هم اكنون بیش از 18 كتابخانه عمومی روستایی در این استان در حال ساخت است كه با بهره برداری از آنها شاهد برقراری عدالت در زمینه بهره مندی از كتاب و كتابخانه در شهرها و روستاهای استان خواهیم بود.
وی عنوان كرد: هم اكنون 10 درصد جمعیت 700 هزار نفری كهگیلویه و بویراحمد عضو كتابخانه هستند./س

برچسب ها: کتابخانه ، عمومی ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.