تبریز/

منازعات در صدر مراجعات پزشکی قانونی

مدیر کل پزشکی قانونی استان گفت: متاسفانه در استانی با پیشینه و سابقه ی فرهنگی، مراجعه به پزشکی قانونی به خاطر منازعات، 20 هزار و 779 پرونده را به خود اختصاص داده است که نیازمند ارتقای فرهنگی خود هستیم.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، دکتر بهرام صمدی راددر تشریح عملکرد پزشکی قانونی در معاینات بالینی و تشریحی درجمع خبرنگاران با بیان اینکه در 6 ماهه نخست سال در مجموع 8 هزار و 194 مورد مصدوم تصادفات رانندگی ثبت شده است گفت: تعداد فوت شدگان حوادث رانندگی در 6 ماهه نخست سال، 476 نفر است که در مدت مشابه سال گذشته این رقم 504 مورد گزارش شده بود.

وی با اشاره به ارتقای محورهای مواصلاتی استان و تجهیز خودروها گفت: متاسفانه آمار فوت شدگان و مصدومین در جاده ها، حاکی از ان است که فرهنگ رانندگی وضعیت چندان مطلوب ندارد.

دکتر صمدی راد آمار پرونده هایی که با موضوع بررسی بارداری به پزشکی قانونی گزارش شده است را زنگ خطری برای مسئولین امر دانست.

وی از پرونده های بررسی بارداری بعنوان شاخصی برای پرونده های طلاق یاد کرد و گفت: این شاخص در 6 ماهه ی نخست سال جاری، 2 هزار و 831 مورد گزارش شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10.3 درصد رشد نشان می دهد.

وی با اشاره به افزایش 25.98 صدور مجور سقط درمانی در 6 ماهه ی نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: این مجوز در مواردی که ادامه ی بارداری برای زن خطر آفرین باشد صادر می شود.

وی ادامه داد: در 6 ماهه ی گذشته یک هزار و 907 مورد همسر آزاری گزارش شده است که عمده مراجعین در ایام آخر هفته صورت می گیرد.

صمدی راد با بیان اینکه مرگهای ناشی از حوادث کار در استان در 6 ماهه نخست سال، 44 نفر گزارش شده است گفت: این شاخص نسبت به سال قبل 30 درصد کاهش یافته است.

وی با هشدار نسبت به آغاز فصل سرما و افزایش مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، از شهروندان خواست تا قبل از بکارگیری وسایل گرمایشی، اصول فنی ایمنی لازم در خصوص وسایل گاز سوز را رعایت و مجاری خروجی بخاری ها را بازبینی کنند.

وی با اشار به آمار فوت ناشی از مسمومیت با انواع الکل گفت: اواخر سال گذشته و ماههای نخست سال در پی ورود الکل های طبی آلوده به متانول و الکل چوب، 475 درصد رشد داشته است بطوریکه، 23 نفر فوت شدند که این رقم در سال گذشته 4 مورد ثبت شده بود.

مدیر کل پزشکی قانونی استان با اشاره به آمار خودکشی ها در شش ماهه اول سال جاری گفت: آمار خودکشی های موفق در مردان سه برابر زنان می باشد و افزایش 17 درصدی در رابطه با خودکشی ها به ثبت رسیده است.

وی افزود: در خصوص آمار مرگ به دلیل اعتیاد 59 مورد ثبت گردیده است و همچنین 27 مورد مسمومیت به دلیل الکل که غالبا آلوده به متانول بوده اند ثبت شده است.

وی با اشاره به تجربه ی زلزله ی ارسباران و ارائه ی آمار متفاوت از مسئولین و با انتقاد از نبود قانونی که مانع دفن فوتهای غیر طبیعی باشد گفت: در مواقع بحرانی باید یک کانال مشخص برای ارائه آمار دقیق تلفات وجود داشته باشد، تا از ایجاد بدبینی در اذهان عمومی جلوگیری کند.

دکتر بهرام صمدی راد با اشاره به اینکه پزشکی قانونی در صورت تائید نهایی فوت و مستند سازی، جواز فوت صادر می کند گفت: آمار نهایی کشته های زلزله ارسباران، 253 نفر گزارش شده است.

وی با اشاره به جمع آوری ژن هر ایرانی در مرکز ژنتیک این اداره کل در سال ارتقای کیفیت خدمات در پزشکی قانونی، گفت: با انجام این کار خواهیم توانست درامر جرم شناسی خدمات منحصر به فردی را ارائه کنیم.

صمدی راد افزایش مراکز پزشکی قانونی را از اولویتهای این اداره کل در سال ارتقای کیفیت خدمات در پزشکی قانونی خواندو گفت: عامل بازدارنده در توسعه مراکز پزشکی قانونی کمبود نیروی انسانی است به نحوی که 57 نفر نیروی رسمی هم اکنون در پزشکی قانونی مشغول هستند در صورتی که بر اساس چارت استاندارد، 342 نفر نیاز ضروری است./س

 

برچسب ها: منازعات ، مراجعات ، قانونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.