درمان افسردگی با ورزش

ورزش های منظم و مداوم نه تنها از بروز بیماری افسردگی پیشگیری می کنند، بلکه قادرند در مراحل درمانی نیز کمک شایانی به درمان این بیماری بکنند.


 به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران،  ورزش های اصولی  و برنامه ریزی شده ،‌سبب می شود تا جریان  خون به مغز و ریه ها بیشتر شود و عمل  تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن در مغز و شش ها باسرعت وحجم بیشتری صورت پذیرد،  در نتیجه از خستگی مفرط روزمره  و عصبانیت های مکرر جلوگیری می شود  ونوعی نشاط و شادابی در فرد ایجاد می شود و همین شخصیت،  شادابی را به خانواده  ودوستان و اطرافیان منتقل می کند.
 ورزش از بروز حالات درون گرایی و افسردگی و احساس پوچی جلوگیری می کند وافکار غم وافسردگی  واحساس بی ارزش بودن از مغز فرد ورزشکار فاصله می گیرد و در عوض تمایل به بودن با دوستان  و خانواده در وی افزایش  می یابد و شغلی از انزوا و گوشه گیری روزی می جوید.
 جالب است بدانیم که در جریان ورزش کردن،‌از مغز وغدد داخلی انسان مقدار بیشتری هورمون های شادی بخش و التیام دهنده ترشح می شوند.
نوشین ریحانی  مسئول کمیته روان شناسی هیئت پزشکی  ورزش خراسان شمالی در این باره می گوید:  افرادی که به طور منظم ورزش می کنند میزان بیشتری هورمون های سروتونین،‌کورتینزول ،‌اندروفین و آنکفالین و برخی دیگر از هورمون ها و واسطه های شیمیایی ترشح می شوند ، که قادرند علاوه بر تسکین دردو ناراحتی بر مقاومت دفاعی بدن بیفزایند و ازبروز افسردگی  و احساس پوچی جلوگیری کند.
 وی ادامه داد:  بدین علت است که ورزشکاران افرادی شادو شوخ طبع و پر انرژی هستند و از زندگی گروهی و اماکن شادی بخش استقبال می کنند،‌در حالی که در افرادی که ورزش نمی کنند،  علائمی چون خستگی و بی انگیزه بودن وعلائم تنبلی و گوشه گیری شایع تر است.
 درپایان  باید اشاره شود:  ثابت شده است که میزان شیوع افسردگی یک قطبی و دوقطبی وهمچنین بیماری های اضطرابی و هیجانی در افرادی که به طور منظم و برای سالیان  طولانی ورزش می کنند،‌بسیار کمتر از افرادی است که ورزش نمی کنند./آق
برچسب ها: درمان ، افسردگی ، منظم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار