وزیر نیرو گفت: نگاه وزارت نیرو به موضوع آب در کشور جزیره ای نیست و باید به گونه ای عمل کرد که کل آب کشور تامین شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،مجید نامجو  در نشست خبری در محل استانداری خوزستان اظهار کرد: یکی از بهترین اقدامات و اولویتهای وزارت نیرو در استان خوزستان، تکمیل طرح آبرسانی غدیر به شمار می رود که قرار است در آن آب به اغلب شهرهای استان خوزستان برسد.
وی افزود: خوشبختانه طرح غدیر به خوبی در حال انجام است، فاز اول آن نیز در شهرهای آبادان و خرمشهر به بهره برداری رسیده و آب به مردم این شهرها رسیده است و در فاز دوم هم آب به شهر اهواز می رسد و در فاز سوم شهرهای حوزه سد دز از آب با کیفیت بهره مند می شوند.

نامجو تصریح کرد: برای تکمیل فاز سوم طرح آبرسانی غدیر، قرار است تونلی به طول 9 کیلومتر حفاری شود که حفر آن به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپرده شده است. از سوی دیگر در وزارتخانه نیرو به دنبال این موضوع هستیم که بخشهایی از طرح آبرسانی غدیر را وارد طرحهای «مهر ماندگار» کرده و اعتبار مناسبی برای تکمیل آن از این طریق اختصاص دهیم.

وی با اشاره به مشکلات چندین ساله شبکه فاضلاب در شهرهای مختلف استان خوزستان عنوان کرد: دولتهای نهم و دهم پیگیریهای مناسبی برای حل این مشکل داشته اند به گونه ای که قرار است ظرف سه سال، 900 میلیارد تومان اعتبار از طریق فروش اوراق مشارکت برای پروژه های فاضلاب استان هزینه شود که 14 شهر استان برای اجرای این طرح انتخاب شده اند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه اعتبار لازم برای احداث شبکه فاضلاب شهرهای خوزستان قرار است از طریق فروش اوراق مشارکت تامین شود، عنوان کرد: از مردم استان و سایر شهرهای ایران درخواست داریم برای تامین این اعتبار، به خرید اوراق مشارکت این طرح در مرحله دوم اهتمام جدی به خرج دهند همانگونه که مرحله اول هم استقبال خوبی صورت گرفت.

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم زیرساختها را در شهرهای استان تکمیل کنیم به منابع مختلف لازم داریم. در سال گذشته 19 هزار میلیارد ریال اعتبار در بخشهای آب، برق و فاضلاب استان صرف شده است. امسال نیز قصد داریم این میزان اعتبار در استان به 21 هزار میلیارد ریال برسد و ما باید مشکلات آب این استان را حل کنیم و این مسئله جز وظایف وزارت نیرو است.

نامجو در خصوص دغدغه مردم و نمایندگان خوزستان در خصوص انتقال آب رودخانه های استان به سایر شهرها و استانها نیز گفت: متاسفانه منابع آب در کشور بسیار محدود هستند بر همین اساس ما اولویت بندیهایی برای تامین برای نقاط مختلف کشور داریم که باید به آنها عمل کنیم.

وی عنوان کرد: مردم خوزستان و نمایندگان مجلس این استان این اطمینان را داشته باشند که وزارت نیرو در زمینه آب و انتقال آب، جزیره ای و حوزه ای عمل نمی کند و مصالح مردم نقاط مختلف کشور را در نظر می گیرد. در شرایط فعلی نگاه ما به آب، کاملا ملی است و ما در وزارتخانه با دقت خاص و وسواس بالا به این موضوع نگاه می کنیم و قرار نیست در این بین منطقه ای متضرر شود.

نامجو به شرایط نامساعد آبی و خشکسالی در کشور اشاره کرد و گفت: این عوامل باعث شده آب جایگاه بالایی در سیاستهای وزارت نیرو داشته باشد به گونه ای که در همین دولت دهم موفق به تشکیل پنج نشست شورای عالی آب کشور شده است و ما در برنامه ریزیهای مربوط به آب، تمام استانهای بالادستی و پائین دستی را مدنظر قرار می دهیم.

وی به طرح وزارت نیرو برای ایجاد نیروگاه جدید در خوزستان اشاره کرد و گفت: طبق قانون وزارتخانه نمی تواند اقدام به ساخت نیروگاه جدید بکند بر همین دلیل این موضوع برای بخش خصوصی مهیا شده که برای احداث نیروگاه جدید در استان خوزستان وارد میدان شود. خوشبختانه امسال ایجاد چند نیروگاه با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تصویب شده است و از جمله آنها می توان به نیروگاه بهبهان اشاره کرد.

وزیر نیرو در سفری یک روزه به استان خوزستان با نمایندگان این استان جلسه برگزار کرد که گفته می شود موضوع اصلی آن، انتقال آب از سرشاخه های رودخانه های استان به سایر استانها است./س


برچسب ها: نیاز ، آب ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.