در این مطلب گزارشی از کتک زدن زنان در آمریکا نیز آمده است.

از انتقام تاریخی یک زن تا کمپین کتک زدن زنان!

بر خلاف نیم قرن گذشته با رواج زن سالاری و تبلیغ و فرهنگ سازی رسانه های حامی تک جنسیتی، پدیده کتک زدن مردان توسط زنان به عنوان یک چالش جدی در روابط بدل شده است!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، مدتی پیش، پلیس ایالت پنسیلوانیای آمریکا اعلام کرد که یک زن 20 ساله را به اتهام ضرب و شتم و اقدام به قتل نامزدش بازداشت کرده است،‌ چرا که نامزد این زن از شستن ظرف‌های غذا طفره رفته بود.


به گزارش رویداد و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس ایالت پنسیلوانیا اعلام کرد: این زن به اتهام شکست قاب عکس بر روی سر نامزدش ، پرتاب چاقوی 60 سانتیمتری به طرف وی و ضرب و شتم وی دستگیر شده است


پال هندرسون ـ افسر پلیس این ایالت ـ گفت: نامزد 21 ساله این زن به پلیس گفته بود که این درگیری میان او و نامزدش به علت یک جر و بحث شخصی اتفاق افتاده، چرا که نامزدش از این که او ظرف‌ها را نشسته بسیار ناراحت و عصبانی شده بود.


وی افزود: جراحات وارده به این مرد بسیار مشهود است،‌به طوری که بریدگی‌های حاصله از برخورد خرده شیشه‌ها بر روی صورت وی، مشهود می باشد. همچنین در این درگیری شانه راست این مرد هم شکسته است.


زندان مترفیلد ایالت پنسیلوانیا، گفت: پس از آن که 10 هزار دلار به حساب زندان واریز شد، ما این زن را آزاد کردیم.


پلیس ایالت پنسیلوانیا در ادامه افزود: این دو نفر تنها چهار ماه بود که یکدیگر را می‌شناختند و من فکر نمی کنم که بتوانند بار دیگر در کنار هم باشند!


کمپین کتک زدن زنان با دو هزار عضو!
اما در جایی دیگر از دنیا که هنوز مردسالاری در معنای برتری طلبی جنسیتی وجود دارد، مدتی پیش تعدادی از مردان اقدام به تشکیل کمپین کتک زدن زنان نمودند.


مردان عربستانی با راه‏اندازی کمپینی بنام "مبارزه سپید" خواهان کتک زدن زنان راننده در هفدهم می با "عقال" شده‏اند. این کمپین که صفحاتی در فیس‏بوک و توئیتر دارد، با بیش از دو هزار عضو با استقبال فراوانی مواجه شده است! همین مسأله نشان‏ دهنده رضایت نسبی مردان عربستانی از ممنوعیت رانندگی زنان حتی میان طبقات تحصیل‏کرده و روشنفکر است!


پس از آنکه هیئت امر به معروف و نهی از منکر یا همان پلیس دینی عربستان سعودی اولین زن عربستانی را به علت رانندگی بازداشت کرد، کمپینی در حمایت از وی به راه افتاد که خواستار رانندگی همه زنان عربستانی در این روز شد؛ اما در مقابل مردان وهابی نیز کمپینی علیه آنان و در همین روز به راه انداخته‏اند که خواستار کتک زدن زنان راننده با عقال شده‏اند!

 

به گزارش رویداد به نقل از شیعه آنلاین، "منال شریف" زن 32 ساله عربستانی پس از آنکه در شهر الخبر با خودروی خود به گشت زنی پرداخت و سبب شد تا فیلمش در شبکه‏های اجتماعی منتشر شود، هم‏ اکنون کمپینی در حمایت از این اقدام او در عربستان به راه افتاده که خواستار صدور مجوز رانندگی برای زنان سعودی هستند.

 

وی با اینکه یک روز پس از این اقدام متهورانه خود از سوی پلیس دینی شهر الخبر بازداشت شد، اما آثار این اقدام همچنان در شبکه‏های اجتماعی و سایت‏های اینترنتی منطقه خودنمایی می‏کند. برداشت نادرست مفتی‏های وهابی و افراطی سعودی از برخی روایات بعضا بدون سند صحیح که حرمت رانندگی برای زنان را از آن استنباط می‏کنند، نه تنها باعث ایجاد زحمت برای زنان مسلمان در این کشور شده، بلکه موجبات خنده و تمسخر دین اسلام از سوی غربی‏ها را نیز در پی داشته است.

 

"منال شریف" که در آمریکا تحصیل کرده و در همانجا نیز گواهینامه رانندگی دریافت کرده است، با راندن خودروی برادرش در الخبر، مایه تحسین فعالان زن در جهان شده است. حتی برخی از لیبرال‏ها نیز او را شایسته تقدیر در مجامع بین‏ المللی دانسته‌‏اند!

 

با این حال کمپین حمایت از خانم "شریف" که قرار است زنان سعودی را به رانندگی در روز هفدهم می دعوت کند، از هم‏ اکنون با رقیب سرسخت‏تری روبه‏رو شده است!

 

مردان عربستانی نیز با راه‏اندازی کمپینی بنام "مبارزه سپید" خواهان کتک زدن زنان راننده در هفدهم می با "عقال" شده‏اند. این کمپین که صفحاتی در فیس‏بوک و توئیتر دارد، با بیش از دو هزار عضو با استقبال فراوانی مواجه شده است! همین مسأله نشان‏دهنده رضایت نسبی مردان عربستانی از ممنوعیت رانندگی زنان حتی میان طبقات تحصیل‏کرده و روشنفکر است!

 

گزارشی از زنان کتک خورده در آمریکا:
تخمین زده می شود که 2 یا 3 میلیون زن از شریک جنسی نزدیک خود همه ساله در امریکا کتک می خورند (استراوس و گلز،1990)


تقریبا" 95 درصد قربانیان خشونت خانگی را زنان تشکیل می دهند (وزارت دادگستری امریکا ، 1985، ص 21))


تقریبا"3 درصد زنان در هر سال به شدت توسط شریک جنسی نزدیک و صمیمی خود کتک می خورند (مشت خوردن ، لگد خوردن ، گرفتن گلو ، سیلی خوردن ،تهدید شدن با اسلحه و چاقو مورد حمله قرار گرفتن )(استراوس و گلز،1990))


کتک خوردن همه ساله به صدمات بیشتری ، در مقایسه با تجاوز ، حوادث اتومبیل و کیف ربایی به طور کلی ، منجر می شود که مستلزم درمان پزشکی است (استارک و فلت کرافت،1987)


موضوع زنان کتک خورده فقط در اواخر سال های 1970 بود که توجه عمومی را به خود جلب کرد ، و بنابراین موضوعی است که پژوهش کمتری را در مقایسه با تجاوز به خود اختصاص داده است . در اصل ، کتک زدن زنان تاریخچه طولانی دارد و در بسیاری از اعصار شکل قانونی رفتار تلقی شده است که بسط منطقی نقش های مردان و زنان است . برای مثال، در قرن شانزدهم در فرانسه ،آبه دو برنتوم اگر چه مایل نبود بر علیه آموزش کلیسای کاتولیک صحبت کند ، احساس کرد که ناگزیر است این سوال را مطرح کند ،«اما هر قدر قدرت شوهر زیاد باشد ، برای او چه مفهومی دارد که به خودش اجازه می دهد که زنش را به قتل برساند ؟»(دیویس ، 1971،ص 261)


در روسیه در طی سلطنت ایوان مخوف کلیسای ایالتی از چنین اعمالی حمایت کرد و با انتشار«حکم خانوادگی » به تفصیل بیان کرد که چگونه مرد می تواند به بهترین وجه همسرش را کتک بزند (مندل ، 1975، ص 12). احتمالا" نخستین کتاب معاصر که این موضوع را افشا می کند کتاب Scream Quietly orthe Neighbors Will Hear اثر ایرن پزی (1974)است،که پناهگاهی را برای زنان کتک خورده در انگلستان تاسیس کرد .


موضوع قتل نیکول سیمپسون در 1994 که گفته می شد توسط همسر سابقش او. جی . سیمپسون صورت گرفته است ، برای عامه مردم روشن ساخت که کتک زنندگان می توانند به قتل برسانند. پناهگاه های زنان کتک خورده پس از این قتل با این گروه از زنان پر شد، مسلما" به این دلیل که بسیاری از زنان دریافتند که موقعیت آنها بسیار خطر ناک تر از آن چیزی است که تصور می کردند.


اگر چه خانواده در امریکا به عنوان پناهگاه صلح و امنیت تجسم می شود ، برآورد های کنونی حاکی از این است که میزان وقوع خشونت خانوادگی زیاد است . موری استراوس جامعه شناس (1980) در یکی از وسیعترین و بهترین مطالعات در این باره ( همچنین به استراوس و گلز ،1990مراجعه کنید) این احتمال را در بیشتر از 2000 خانواده تحلیل کرد .داده ها نشان داد که 16 درصد زوج ها میزانی از خشونت را در بین خود (از سیلی زدن تا کتک زدن واقعی ) در طی سال گذشته تجربه کردند. معنی اش این است که در طی مدت ازدواج تقریبا" 28 درصد همه زوج ها درگیر خشونت شوهران خود بوده اند . استراوس تخمین می زند که در تقریبا" 5 درصد ازدواج ها زن گاهی در طی ازدواج در واقع کتک می خورد . فراوانی متوسط کتک خوردن 4/2 مرتبه در هر سال است . این آمار بدون شک کمتر برآورده شده است ، به این دلیل که بسیاری از افراد مایل به پذیرفتن این مسئله نیستند.در نمونه ای از زنان در یک پناهگاه زنان کتک خورده 42 درصد یکبار در هفته یا بیشتر مورد تهاجم واقع شده بودند(گوندولف و همکاران ، 1988)


کتک زنندگان:جنبه های روانشناختی؛چه نوع مردی همسر خود را کتک می زند؟این مردان در همه طبقات اجتماعی و در انواع وسیع مشاغل یافت می شوند.


به هر حال پژوهش نشان می دهدکه ویژگی های کتک زننده ، در مقایسه با ویژگی های زن ، عامل پیش بینی کننده بهتر خشونت است (هاتالینگ و سوگارمن، 1986). یعنی مشکلی در مرد وجود داردو نه در زن . کتک زننده از لحاظ روان شناختی مشخص شده است که انعطاف ناپذیر و بی ثبات است ، فردی خود شیفته است که همدلی و رابطه متقابل برای او غیر ممکن است (هستینگز و هامبرگر، 1988). مطالعات دیگر نیمرخ های دیگری را یافته اند، اگر چه واقعیت این است که کتک زنندگان گروه پراکنده و متنوعی هستند (داتون ، 1988)


خشونت در خانواده اولیه مرد نیز یک عامل است . مردانی که کتک می زنند ، بیشتر از یک نمونه مقایسه ای از مردان ، احتمال دارد که در کودکی کتک خورده باشند یا شاهد کتک خوردن مادران خود توسط پدرانشان بوده اند(کاسار ، 1988).


کتک زنندگان احتمالا"دائم الخمر یا الکلی هستند و موقع کتک زدن مست هستند (مک هوگ و همکاران ،1993) . به هر حال، برخی از متخصصان معتقدند که فرد کتک زننده به منظور توجیه عمل خود مشروب می خورد .


تأثیر کتک خوردن در زن :

پی آمد های جسمانی کتک خوردن می تواند شدید باشد . در رابطه با خشونت مکرر، حوادث اغلب شامل ترکیبی از ضرب و شتم ، فحاشی ، تجاوز و تهدید ها است (براون، 1993 ). دامنه آسیب ها شامل خون مردگی ها ، بریدگی ها ، چشمان کبود ، ضربه مغزی ، پاها یا پشت شکسته ، و سقط جنین تا صدمات دایمی مثل آسیب به مفاصل ، از دست دادن بخشی از بینایی یا شنوایی ، یا حتی مرگ است .


ضرب و شتم توسط شریک زندگی می تواند مهلک باشد. بیشتر از نیمی از همه زنان (52 درصد)که در امریکا به قتل رسیده اند ، قربانیان قتل همسران خود هستند (براون، 1993).


تأثیر روانشناختی همچنین می تواند مخرب باشد (براون ،1993).واکنش هایی چون ضربه روحی ، انکار ، کناره گیری ، گیجی ، بی حسی روانشناختی و ترس متداول هستند. افسردگی و اقدام به خودکشی نیز متداول است . خستگی و تنش مزمن ، واکنش های از جا پریدن ، الگو های خواب و خوراک مختل ، و کابوسهای شبانه نیز اغلب در میان زنان کتک خورده مشاهده شده است . اگر کتک خوردن در طی یک دوره طولانی ادامه یابد ، پاسخ های دراز مدت مثل بی حسی عاطفی ، نا فعالی شدید و درماندگی پدید می آید . اگر چه اصطلاح نشانگان زن کتک خورده اساسا" برای اینگونه پاسخ ها وضع شده بود ، روانشناسان امروزه اینگونه پاسخ ها را مانند پاسخ به تجاوز مواردی اختلال استرس متعاقب ضربه(پی تی اس دی) می دانند (براون ، 1993؛والگر، 1991 ) .


چرا زنان کتک خورده به زندگی باکتک زننده ادامه می دهند؟دلایلی برای این کار مشخص شده است (گلازر،1993؛روی ،1977ب) :(1) امید به اینکه شوهر اصلاح خواهد شد؛(2) جای دیگر برای رفتن نداشتن ،(3)ترس از اینکه کتک زننده انتقام خواهد گرفت و اینکه شوهر حتی او را خواهد کشت ؛(4) نگرانی درباره کودکان (آن ها به پدر احتیاج دارند ، زن نمی تواندکودکان خود را حمایت کند ، و غیره )؛ و (5) وابستگی اقتصادی (زن قادر به حمایت از خود نیست ).


تأثیر کتک خوردن بر کودکان: علاوه بر تأ ثیری که کتک خوردن روی خود زن دارد ، اثراتی نیز روی کودکان ایجاد می کند .مردی که همسر خود را کتک می زند ، احتمالا"کودکان خود را آزار نیز می دهد . بر اساس نتایج حاصل از یک مطالعه ، تقریبا" در یک سوم خانواده هایی که در آن شوهر سوء رفتار دارد ، سوء رفتار نسبت به کودکان نیز وجود دارد (استراوس ، 1978؛ بیان شده در بوکر و همکاران ، 1988). کودکان در خانواده هایی که درآن زن کتک می خورد ، در معرض سوء رفتار و کتک خوردن از جانب پدر قرار دارند (بوکر و همکاران ،1998). حتی کودکانی که فقط شاهد کتک خوردن مادران خود هستند این عمل می تواند برای آنها مخرب و تکان دهنده باشد .


اسلام و زن:

روزی یکی از زنان عرب به نام حبیبه بنت زید بن ابی زهیر همسر سعد بن ربیع بن عمر نافرمانی کرد و سعد همسر خویش را کتک زد، حبیبه با پدرش پیش پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله رفتند;


یا رسول الله! من دخترم را به سعد بن ربیع دادم و سعد او را کتک زد;
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:


او را قصاص کنید .


نکته اول
شکی نیست که قرآن کریم به عنوان یک کتاب، دارای خطوط کلی است و هرگونه برداشت از آن باید منطبق با آن خطوط کلی باشد و به صراحت خود قرآن - در آنجا که گوید: «و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا» - تمامی آیات و احکام قرآن با همدیگر همخوانی و همخونی کامل دارند . در مورد زن به معنای خاص آن نیز باید به خطوط کلی قرآن در این زمینه توجه نمود . برای تبیین نگاه قرآن به همسر دو مورد را یادآور می شویم:


1 - قرآن کریم زن و شوهر را لباس یکدیگر می داند:
«هن لباس لکم و انتم لباس لهن »
یعنی: زنها موجب آرامش شوهران و شوهران موجب آرامش و سکون زنان هستند .
کما این که می فرماید ما شب را لباس و موجب آرامش برای مردم قرار دادیم و لباس شانش این است که بدن را می پوشاند و زن و مرد همدیگر را حفظ می کنند .


مرحوم علامه طباطبایی رحمه الله در این باره می نویسد:
ظاهر از لباس روشن است و آن چیزی است که انسان به وسیله آن بدنش را می پوشاند و جمله از قبیل استعاره است; چون هر یک از زوجین دیگری را از اتباع فجور و فحشا بین افراد نوع باز می دارد و هر یک از زن و مرد نسبت به یکدیگر مانند لباس هستند که از سوء، همدیگر را باز می دارند و در آن استعاره لطیفی وجود دارد; زیرا لباس بدن را می پوشاند، اما لباس خود را از لباس نمی پوشاند .
پس در نگاه قرآن کریم هم زن و هم مرد به مثابه لباس یکدیگر بوده و وظیفه آنها حفظ و صیانت یکدیگر از فساد و فحشاست و روشن است چنین چیزی محقق نمی شود مگر آن که مودت و رحمت (به تعبیر قرآن در سوره روم) بین زن و شوهر حاکم باشد تا در حضور و در غیاب یکدیگر با عشق و صمیمیتی که بین آنها موجود است همدیگر را حفظ کنند و همچنین خویش را برای دیگری محافظت نمایند .


به دیگر سخن، زمانی چنین چیزی تحقق می یابد که مصداق یک روح در دو بدن تحقق یابد و زن و شوهر چیزی جز حفظ آبرو و نگه داشتن اسرار درون خویش در بین خودشان برایشان مهم نباشد .

 

2 - قرآن کریم بحث طلاق را این چنین مطرح می کند:


«و اذا طلقتم النساء فبلغن اجلهن فامسکوهن بمعروف او سرحوهن بمعروف و لا تمسکوهن ضرارا لتعتدوا»
یعنی: اگر مدت طلاق زنان در حال تمام شدن است و می خواهید آنها را نگاه دارید به نیکی نگاه دارید و اگر می خواهید رهایشان کنید (از آنها جدا شوید) به شایستگی از آنها جدا شوید و بدون آن که رغبتی به آنها داشته باشید به آنها رجوع نکنید و آنها را نگه ندارید .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار