سال پایانی دولت‌های مختلف در تاریخ جمهوری‌اسلامی ایران بیشتر به تکمیل پروژه‌های مانده از سال‎‌های قبل اختصاص می‌یافت اما در دولت دهم این سال به سال درگیری‌ها سیاسی بدل شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از نامه نیوز، سال پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد با حواشی فراوانی روبرو بوده‌است. از بازار ناآرام ارز و سکه تا سوال از رئیس جمهور و استیضاح وزرا و بازداشت یکی از نزدیک‌ترین افراد دولت.
ماه‌های پایانی دولت، با اینکه رئیس جمهور نظری بر خلاف این معنا دارد، اوضاع کشور به دعواهای سیاسی و متهم کردن دستگاه‌های دیگر به کم کاری می‌گذرد.
به همین مناسبت و با توجه به 10 ماه پایانی دولت، به بررسی رفتار دولت‌های پیشین جمهوری اسلامی در سال و ماه‌های آخر دوره هشت ساله خود می‌پردازیم.


 سال پایانی دولت حضرت‌آیت‌الله‌خامنه‌ای

سال پایانی ریاست جمهوری حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای با حوادث گوناگونی مواجه بود از پایان جنگ تا استعفای موسوی از نخست وزیری و مخالفت رئیس جمهور با این استعفا، عزل قائم مقام رهبری و رحلت حضرت امام خمینی(ره). حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای در این سال از آحاد ملت و کارکنان دولت خواستند که دست به دست هم برای بازسازی کشور به‌پاخیزند.

پایان هشت سال دفاع مقدس در سال 67 با پذیرش قطعنامه از سوی ایران، جنگ تحمیلی که هشت سال به‌طول انجامید به پایان رسید.
انتشار کتاب آیات شیطانی سلمان رشدی، نویسنده هندی‌الاصل تبعه انگلیس در داستان توهین آمیز به نام «آیات شیطانی» مقدسات دینی و عصمت پیامبر اسلام را به‌سخره گرفت. امام خمینی(ره) مرجع بزرگ دینی جهان اسلام این نویسنده را به اعدام محکوم کردند.
استعفای موسوی از نخست وزیری در شهریور ماه سال 67، میرحسین موسوی نخست وزیر از سمت خود استعفا داد و حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای با این استعفا به علت حفظ آرامش کشور در این شرایط خاص مخالفت کردند. علت این استعفا از سوی نخست وزیر اختلاف سلیقه عنوان شده بود.
کنار گذاشه شدن آیت‌الله منتظری از قائم مقام رهبری در پی تذکرات امام خمینی(ره) به آیت‌الله منتظری در پی  نفوذ افراد ضد انقلاب در دفترشان، قائم مقام رهبری در فروردین ماه سال 68 عزل شد.
درگذشت امام خمینی(ره) در خرداد ماه سال 68 تلخ ترین اتفاق برای مردم افتاد و حضرت امام خمینی(ره) بعد از سپری کردن بیماری به دیدار حق شتافتند و رئیس جمهور وقت یعنی حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبری انقلاب انتخاب شدند.

در تمام این اتفاقات سال پایانی دولت چهارم جمهوری اسلامی، خود دولت به‌ جز ماجرای استعفای نخست وزیر کم‌ترین نقش را در اتفاقات و هیجانات سیاسی آن زمان بازی می‌کرد.

سال پایانی هشت سال ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی

هاشمی رفسنجانی که با رهبری حضرت‌آیت‌الله‌خامنه‌ای، توسط مردم در 2 دوره پیاپی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، در سال آخر دولت خود بیشتر به دنبال افتتاح طرح‌ها مانده اقتصادی و افتتاح پروژه‌ها عمرانی بود. که در این میان در سال آخر با حواشی روبرو شد. انتخابات مجلس پنجم شورای اسلامی و حضور دختر رئیس جمهور در این مجلس از مهم‌ترین حواشی سال آخر دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده‌است. از دیگر مسائل مهم این سال تلاش طرفدارن هاشمی برای ماندن وی به عنوان رئیس جمهور بعد از پایان دولت قانونی هاشمی بودند، که این کار با مخالفت مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس و شخص هاشمی رفسنجانی با این کار این طرح با شکست مواجه شد.

بحث داغ قتل های رستوران میکنوس و حاشیه سازی دولت آلمان برای جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین مسائل دولت هاشمی در سیاست خارجی در سال آخر دولت خود بود.

انتخابات مجلس شورای اسلامی درست است که این انتخابات مجلس اسفند سال 75 انجام شد ولی حضور فائزه هاشمی در این انتخابات و حواشی این حضور و بحث دوچرخه سواری بانوان که یکی از شعارهای اصلی دختر رئیس جمهور بود، باعث حاشیه سازی برای دولت سازندگی شد.
تمدید دوره هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جمهور عبدالله نوری و عطاالله مهاجرانی، به دنبال ایجاد فضایی برای ماندن هاشمی رفسنجانی با توجه به پایان دوره قانونی ریاست جمهوریش از حواشی سال آخر دولت سازندگی بود. این طرح با مخالفت گسترده‌ای از سوی فعالان سیاسی و مسئولین کشور به‌ویژه خود هاشمی رفسنجانی روبرو شد.
ماجرای رستوران میکنوس قتل چندتن از افراد ضدانقلاب در رستوران میکنوس، از مهم ترین حواشی سیاست خارجی ایران بود. دولت آلمان بیشترین نقش را در آلوده کردن فضای بین الملل برای مقابله با ایران را داشت. 

هاشمی رفسنجانی که با اندیشه اقتصادی دولت را در اختیار گرفته بود تا پایان کار دولتش این رویه را ادامه داد و  دولت هاشمی رفسنجانی در میان دولت‌هایی که بعد از رحلت امام خمینی بر سرکار آمدند دارای کمترین حواشی بوده‌است.

 

 سال آخر دولت اصلاح طلب سید محمد خاتمی

دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی نسبت به روسای جمهور گذشته، پرحاشیه تر بود. سال آخر دولت هشت ساله وزیر سابق فرهنگ، همراه بود با شکست همفکران او در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، مصاحبه مطبوعاتی وی و گلایه از تدارکات‌چی خواندن رئیس جمهور از جنجال‌های سال آخر دولت خاتمی بود.

انتخابات مجلس هفتم

 رد صلاحیت برخی از کاندیداهای مجلس ششم، سبب ایجادتنش میان دولت و شورای نگهبان و همچنین تنش میان دولت و طرفداران دولت شد.

طرفدارن دولت انتظار حمایت از خود توسط رئیس جمهور را داشتند و مخالفان نیز انتظار همراهی رئیس جمهور با شورای نگهبان و برگزاری انتخابی سالم و بدون حاشیه

گلایه از تدارکات‌چی خواندن رئیس جمهور سید محمد خاتمی، در یک روز بارانی در میان خبرنگاران از اینکه رئیس جمهور را تدارکات‌چی قوای دیگر خطاب می‌کنند ابراز گلایه و ناراحتی کرد. مخالفت شورای نگهبان بالوایح اختیارات و اصلاح قانون انتخابات سبب ناراحتی شدید خاتمی در سال آخر رئیس جمهوری خود شد.
استضیاح وزیر راه وترابری مجلس هفتم در اولین مقابله خود با دولت اصلاح طلب خاتمی، مهندس احمد خرم وزیر راه و ترابری را استیضاح کرد. حادثه انفجار قطار نیشابور از اصلی‌ترین دلایل استیضاح کنندگان بود. با توصیه مقام معظم رهبری به نمایندگان مجلس در مورد سال آخر دولت به مجلس، استیضاح خرم آخرین استیضاح دولت هشتم بود.

  دولت خاتمی در سال آخر خود بیشتر با حواشی زیادی روبرو بود، دولت خاتمی در سال آخر به‌دنبال ایجاد فضایی بود که بتواند با آرامش فضای سیاسی کشور را به رئیس جمهرو بعدی بسپارد.

 

 سال آخر دولت محمود احمدی‌نژاد

گفتگوی تلویزیونی با شبکه یک سیما

این گفتگو آغاز حواشی دولت در سال آخر خود بود. وقتی مجری برنامه به رئیس جمهور یاد‌آور شد که این سال آخر دولت اوست با سوال رئیس جمهور روبرو شد که شما از کجا می‌دانید این سال آخر دولت است؟
 این سخن مخالفین و موافقین رئیس جمهور را به واکنش‌های مختلفی مجبور ساخت.

بازداشت جوانفکر بازداشت مدیر روزنامه ایران در غیاب رئیس جمهور، خبر از درگیری‌های شدید بین دولت و قوه قضائیه می‌داد.
بالا رفتن قیمت ارز و سکه بالارفتن قیمت ارز و سکه و بی تفاوت بودن دولت به این ماجرا و متهم کردن اخلال گران ارزی از دیگر حواشی بود که دولت در سال آخر خود به آن دامن زد
کنفرانس مطبوعاتی با رسانه‌ها داخلی و خارجی رئیس جمهور در این نشست انتقادات تندی علیه رئیس مجلس و تمام مخالفین خود مطرح کرد
بازدید از زندان اوین و نامه به رئیس قوه قضائیه بازدید از زندان اوین و نامه به رئیس قوه قضا آخرین حاشیه رئیس جمهور در ده ماه مانده به پایان کار خود بود. این نامه‌ها که توسط رئیس قوه قضائیه محرمانه خطاب شده بود، توسط رئیس جمهور علنی شد و در آخرین نامه ردوبدل شده بین این دو، احمدی نژاد شدیدترین انتقادات را روانه صادق لاریجانی کرد.

با بررسی سال‌آخر سه رئیس جمهور و دولت در تاریخ جمهوری اسلامی می‌توانیم نتیجه بگیریم که این دولت‌ها خود نقش کمی در حواشی موجود در این سال داشتند و تلاش می‌کردند سال آخر دولت خود را به پایان دادن طرح‌ها به جامانده‌ از دولت خود بپردازند.

و تنها دولتی که در سال آخر خود به درگیری‌های مختلف دامن می‌زند، دولت دهم است که در آخرین حرکت رئیس جمهور نامه تند به رئیس قوه قضائیه در مورد بازدید از زندان اوین است.

باید منتظر نشست و دید که در این ماه‌های پایانی دولت چه سرانجامی برای رئیس جمهور و همراهان پرحاشیه او رقم خواهد خورد.

برچسب ها: دولت ، سال پایانی ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار