وزیر نیرو در حالی چندی قبل برای بررسی وضع رودخانه های خوزستان به این استان سفر کرد که اندک امید برای جلوگیری از نابودی رودخانه های این استان هم به یاس و نا امیدی تبدیل شد گویا با شرایطی که رود خانه کارون دارد کسی ضجه های آن را نمی شنود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛حکایت انتقال آب رودخانه کارون به سایر استانها و کم شدن سهم استان خوزستان از نعمتی که خداوند برای آنها مقدر کرده است، سالهاست موضوع اصلی محافل مربوط به کشاورزی، آبی و اشتغالزایی استان شده است زیرا کیست که نداند رودخانه کارون به عنوان بزرگترین رودخانه کشور، نقشی بی بدیل در توسعه، تعالی و رونق استان در طول تاریخ داشته و نبود آن برای ادامه حیات استان غیرقابل تصور است.
این رودخانه سالهاست به نقطه عطفی برای دولتمردان مختلف به منظور حل مشکل کم آبی زمینهای کشاورزی سایر استانهای کشور تبدیل شده و در اخیرا در قالب چند پروژه عظیم با مبالغ میلیاردی، آب آن در حال انتقال است هر چند انتقال آب برای حل مشکل شرب به علت بردشت ناچیز، مورد اعتراض کسی در استان نیست ولی تامین آب کشاورزی سایر استانهای کشور در حالی که زمینهای کشاورزی استان به علت بی آب یا بایر مانده اند و یا در حال نابودی هستند به هیچ وجه پذیرفته شده نیست.

در این درگیری، کسی از مسئولان دولتی استان از جمله استاندار و مسئولان سازمان آب و برق انتظار اعتراض رسانه ای ندارد زیرا آنها منصوب دولت هستند هر چند این انتظار از آنها می رود در جلساتی که در مرکز تشکیل می شود از عدم انتقال آب رودخانه کارون و سایر رودخانه های جاری در استان به سایر نقاط کشور به صورت جدی و با دلایل کارشناسی و قانع کننده دفاع کنند ولی این وسط نگاه پرامید مردم خوزستان به نمایندگان مجلس است که با رای مستقیم مردم وارد خانه ملت شده اند و باید از حق مردم در برابر هر ناعدالتی حمایت کنند.
 
نمایندگان خوزستان در دوره اخیر به گفته خودشان، جلوگیری از انتقال آب کارون و سایر رودخانه های استان را در راس برنامه های خود قرار داده اند ولی اخیرا حرکت مثبتی در این خصوص از سوی آنها در عمل و نه در حرف دیده نشده و پروژه های انتقال آب از سرشاخه های کارون با قدرت در جریان هستند.

در هفته گذشته نمایندگان خوزستان از کشاندن وزیر نیرو برای پاسخگوئی به موضوع انتقال آب کارون به استان خوزستان و برگزاری جلسه ای در این خصوص با وی خبر دادند و برخی از آنها اعلام کردند که اگر وزیر نتواند نمایندگان خوزستان را در این سفر قانع کند بی شک با وجود اینکه تعداد نمایندگان خوزستان 18 نفر است، طرح استیضاح وی در مجلس قطعی است.

این اتفاق کورسوی امیدی در دل مردم نگران از وضع رودخانه های خوزستان و کشاورزان بی آب مانده خوزستان ایجاد کرد ولی وقتی وزیر در پایان جلسه با نمایندگان خوزستان روبروی خبرنگاران ایستاد و گفت: « نگاه وزارت نیرو به آب، ملی است» است تمام امیدی که در چند روز قبل از آن در دلها ایجاد شده بود به یاس تبدیل شد.

به هر حال وزیر نیرو روی تصمیم وزارتخانه اش برای اجرای طرحهای مربوط به انتقال آب ایستاد و آنچه از آن جلسه به بیرون درز کرده این است که وعده قابل توجهی به نمایندگان خوزستان نداد و تنها این اطمینان را همانند جلسات چند سال اخیر به آنها داد که وزارتخانه نیرو در این انتقال منافع مردم خوزستان را در نظر می گیرد،اطمینانی که البته با کار کارشناسی صورت گرفته در سالهای اخیر محلی از اعراب ندارد.
 
این جمله یک پیام دیگر هم داشت و آن هم این بود که هدفی که نمایندگان خوزستان برای برگزاری چنین جلسه ای به دنبال آن بودند به هیچ وجه محقق نشده است و آنها می بایست طرح خود که استیضاح وزیر نیرو بود را عملی می کردند که البته هیچ نماینده ای بعد از آن جلسه روی مواضع قبلی مجمع نمایندگان خوزستان تاکید نکرد.
 
حتی یکی از نمایندگان بعد از برگزاری این جلسه گفت که این جلسه دستاوردهای فراوانی برای خوزستان داشت که البته وی به این دستاوردها هیچ اشاره ای نکرد. حالا در این گذر و بافاصله بعد از جلسه با وزیر نیرو یکی از نمایندگان خوزستان از استیضاح وزیر خوزستانی کشاورزی توسط مجمع نمایندگان خوزستان هم خبر داده است که به نظر می رسد اگر اینگونه پیش برود همه وزرای کشور تا چند ماه آینده گرفتار بحث استیضاح خواهند شد.

در مجلس هشتم هم اغلب نمایندگان خوزستان وعده داده بودند اگر وزارتخانه نیرو طرحهای انتقال آب از سرشاخه های خوزستان را متوقف نکند، باید تاوان استعفای دسته جمعی نمایندگان خوزستان را هم بپذیرد ولی این وعده هیچگاه محقق نشد و این بار طرح چنین وعده هایی برای جلوگیری از انتقال آب کارون تنها پوزخندهای تلخ مردم را به همراه خواهد داشت زیرا کسی از آنها انتظار ندارد دست از سمتی بکشند که برای به دست آوردنش میلیاردها ریال صرف کرده اند.
 

به هر حال پروژه های انتقال آب از رودخانه های خوزستان به سایر نقاط کشور با سرعت در حال اجرایی شدن و زمینهای کشاورزی خوزستان همانند بخش عمده ای از شهر حمیدیه که مردم امسال زمینهای حاصلخیز خود را به علت بی آبی شخم نزده اند در حال نابودی است و نمایندگان خوزستان به عنوان صدای مردم خوزستان باید به سرعت راهکاری برای متضرر شدن بیشتر کشاورزان خوزستانی پیدا کنند.

در همین خصوص حجت الله درویش پور نماینده مردم ایذه و باغملک با اشاره به جلسه مجمع نمایندگان استان خوزستان با وزیر نیرو، گفت: در این جلسه نمایندگان شهرهای مختلف مشکلات و دغدغه های خود را در زمینه آب و مباحث مربوط به وزارت نیرو مطرح کردند.

وی با بیان اینکه پاسخهایی که وزیر نیرو در این جلسه داده کافی و قانع کننده نبوده است، تصریح کرد: استان خوزستان با مشکل عدم مدیریت آب مواجه است به همین دلیل با توجه به طرح انتقال آب از سرشاخه های رودهای کارون، دز و کرخه به سایر شهرها و استانها نمایندگان اعتراضات خود را در این زمینه مطرح  کردند.

وی همچنین در رابطه با طرح آبرسانی از کارون به منطقه ایذه و باغملک، اعلام کرد: یکی از نگرانیهایی که در منطقه ایجاد شده است تعلل در شروع پروژه آبرسانی از کارون به دشت ایذه و رامهرمز و باغملک است به همین دلیل این مسئله را نیز با وزیر نیرو در میان گذاشتیم و متقابلا قول رسیدگی به این طرح را دادند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس نهم با بیان اینکه این طرح قرار بود در مدت ۱۸ ماه به بهره برداری برسد، گفت: وزیر نیرو در این جلسه قول داد ظرف مدت دو ماه اقدامات قانونی انجام شود.

درویش پور با بیان اینکه اکثر شهرهای خوزستان با مشکل کمبود آب شرب و کشاورزی مواجه هستند، اظهار کرد: در این جلسه نمایندگان تاکید کردند که برداشت آب از سرشاخه های کارون و کرخه باید با حساب و کتاب انجام شود.
 

وی گفت: در حالی که استان خوزستان با مشکل آب شرب مواجه است تعریف طرحهای جدید برای انتقال آب از سرشاخه های رودخانه های کارون یا دز به شهرها و استانها به نظر درست نیست.

همچنین ناصر صالحی نسب نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص جلسه ای که نمایندگان خوزستان با وزیر نیرو داشتند گفت: از مجموع ۲۰۰ میلیارد متر مکعب آبی از طریق بارندگی در کشور استحصال می شود آبی که مورد بهره برداری قرار می گیرد حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب است که ۳۳ میلیارد متر مکعب آن در استان خوزستان جاری می شود.

نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس نهم ضمن ابراز تاسف از سیاستهای اتخاذ شده برای انتقال آب از سرشاخه های کارون دز و کرخه تصریح کرد: این سیاستها باعث کاهش حجم آب در استان خوزستان شده به طوریکه آب موجود جوابگوی سطح زیر کشت و باغات این منطقه نیست.

وی با بیان اینکه وسعت زمینهای کشاورزی استان خوزستان در حدود یک میلیون هکتار است، گفت: با توجه به  ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که در طرح توسعه کشاورزی خوزستان قرار است در آینده نزدیک به بهره برداری برسد، استان سالانه به حدود ۲۰ میلیارد متر آب نیاز دارد.

نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس نهم تصریح کرد: میزان اراضی کشاوزی شهرستان دشت آزادگان و هویزه ۹۰ هزار هکتار است اما میزان آبی که تخصیص داده شده جوابگوی یک سوم میزان کشت منطقه است.

این آمارهای منطقی در حال بارها به گوش وزیر و مقامات بالاتر از آن رسانده شده که کسی ظاهرا به ضجه های رودخانه کارون که هر روز نحیف تر و کم آب از قبل می شود گوش نمی دهد./س
برچسب ها: کشاورزی ، تنگنا ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.